2020. március 05. 19:45   |   Autoblog
címkék:  

Elektromos hajtású négyajtós kupén dolgozik a BMW

Első tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé modellje bemutatásával a BMW új fejezetet nyit évszázados sikertörténetében. A BMW Concept i4 tanulmány a müncheni központú vállalatcsoport első zéró emissziójú, prémium minőségű középkategóriás modellje, a 2021-ben érkező BMW i4 formanyelvét vetíti előre.

A négyajtós Gran Coupé karosszériaváltozat sportautós arányai magabiztos, korszerű és egyedülálló megjelenést garantálnak. Négy ajtajának köszönhetően a BMW Concept i4 tanulmányautó nem csupán páratlan funkcionalitást garantál, de a karosszéria dinamikusan rajzolt vonalvezetéséből sejtett helynél messzemenőkig többet is kínál.

Az éles törések, a lágy átmenetek és a nagyméretű karosszériafelületek egy iránymutató, aprólékosan kidolgozott formanyelvben egyesülnek. A Frozen Light Copper fantázianévre keresztelt karosszériafényezés a koncepció és a BMW Vision iNEXT tanulmányautó rokonságát hirdeti, maximálisan kiemelve a karosszéria vonalvezetésében rejlő fényjátékokat. A BMW i divízió technológiai gyökereit a modell alsó felén körbefutó kék betétek jelzik. A vese alakú hűtőrács-pár például teljes egészében „intelligencia panelként” funkcionál, a küszöbtoldatok mögött jövőbe mutató akkumulátor-technológia húzódik, a kipufogóvégek nélkül megtervezett hátsó diffúzor pedig a koncepció légellenállási hatékonyságát fokozza.

A BMW Concept i4 tanulmányautó tisztán elektromos hatótávolságát mindezeken felül megannyi aerodinamikai különlegesség növeli. Az „intelligencia panel” zárt, mégis apró légrésekkel megtervezett kialakítása a modellbe fektetett aerodinamikai szaktudást nyomatékosítja, a keréktárcsák pedig nem csupán ultrakönnyűek és rendkívül masszívak, de légellenállási hatékonyságuk is páratlan.

A BMW Concept i4 tanulmányautó frontrésze új formában kelti életre a BMW által fémjelzett stílusjegyeket. Tekintve, hogy a BMW Concept i4 tanulmányautóban nincs hűtést igénylő belsőégésű erőforrás, a vese alakú „hűtőrács-pár” ezúttal „intelligencia panelként” dolgozik, számtalan szenzorral, érzékelővel és radarral. A fényszórók ugyancsak összekötik a múltat a jövővel, hiszen a klasszikus ikergyűrű-motívumok rendkívül modern formában köszönnek vissza. A LED-technológiás első fényszórók keskeny fénycsíkokkal operálnak.

A BMW a Concept i4 tanulmányautó világpremierjével leplezi le új arculatát. A koncepción első ízben jelenik meg az átlátszó dizájn szerint megtervezett, kétdimenziós márkaembléma. A Concept i4 hátsó kialakítását alacsonyra húzva álmodták meg a készítők. Az egyszerre modern, mégis lágyan ívelt felületek luxus minőségű megjelenést garantálnak, amelyet az „L” alakú, keskenyre húzott hátsó lámpák erősítenek. A világítótestek alatt befelé fordított karosszériafelületek és függőlegesen megrajzolt légkivezető nyílások fokozzák a koncepció légellenállási hatékonyságát. A hátsó kialakítás alsó részén egy BMW i kék keretbe foglalt diffúzor árulkodik a tisztán elektromos meghajtásról és a BMW i Vision Dynamics tanulmányautóval való rokonságról.

A BMW Concept i4 tanulmányautó utastere az utazási idő azon részére összpontosít, amikor az autó önmagát vezeti. Az utastér első felében így minden a vezető kényelméről szól. A BMW Ívelt Kijelző és a vadonatúj kialakítású kormány kettőse a BMW iNEXT és a sorozatgyártásban kínált BMW i4 utasterét vetíti előre. A digitális műszerfal és a központi kijelző itt egyetlen, vezető felé forduló, ívelt kijelzőben egyesül, a legkülönfélébb információkat megjelenítő felület pedig minden korábbinál intuitívabb módon vezérelhető. A tükröződésmentes üvegből készült kijelzőnek köszönhetően nincs szükség műszerfal-árnyékolóra, a BMW Concept i4 tanulmányautó műszerfala így kifejezetten letisztult és átlátható.

A tervezőmérnökök szinte az összes járművezérlő funkciót beépítették az intelligens kijelzőbe, hogy ezzel is minimalizálják a középkonzolon található fizikai gombok és kapcsolók számát. Még a légkondicionáló kezelőpanelje is az érintés-érzékeny felületről vezérelhető. A központi vezérlőpanelen billenőkapcsoló-szerű kar helyettesíti az automataváltó előválasztó karját, a BMW iDrive vezérlőtárcsája és az ajtókba épített ülésmemória-gombok pedig exkluzív üvegből készültek. Az üléseket szövet és cserzett olajlevél-kivonattal finomított bőr kettőse borítja, amely a hosszú távú fenntarthatóság ígéretét hordozza. A végeredmény egy végtelenül letisztult, fényes és szellős utastér.

A hátsó üléssorban akkora fej- és lábtér fogadja a beülőket, amekkorát az elegánsan ívelt kupé karosszéria messze nem sejtet. A sportosság érzését mindkét üléssorban integrált fejtámlák erősítik, kivágott középső részük pedig a legmodernebb BMW sportmodellek előtt tiszteleg.

2021-től a BMW a központi operációs rendszer új generációjával kényezteti ügyfeleit, amelybe a BMW Concept i4 tanulmányautó esetében három különböző „élménymód” enged betekintést. A vizuálisan is eltérő „élménymódok” nem csupán a járművezérlés módjára és a kijelzett tartalmakra, de az utastér hangulatára is hatással vannak. A műszerfal, az ajtókárpitok és a kijelző megvilágítása is az „élménymódok” változásával módosul.

„Core” módban a BMW Ívelt Kijelző a hagyományos, kör alakú mérőműszerek újraértelmezett formáját jeleníti meg, az utastér átfogó harmóniája érdekében a szellőzőnyílásokhoz hasonló minta mentén, Gold Bronze árnyalatban. A központi kijelző helyén a navigációs rendszer térképe és néhány digitális műszer látható. Utóbbiak között az utas egyetlen mozdulattal lapozhat, az elemek sorrendjét pedig bármikor átrendezheti egyetlen érintéssel.

„Sport” módban a mérőműszerek közelebb kerülnek egymáshoz és a vezetésre történő koncentrációt segítik. A kijelző két oldalán mozgó elemek mutatják a közelgő kanyar ívét, a vezető perifériás látómezejébe vetített tartalmak a sportos vezetés hatékonyságát és biztonságát fokozzák. A BMW Ívelt Kijelző jobb oldalán eközben a BMW M modellekből ismerős, digitális mérőműszerek dolgoznak.

„Efficient” módban mutatkozik be először az úgynevezett „Assisted Driving View” funkció, amely vezetés közben valós időben mutatja a vezetőnek a jármű összes szenzorának, érzékelőjének és radarjának adatait. A BMW Concept i4 tanulmányautóban bemutatkozó, forradalmi innováció az előrelátó, egyszerre hatékony és biztonságos vezetést élteti. A BMW Ívelt Kijelző jobb oldalán olyan kiegészítő járműinformációk olvashatók, mint például az akkumulátor aktuális töltöttségi szinte és a hatótávolság.

A BMW Concept i4 tanulmányautót nem csupán egyedülálló megjelenése, de hamisítatlan hangzása is kiemeli a tömegből. A koncepció hangzásvilágát a világhírű zeneszerző, Hans Zimmer és Renzo Vitale zeneművész közösen komponálta meg, a BMW IconicSounds Electric márkanév égisze alatt.

A sorozatgyártásban kínált BMW i4 a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációját is elhozza. A BMW i4 számára kifejlesztett villanymotor maximális teljesítménye 390 kW/530 lóerő. Azonnali teljesítmény-leadásával a BMW i4 egészen páratlan menetdinamikát ígér, példaértékű hatékonyság mellett. A hajtáslánc magával ragadó teljesítményadatai közül a 4 másodperc alatt abszolvált nulla-százas gyorsulás és a 200 km/órát meghaladó végsebesség is kitűnik.

A BMW i4 lemezei alatt extrém vékony kialakítású, optimalizált energiasűrűségű energiatároló egység kap helyet, amely mindössze 550 kilogrammot nyom. 80 kilowattóra bruttó energiateljesítményével az új akkumulátor a WLTP tesztciklus mérései szerint egyetlen feltöltéssel 600 kilométer hatótávolságot garantál.

A BMW i4 sorozatgyártása 2021-ben kezdődik a BMW Csoport müncheni gyárában, ahol így a belsőégésű erőforrással, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és tisztán elektromos meghajtással szerelt modellek egyazon gyártósoron látnak napvilágot.