2011. november 04. 16:25   |   Autoblog
címkék:  

Gázüzemű buszokat a városokba!

A főpolgármester elrendelte a szmogriadó tájékoztatási fokozatát Budapesten, mert a kisméretű szálló por (PM10) egy napra számított átlageredménye elérte és meghaladta a tájékoztatási küszöbértéket. Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke ezzel kapcsolatban ismét emlékeztetett arra, hogy a hazánkban az elmúlt években gyakorta kialakult magas szilárdrészecske- és a szmog fejlődésért elsősorban felelős nitrogénoxid-koncentráció különösen fontossá tette az alacsony emissziójú járművekre való azonnali átállást, amire a gázüzemű közlekedés kínálja jelenleg a leggazdaságosabb megoldást.

Mivel a kisméretű szálló por (PM10) egy napra számított átlageredménye elérte és meghaladta a tájékoztatási küszöbértéket Budapesten, Tarlós István főpolgármester elrendelte a szmogriadó tájékoztatási fokozatát. Ezzel együtt arra kérte a fővárosiakat, hogy önkéntesen korlátozzák a károsanyag-kibocsátást többek között azzal, hogy a rendszámtáblán fekete és piros színű hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott gépjárműveket ne használják, illetve hogy inkább a közösségi közlekedés eszközeit vegyék igénybe. Csaknem ugyanilyen fontos, hogy ha csak lehetséges, akkor a szilárd- és olajtüzelésű berendezések helyett, ha egy háztartásban létezik földgáztüzelési mód, akkor inkább azt üzemeltessék.

Azért van erre szükség, mert a szálló porban található – az emberi szervezetre legkárosabb – PM 10 (particulate matter 10) néven emlegetett 10 mikronnál kisebb átmérőjű szilárd részecskéjű égéstermékek forrása elsősorban a közlekedés, az ipari tevékenység, illetve a háztartási szén-, fa- és olajtüzelés. A nitrogénoxidok koncentrációjának emelkedése a megnövekedett szállópor mennyiségével és a kedvezőtlen időjárási viszonyokkal együttesen vezet a szmog kifejlődéséhez. Hazánkban pontos adatok híján becslésekre alapozva jelenthető ki, hogy legtöbb érintett városunkban a közlekedés mintegy háromnegyed részben járul hozzá a levegő szennyezettségének ilyen mértékű kialakulásához. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy jelentős az eltérés egy dízelmotor és egy gázmotor emissziója között. Különös tekintettel a Főváros utcáin közlekedő kiöregedett BKV busz állományára, melyek együttesen naponta mintegy 25 tonna NOx-t és 1,5 tonna szilárd részecskét bocsátanak ki magukból. Korszerű gázüzemű buszokkal lényegében ennyit lehetne megspórolni Budapest levegőjének tisztasága és a lakosság egészségének megóvása érdekében.

Ezért az MGKKE nyomatékosan felhívja Tarlós István Főpolgármester Úr figyelmét arra, hogy a Budapesti Közlekedési Központ által kiírt és kiírandó budapesti buszszolgáltatási tenderben ne szerepelhessen más jármű, csak korszerű gázüzemű busz! Példát kell venni számos európai, vagy világvárosról, mint például Madrid és Delhi, ahol ilyen módon hatékonyan tudták javítani a nagyvárosok levegőjét, életterét.

Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke ezzel kapcsolatban ismét emlékeztetett arra, hogy a hazánkban az elmúlt években gyakorta kialakult magas szilárdrészecske- és nitrogénoxid-koncentráció, továbbá az ezzel szoros összefüggésben állóan az EU-27 átlagától sok évvel rövidebb várható élettartam halaszthatatlanná tette az alacsony emissziójú járművek azonnali elterjesztését, amelyre a földgázüzemű közlekedés kínálja jelenleg a leggazdaságosabb megoldást. A sűrített földgáz üzemanyag (CNG) kedvező a globális felmelegedés megelőzése szempontjából is, mivel a szénhidrogén üzemanyagok közül a legalacsonyabb a CO2 kibocsátása, ráadásul mentes a szilárd részecske képződéstől, miközben a NOx fejlődés is huszad akkora, mint egy dízelmotorénak.

A Magyar Gázüzemű Közlekedési Klaszter Egyesület arra számít, hogy a közeljövőben gyorsan emelkedik majd a CNG-t kínáló kutak és a CNG-t használó járművek száma, hiszen a gazdaságossága mellett a károsanyag-kibocsátása messze elmarad a hagyományos járművekétől, ráadásul egyre több gyártó ismeri fel az ebben rejlő lehetőségeket: így például a hazai NABI is kínál gázüzemű városi és helyközi autóbuszokat.