2019. november 24. 14:45   |   Autoblog
címkék:  

Minden kiderült a leggyorsabb MINI-ről

A MINI John Cooper Works GP harmadik generációja a brit gyártó sorozatgyártásban kínált eddigi leggyorsabb modellje. A motorháztető alatt egy 306 lóerős négyhengeres turbómotort találunk, amely 5,2 másodperc alatt gyorsítja a kocsit százra és 265 km/órás végsebességet tesz lehetővé.

A MINI John Cooper Works GP felszereltségi csomaggal felvértezett MINI Cooper S 2006-ban, majd a MINI John Cooper Works GP 2013-ban ünnepelte világpremierjét, 218 lóerős benzinmotorral, típus-specifikus futóművel, valamint exkluzív stílusjegyekkel és felszereltségi tételekkel. A MINI John Cooper Works GP harmadik, új generációja új szintre emeli a kisautókban átélhető vezetési élményt: a sorozatgyártás előtti tesztfázisban a modell kevesebb, mint nyolc perc alatt ért körbe a Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkján, amely több mint fél perccel jobb idő, mint közvetlen elődmodelljéé.

Az új John Cooper Works GP 2.0 liter hengerűrtartalmú erőforrása a legkorszerűbb MINI TwinPower Turbo technológiával dolgozik, a jelentős mértékben megnövelt teljesítmény pedig megannyi apró módosítás eredménye. Ilyen többek között a megerősített főtengely, a típus-specifikus dugattyúk és hajtókarok, valamint az optimalizált hűtésű torziós rezgéscsillapító. A négyhengeres motor teljesítményéhez mindezeken felül egy új fejlesztésű turbófeltöltő is hozzájárul, amelyet a tervezők a kipufogócsonkba integráltak és légtelenítő szeleppel láttak el. A sűrítési arány a turbófeltöltő nagyobb töltési nyomásával párhuzamosan 10,2-ről 9,5-re csökkent. A szívócső ugyancsak új.

A MINI TwinPower Turbo technológia ezen felül a BMW Group által szabadalmazott VALVETRONIC változó szelepvezérlés és a kétoldali, dupla-VANOS változó vezérműtengely-állítás legkorszerűbb innovációit is kamatoztatja. Sőt mi több, az erőforrás optimális működését típus-specifikus kenési rendszer is segíti. A motor 1750-es főtengely-fordulatnál adja le 450 Nm csúcs forgatónyomatékát és egészen 4500-ig fenntartja. A 306 lóerő maximális teljesítmény 5000 és 6250 főtengely-fordulat között mindvégig a vezető rendelkezésére áll. A John Cooper Works GP 5,2 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, végsebessége pedig 265 km/óra.

A kipufogógázok egy típus-specifikus, 90 mm-es végekkel ellátott sport kipufogórendszeren keresztül távoznak a szabadba. Visszafogott, nyugodt haladás esetén a rendszer lágyan sportos hangzással operál, padlógáz esetén azonban a zárt versenypályák orgánumát varázsolja az utakra. A károsanyag-kibocsátási értékek optimalizálását benzinüzemű részecskeszűrő segíti.

A MINI új élsportolója már az alapfelszereltség részeként egy integrált mechanikus differenciálzárral ellátott, nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltóval szerelve gurul le a gyártósorról. A mechanikus differenciálzár szorosan együttműködik a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel, így laza terepen és mostoha időjárási körülmények közepette is képes optimalizálni az autó tapadását. A differenciálzár intenzív kanyarváltások közben és a kanyaríveket követő padlógázas kigyorsításokkor is hasonlóképpen, a motorerő célzott átterheléseivel segíti az agilitást. Terhelés alatt a rendszer akár 31 százalékos összezárásra is képes.

Az erőforrás, az automataváltó és a futómű feszes kapcsolatának, valamint a karosszériaváz extrém merevítéseinek köszönhetően az új MINI John Cooper Works GP már a legkisebb kormánymozdulatokra és a legenyhébb gázpedál-érintésekre is azonnali, precíz rendszerreakciókkal válaszol. Kivételes újítás e téren a típus-specifikus motorbeágyazás. A kardánalagút helyén plusz merevítések támasztják meg az ugyancsak újratervezett hátsó tengelyt, amely körül egy négyszög alakú segédváz garantálja a legmagasabb szintű oldalirányú gyorsulás szerint hangolt kerékfelfüggesztési beállításokat. Az első tengelyen toronymerevítők optimalizálják a futómű-rögzítéseket. Az agilitás fokozása érdekében kiszélesítették a nyomtávokat, az autó hasmagassága pedig a MINI John Cooper Works modellhez képest 10 milliméterrel lejjebb került.

Az elektromechanikus szervokormány alap funkciói között a sebességfüggő szervo-rásegítés is megtalálható, amely alacsony sebességnél a kényelmes manőverezhetőséget, magasabb tempónál pedig a precíz irányíthatóságot fokozza. GP üzemmód is rendelkezésre áll, amely kitolja a fékrendszer és a motorvezérlő elektronika közbeavatkozási küszöbértékét. De a  DSC akár ki is kapcsolható. A sport fékrendszer extrém lassulást garantál. Az első, 360 mm átmérőjű és 30 mm vastag féktárcsákat Chili Red árnyalatúra fényezett négydugattyús fix nyergek, a hátsó tárcsákat pedig egydugattyús úszónyergek szorítják össze. A MINI John Cooper Works GP 18” méretű, kovácsolt könnyűfém keréktárcsákon gurul le a gyártósorról. A 8 x 18” méretű felnik kevesebb, mint kilenc kilogrammot nyomnak és nagyteljesítményű, 225/35 méretű gumiabroncsokkal szerelik őket.

Az új MINI John Cooper Works GP egyedülálló formanyelvvel büszkélkedhet. Az exkluzív stílusjegyek ugyanakkor a vezethetőségre is jótékony hatással vannak, hiszen növelik a modell iránystabilitását és irányíthatóságát. A tetőre szerelt nagyméretű, duplaszárnyas légterelő szárny, az első lökhárító és az első koptató a felhajtóerőt hivatott csökkenteni. A tetőre szerelt légterelő szárny, amely jócskán túlnyúlik az autó oldalvonalán, segít optimalizálni az autó menettulajdonságait. Fordított kialakításával a tetőszárny a lehető legalacsonyabb légellenállás mentén kínál maximális leszorítóerőt, amellyel az autót nagy sebességnél is az úttestre ragasztja.

A kocsi látványos és egyedi stílusjegyei közül az egyik leginkább szembetűnő újítás a mindegyik kerékjáraton alkalmazott ívszélesítés, amelyek szélesebb nyomtávok és keréktárcsák alkalmazását teszik lehetővé, miközben a jármű körüli légáramlatot is optimalizálják. Az elemek külső héja szénszál-erősítésű műanyagból készült, amit a BMW i3 és a BMW i8 tömegtermelése során keletkező melléktermék újrahasznosításával állítanak elő. A matt fényezés egyik sarkában a 3000 példányban készülő limitált széria sorszáma is olvasható.

A karosszéria kizárólag Racing Grey metál árnyalatban rendelhető meg, miközben a tető és a külső visszapillantó-házak Melting Silver metál színben pompáznak. A hatszögletű hűtőrács keresztmerevítőjét, az első lökhárító központi légbeömlőinek betétjét és a hátsó légterelő szárny belső felét Chili Red árnyalatúra fényezték, a GP emblémát pedig Rosso Red metál színben alkalmazták. Kiváló kontrasztot alkot mindezzel az első fényszórók és a hátsó lámpák karimáin, a hűtőrácson, a kilincseken, a tanksapkán, a motorháztető légbeömlő-nyílásán és a MINI logókon visszaköszönő fekete fényezés. Az első fényszórók fekete karimája, valamint a britzászló-motívumban világító hátsó lámpák erőteljes sötétítése ugyancsak az autó sportos menettulajdonságait sejtetik.

Az új John Cooper Works GP utasterét két üléssel és minimalizált zajszigeteléssel álmodták meg a tervezők, hogy még sportosabbá tegyék a vezetés élményét és még tovább csökkentsék az autó saját tömegét. Az alapfelszereltség részei az Alcantara és bőr kettősével húzott MINI John Cooper Works sportülések, ezüst színű oldalbélésekkel, vörös kontraszt-varrással és biztonsági övekkel, az integrált fejtámlák alatt pedig egyedi hímzésű GP emblémával. A műszerfal utasoldali részének dekorbetétjén az adott modell sorszáma olvasható. A bőrkormányt puha nappa bőrrel vonták be a készítők, amelyet vörös kontraszt-varrás egészít ki. A 12-órás jelzés és a kormány mögötti hatszögletű váltófülek háromdimenziós nyomtatással, fémből készültek. A sötét árnyalatú műszerfalat a szőnyegek vörös GP emblémái, az automataváltó előválasztó karján végigfutó dupla vörös csík és az ülések mögé erősített keresztmerevítő ellensúlyozza.

A MINI John Cooper Works GP egy 3000 darabban legyártott limitált szériaként érkezik meg az utakra. Az első példányokat 2020 márciusában vehetik át a tulajdonosaik.