2011. december 28. 16:16   |   Autoblog
címkék:  

Jövőre érkezik az elektromos Ford Focus

A jövő év végén a tervek szerint megérkezik Európába a Ford első villanyautója, a Ford Focus Electric. Az ötszemélyes, elektromos Focus új gyorstöltési technológiájának köszönhetően feleannyi idő alatt tölthető fel (3-4 óra), mint a Nissan Leaf. A felhasználók így naponta akár megkétszerezhetik autójuk hatótávját.

A vadonatúj, „benzinmentes" Ford Focus Electric a márka legelső, teljes egészében elektromos üzemű személygépkocsija. A Ford népszerű kompaktjának olyan, nulla CO2-kibocsátású kivitele, amely öt személynek kínál férőhelyet, és a várakozások szerint 2,35 l/100km-nek megfelelő energia-fogyasztást ér el. 128 km távolságon a kalkulációk szerint 1000 forint alatt marad a modell üzemeltetési költsége, míg egy hasonló, de 7,8 l/100km átlagfogyasztású modell esetében az azonos távolságra eső üzemeltetési költség megközelítheti a 4000 forintot.

A Focus Electric az első olyan villanyautó a piacon, amely gyorsabb töltési technológiát alkalmaz. A modell lítium-ion akkumulátor-csomagja egy 240 voltos töltőponton 3-4 óra alatt teljesen feltölthető. Amerikában a Ford és a SunPower Corp. közösen egy olyan, háztetőn elhelyezhető napelem-rendszert is kínál, amely lehetővé teszi, hogy a Focus Electric vásárlói tiszta, megújuló forrásból származó elektromos energiával töltsék fel járművük akkumulátorát.

A Focus Electrichez a Microsoft által kifejlesztett, különleges, egyszerűen használható töltőrendszer révén az Egyesült Államokbeli ügyfelek könnyedén tölthetik fel autójuk akkumulátorát olcsóbb tarifájú elektromos árammal; a rendszer bevezetését Európában is tervezik. Az optimalizált töltési megoldás segítségével elkerülhetők a felesleges kiadások. A jövőben az ilyen, intelligens töltési gyakorlatok alkalmazásával az energiaszolgáltató cégek pontosabban felmérhetik és tervezhetik az elektromos autók töltésének betudható, plusz hálózati terhelést.

A Focus Electric MyFord Touch SYNC vezetőtájékoztató rendszert is tartalmaz, amelyet kifejezetten a villanyautó-tulajdonosok speciális igényeit figyelembe véve fejlesztették ki. A rendszer az üzemeltetéshez szükséges alapvető adatokat – például az akkumulátor töltöttségi szintjét – jeleníti meg, MyView funkciója révén pedig a felhasználó további járműadatokhoz is hozzáfér, így megtekintheti a jármű hatótávolságát potenciálisan befolyásoló fedélzeti rendszerek, például a légkondicionáló elektromos energiafogyasztását.

A vezető a MyFord Touch térképes navigációs rendszerben megadhatja tervezett úti célját, beleértve a töltőpontokat, és a rendszer tanácsokat ad arra vonatkozóan, hogy hogyan érheti el az ehhez szükséges hatótávolságot – illetve jelzi, ha a tervezett útvonalat módosítani kell. A fedélzeti navigációs rendszer a takarékos vezetési jellemzőket figyelembe véve egy gazdaságos útvonal-verziót (EcoRoute) is kidolgoz.

A Focus Electric EcoGuide takarékossági oktató funkcióval felvértezett SmartGauge rendszere a műszerfali kijelzőn megjelenített kék pillangókkal jelzi, hogy a vezető mennyivel lépheti túl a betervezett töltőpontig mért távolságot. Minél több pillangó látható a képernyőn, annál nagyobb tartalékkal érheti el az autó a célállomást. A kijelzőről minden út végén leolvasható a megtett távolság, a regeneratív fékrendszer alkalmazásával nyert hatótávolság, a felhasznált energiamennyiség, valamint a benzinüzemre vetített, ekvivalens megtakarítás mértéke.

A Focus Electric tulajdonosai a távolból is folyamatosan kapcsolatot tarthatnak autójukkal, hála a Ford által kifejlesztett MyFord Mobile mobiltelefonos alkalmazásnak. A MyFord Mobile alkalmazás okostelefonon vagy internetes felületen keresztül a következő funkciókat biztosítja:

azonnali jármű állapotjelentés lekérése
alapvető funkciók távvezérelt végrehajtása
a töltöttségi szint és az aktuális hatótávolság lekérdezése
töltés szükségességére, illetve a töltési folyamat végére figyelmeztető riasztások fogadása
a töltési beállítások átprogramozása, járműadatok elemzési céllal történő letöltése 
töltőállomások keresése, útvonaltervezés a kiválasztott állomáshoz

A szolgáltatás révén a felhasználók a hálózati energia segítségével fűthetik fel vagy hűthetik le a töltőre csatlakoztatott autó utasterét – ezt nevezik előzetes klimatizálásnak.  Nyáron például este beprogramozhatják az autót, hogy a rendszer másnap reggel, adott időre teljesen feltöltse az akkumulátorokat, valamint adott hőmérsékletűre hűtse az utasteret.

A Focus Electric várható végsebessége 136 km/óra. A kocsi hasonló kormány- és fékérzetet, valamint vezethetőséget mutat, mint az alapját képező, belső égésű motorral szerelt ötajtós Focus modell.

A Focus Electric utasterét 100 százalékban fenntartható, tiszta technológiák felhasználásával alakították ki, beleértve az újrahasznosított műanyag palackokból előállított Repreve szövetből készített üléskárpitokat

Észak-Amerikában a reménybeli ügyfelek idén november óta adhatják le megrendelésüket a 2012-es modellévű Focus Electric modellre a Kalifornia, New York és New Jersey államokban működő, az elektromos üzemű modellek értékesítésének speciális követelményeit teljesítő márkakereskedésekben. 2012 során, a gyártás felfuttatásával párhuzamosan a Focus Electric további 15 piacon válik elérhetővé, és az év végén a tervek szerint megérkezik Európába is.

Az észak-amerikai piacon értékesített, benzin- és villanymotoros Ford Focus modelleket a Ford Michigan állambeli Wayne városában működő összeszerelő üzemében gyártják, mégpedig részben az állam egyik legnagyobb naperőművéből származó energia felhasználásával.