2019. december 18. 14:00   |   Autoblog
címkék:  

A nap képe: az első elektromos BMW SUV technológiája

A BMW iX3, amelynek sorozatgyártása 2020-ban veszi kezdetét, új formában váltja valóra a zéró emissziójú mobilitás élményét, miközben a hétköznapokban is kompromisszumok nélkül használható. Akkumulátorának energiateljesítménye 74 kWh, amelynek köszönhetően egyetlen feltöltéssel 440 kilométer hatótávolságra képes.

A károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő iX3 a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációját is elhozza a jelenbe, amely 2021-től a BMW i4 modellben és a BMW iNEXT technológiai zászlóshajóban is helyet kap majd. A tervezőmérnökök így nem csupán az elektromos motort, de a nagyfeszültségű akkumulátort is részletekbe menően továbbfejlesztették.

A BMW iX3 a BMW Csoport elektromos mobilitásra összpontosító vállalati stratégiájának újabb meghatározó mérföldköve. Az újdonság piaci premierjével a BMW X3 2020-ban a BMW márka első olyan modelljévé érik, amelyet benzinmotorral, dízelmotorral, plug-in hibrid hajtáslánccal és tisztán elektromos meghajtással is megrendelhetnek az ügyfelek. A „választás szabadságát” éltető portfólióval a bajor prémiumgyártó így a világ minden táján képes kiszolgálni még a legváltozatosabb ügyféligényeket is. A BMW iX3 a kínai Senjang városában, a közös vállalkozásként üzemeltetett BMW Brilliance Automotive gyárában lát majd napvilágot.

A BMW eDrive hajtáslánc-technológia összes alkatrészét a BMW Csoport fejlesztette ki, az elektromos motor és a nagyfeszültségű akkumulátorok pedig a vállalat tulajdonában lévő gyárakban készülnek. A BMW iX3 modellben a BMW EfficientDynamics stratégia új szintre lép. A modellben a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja dolgozik, amelyben az elektromos motor, a váltó és a hajtáslánc vezérlőelektronikája egyetlen közös házban kapott helyet. A technológia beépíthetősége így jelentősen kevesebb helyet igényel, ráadásul saját tömege is meghatározó mértékben csökkent.

A BMW iX3 elektromos motorjának maximális teljesítménye 210 kW/286 LE, az ehhez társuló 400 Nm csúcs forgatónyomaték pedig nem csupán intenzív kigyorsításokat, de magasabb utazótempót is garantál. A BMW iX3 hajtásláncában alkalmazott villanymotor másik kiváltsága, hogy előállításához most először ritkaföldfémekre sincs szükség. A villanymotor a BMW iX3 hátsó kerekeit hajtja, amely még tovább fokozza a hatékonyságot, miközben a márkára jellemző vezetési élményt élteti.

A BMW mérnökei további kétharmad arányban csökkentették az akkumulátorokban felhasznált kobalt mennyiségét, miközben a BMW iX3 akkumulátorcellánkénti gravimetrikus energiasűrűsége a BMW korábbi technológiáihoz viszonyítva mintegy 20 százalékkal magasabb. A BMW iX3 akkumulátoraihoz felhasznált kobaltot és lítiumot a BMW már közvetlenül a bányákból szerzi be és egyből az akkumulátorcella-gyártókhoz juttatja.

A nagyfeszültségű energiatároló egységek skálázhatósága és kompakt beépíthetősége eközben még tovább javult. Az akkumulátorcellák modulokban egyesülnek, amelyeket a BMW speciálisan képzett gyártási létesítményei végül egyetlen nagyfeszültségű akkumulátorrá építenek össze. Az energiatároló egység a BMW iX3 modell padlólemezében kap helyet, extrém lapos kialakítással. A BMW iX3 így milliméterre és literre pontosan ugyanakkora utasteret, illetve csomagteret kínál, mint belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodelljei.

74 kWh bruttó energiateljesítményének köszönhetően a BMW iX3 akkumulátora a WLTP mérései szerint egyetlen feltöltéssel több mint 440 kilométer hatótávolságra képes. 100 kilométerre vetített kevesebb mint 20 kWh kombinált energiafogyasztásával (WLTP) a BMW iX3 egyedülállóan alacsony fogyasztást kínál.

A tisztán elektromos meghajtású gépkocsik „valós” környezetvédelmi hatását időről időre megkérdőjelezik, főként azokon a piacokon, amelyeken továbbra is elenyésző a villamosenergia-hálózatban alkalmazott megújuló energia aránya. A BMW Csoport mindegyik hálózatról tölthető modellje esetében garantálja, hogy teljes életciklusának emissziós lábnyoma – a nyersanyag-kitermeléstől kezdve, a beszállítói hálózat és a tömegtermelési lánc működtetésén keresztül, egészen a technológia elhasználódásáig és újrahasznosításáig – jelentős mértékben alacsonyabb károsanyag-kibocsátással jár, mint a belsőégésű erőforrással hajtott modelleké. A BMW iX3 emissziós lábnyoma egy átlagos európai gépkocsi-életciklus tekintetében 30 százalékkal alacsonyabb, mint a BMW X3 sDrive20d esetében, ha pedig az ügyfél megújuló energia felhasználásával tölti fel a BMW iX3 akkumulátorát, ez a különbség 60 százalékra nő.

Az autóban kiszolgált évek után ráadásul a BMW iX3 akkumulátorai olyan akkumulátortelepeken kezdhetik meg második életüket, amelyek a lakossági villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatva segítenek optimalizálni a társadalom energiafogyasztását.