2020. január 09. 18:40   |   Autoblog
címkék:  

Elkészült a BMW X1 és X2 hibrid változata

A BMW Csoport egymás után mutatja be a legnépszerűbb és legdinamikusabban fejlődő járműkategóriák plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt változatait. Idén a legkisebb szabadidőautók kerültek sorra, jön a BMW X1 xDrive25e és a BMW X2 xDrive25e.

A hatékony technológia és a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia egysége mindkét modellben akár 57 kilométeren át tartó emisszió-mentes mobilitást garantál, miközben a duó átlagos üzemanyag-fogyasztása 2,1 liter, kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátása pedig csupán 48 gramm, amellyel új mércét állít fel a prémium kompakt terepjárók szegmensében. Mindehhez 100 kilométeren az X1 xDrive25e esetében 14,3 kWh, az X2 xDrive25e esetében pedig 14,2 kWh kombinált energiafogyasztás párosul. A hibrid-specifikus összkerékhajtás, amely gyorsan és precízen osztja el a hajtásláncból érkező erőt a két tengely között, magával ragadó vezetési élményt hív életre.

A BMW X1 xDrive25e és a BMW X2 xDrive25e plug-in hibrid hajtásláncában egy 1,5 liter hengerűrtartalmú, háromhengeres benzinmotor és egy típus-specifikus hangolású elektromos motor dolgozik együtt. A belsőégésű erőforrás maximális teljesítménye 125 lóerő, csúcs forgatónyomatéka pedig 220 Nm. Erejét egy hatfokozatú Steptronic automataváltó továbbítja az első kerekek felé. Az elektromos motor maximális teljesítménye 70 kW/95 lóerő, amelyhez 165 Nm csúcs forgatónyomaték társul, az erőt pedig egy fokozatmentes automataváltó küldi a hátsó tengelyre.

Az így felépülő hibrid-specifikus összkerékhajtás mindkét modellt páratlanul agilis irányíthatósággal vértezi fel, megőrizve a BMW modelljeire jellemző vezetési élményt. Az elektromos motor azonnali gázreakciójának, valamint már álló helyzetben is elérhető csúcs forgatónyomatékának köszönhetően a bajor prémiumgyártó ügyfele a másodperc törtrésze alatt alkalmazkodhat a megváltozott vezetési szituációkhoz, ráadásul a tengelyek közötti terhelés-elosztás is tökéletes.

A benzinmotor és a villanymotor együttesen 220 lóerő maximális rendszerteljesítményt hív életre, amelyhez 385 Nm csúcs rendszer-forgatónyomaték társul. A BMW X1 xDrive25e így 6,9 másodperc alatt, míg a BMW X2 xDrive25e 6,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra. A hajtáslánc elektromos rásegítése minden vezetési szituációban, így például országúti előzéskor is jelentős erőtöbbletet és megnyugtató biztonsági tartalékot kínál. Az X1 xDrive25e végsebessége 193 km/óra, az X2 xDrive25e végsebessége pedig 195 km/óra.

A BMW X1 xDrive25e és a BMW X2 xDrive25e egy 10 kWh bruttó energiateljesítményű lítium-ion akkumulátort kapott, amely egyetlen feltöltéssel 54-57 kilométer tisztán elektromos meghajtást ígér. A nagyfeszültségű akkumulátor hozzávetőlegesen 5 óra alatt egy hagyományos háztartási aljzatról is feltölthető, a modellpároshoz alapfelszereltségként kínált töltőkábel segítségével. Az akkumulátor teljesen lemerült állapotból körülbelül 3 óra 45 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre tölthető, amely a BMW i Wallbox fali töltővel mintegy 2 óra 25 percre csökkenthető. Utóbbival a százszázalékos töltöttség körülbelül 3 óra 15 perc alatt érhető el.

A plug-in hibrid hajtáslánc-technológia működési üzemmódját a középkonzolon található eDrive gombbal szabályozhatja. Az alapbeállításként aktiválódó AUTO eDRIVE üzemmódban a rendszer minden vezetési szituációban a lehető legoptimálisabb együttműködés szerint vezérli a két erőforrást, a hajtáslánc hatékonyságának és a vezetés élményének növelése érdekében pedig a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikája az aktivált navigációs rendszer útvonaltervének adatait is belekalkulálja működési szisztémájába.

A MAX eDRIVE üzemmód a villanymotor maximális kihasználására törekszik, amelyben mindkét kocsi 135 km/óra végsebesség elérésére képes. Az eDrive gombról továbbá a SAVE BATTERY üzemmód is elérhető, amely mindvégig fenntartja, a fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálásával pedig alkalmanként tovább is tölti az akkumulátort, hogy az így felhalmozott energiát az utazás egy későbbi fázisában, például nagyvárosokba érkezve hasznosítsa. A vezetési élménykapcsoló funkciói az üzemmód-választótól függetlenül működnek. A vezető Comfort, Sport és Eco Pro vezetési üzemmódokat aktiválhat, amelyek a hajtáslánc, a kerékfelfüggesztés és a fedélzeti elektromos rendszerek karakterisztikájára vannak hatással.

Az alapfelszereltség alternatíváiként a BMW X1 xDrive25e modellhez Sport Line, BMW xLine és M Sport felszereltségi szintek, a BMW X2 xDrive25e modellhez pedig Advantage, Advantage Plus, M Sport és M Sport X felszereltségi szintek is megrendelhetők. A modellpáros opcionális extrafelszereltségként elérhető palettáján gyakorlatilag a hagyományos, belsőégésű erőforrással szerelt BMW X1 és BMW X2 modellek összes extrafelszereltségi tétele megtalálható.

Azáltal, hogy a mérnökök az akkumulátort a hátsó üléssor alá építették be, nem csupán alacsony súlypontot érték el, de a belsőégésű erőforrással szerelt modellek csomagtér-térfogatát is. Az X1 xDrive25e csomagterének térfogata így például alapesetben 450 liter, amely az alapfelszereltség részeként 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla ledöntésével egészen 1470 literig bővíthető. A modellhez ráadásul az elektromosan működtethető vonóhorog is megrendelhető, amelynek maximális terhelhetősége 750 kilogramm.