Elektromos hajtású teherautókat mutatott be a Volvo
Miután nemrég megkezdte a városi közlekedésre szánt elektromos teherautók értékesítését, a Volvo Trucks a nehezebb teherautók esetén is versenyképesnek érzi a villamosítást. A gyártó a lehetőségek feltárására és bemutatására két európai elektromos tanulmány-teherautót fejlesztett ki, amelyeket építőipari és regionális áruszállításra ajánlanak.
A nagykategóriás elektromos teherautók javíthatják a járművezetők és az építőipari dolgozók munkakörülményeit alacsony zajszintjük és zéró károsanyag-kibocsátásuk révén. Ez utóbbinak jelentősen pozitív hatása lesz a városok levegőminőségére az építési projektek magas számát tekintve. Csendes működésük miatt naponta hosszabb ideig lehet szállítást végezni ezekkel a teherautókkal, ez pedig új lehetőségeket teremt a műveletek észszerűsítésére. Ilyenek lehetnek a nagy építési projektek, valamint a városi és városkörnyéki szállítás is.
A szállítóipar általános éghajlati hatása csökkenthető azzal, ha nagykategóriás elektromos járműveket használnak a regionális áruterítésre. Az Európai Unióban a közúti áruszállítás nagy része regionális.
„Európában rengeteg tehergépjárművet használnak regionális áruszállításra, amelyeknek az átlagos éves futásteljesítménye 80 000 km. Ez azt jelenti, hogy az elektromos járművek fokozott használata a regionális áruterítés területén jelentős éghajlati előnyökkel járna, amennyiben fosszilis tüzelőanyagoktól mentes villamos energiát használnak” – mondta Lars Mårtensson, a Volvo Trucks környezetvédelmi és innovációs igazgatója.
A Volvo Trucks úgy tervezi bevezetni az építőipari és regionális szállításra szánt nagy teherbírású, elektromos teherautókat, hogy kezdetben néhány kiválasztott európai ügyfél közreműködésével tesztelik a jövőbeli elektromos járműveket. Később azután szélesebb körben is forgalomba hozzák őket.
„A villamosítás sebessége számos tényezőtől függ. Egyrészt jelentősen bővíteni kell a töltési infrastruktúrát, másrészt biztosítani kell, hogy a regionális elektromos hálózatok hosszú távon elegendő átviteli kapacitást biztosítsanak. Pénzügyi ösztönzőkre van szükség ahhoz, hogy több fuvarozó fektessen be elektromos járművekbe. A szállítási szolgáltatások megrendelői is hozzájárulhatnak azzal, ha hosszabb szerződéseket kínálnak, és hajlandók fizetni a fenntartható szállításért. Sok fuvarvállalat nagyon kis haszonkulccsal dolgozik, ezért minden új beruházásnak nyereségesnek kell lennie” – magyarázta Mårtensson.
A szállítóipar fokozott villamosításával párhuzamosan a belső égésű motorok hatékonyságának folyamatos javítása is kulcsfontosságú szerepet fog játszani a távolsági fuvarozásban még sok éven át. „A mai teherautó-motorok hatékony energiaátalakítók, amelyek gázolajjal vagy különféle megújuló üzemanyagokkal, például cseppfolyósított biogázzal vagy hidrogénezett növényi olajjal működnek, és a technológia további fejlődési potenciállal rendelkezik” – mondta Mårtensson.