2012. március 09. 20:27   |   Autoblog
címkék:  

A Toyotától jön az első full hibrid kisautó

A 2012-es Genfi Autószalononon lépett első ízben a nyilvánosság elé a Toyota Yaris Hybrid, amely az európai kiskategória első full hibrid modellje. A 100 lóerős összteljesítményű autó magyarországi premierje szeptemberben lesz.

A Yaris a Toyota legkelendőbb autója, s Európa útjain kiemelkedően sok fut e modellből. Az Auris Hybrid bevezetését követően a Yaris Hybrid a Toyota második modellje, amelyben megjelenik a Toyota full hybrid hajtáslánca, a Hybrid Synergy Drive (HSD).

  A Yaris Hybrid megörökölte a hagyományos modell intelligens „génállományát", így a B-kategória vásárlóinak továbbra is tágas, praktikus utasteret kínál, ám az új modellváltozaton számos új, modernebb és kifinomultabb külső stílusjegy is megjelenik. A tengelytáv továbbra is 2510 mm, a teljes hossz azonban 20 mm-rel 3905 mm-re nőtt. A full hibrid hajtáslánc miatt az első túlnyúlás is nagyobb lett – ám az autó kategóriaelső fordulóköre továbbra is mindössze 4,7 méteres maradt.

A Yaris Hybrid exkluzív, áramvonalas külső formatervvel jelenik meg. Az újratervezett orr-rész, a karosszéria alsó burkolatai, vagy a kerekek előtt elhelyezett légterelő lapok révén a Toyota új full hibrid modelljének légellenállási együtthatója a kategória legjobb értéke, Cd 0,286.

A Yaris Hybrid utasterében a lágy tapintású műszerfal és az üléskárpitok exkluzív, hibrid-kék színben pompáznak; kék háttérvilágítást kapott a hibrid kombinált műszeregység és a Toyota Touch rendszer, amelyben helyet kapott a Hybrid Energia visszajelző is. A CVT váltómű gombja ugyancsak hibrid-specifikus külső kialakítást kapott.

Az új Yaris Hybrid hajtásláncának kialakítása igazi mérnöki bravúrnak számít. A HSD legfontosabb elemeinek méretcsökkentése, valamint az üzemanyagtartály és az akkumulátor elhelyezése a hátsó ülés alatt lehetővé tette, hogy a Yaris Hybrid utasterében helyet foglalók ugyanakkora térrel gazdálkodjanak, mint a hagyományos hajtású modellben, s a csomagtér mérete (286 liter) is változatlan maradt.

Az 1,5 literes benzinmotorból, kisebb tömegű és kompaktabb felépítésű elektromotorokból, az ezeket összekötő bolygóműből, inverterből és akkumulátor-egységből felépülő új rendszer tömege 42 kilogrammal kisebb, mint az Auris Hybridé, vagyis az új hajtáslánc 20 százalékkal könnyebb lett.

Az 1,5 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotor 16,5 kilogrammal könnyebb és 10 százalékkal rövidebb, mint a Toyota korábbi HSD rendszerében használt 1,8 literes egység. A hűtött kipufogógáz-visszavezető (EGR) rendszerrel kombinált Atkinson-ciklusú motor rendkívül alacsony fogyasztással és csekély károsanyag-kibocsátással működik.

Az Atkinson-ciklusú motorban a sűrítés és az expanziós ütem aszimmetrikus; a szívószelepek későn zárnak, a sűrítés késleltetett. Ez kisebb kompresszió mellett nagy tágulási arányt teremt, így hatékonyabban alakítja motorteljesítménnyé az égési energiát. Egy Atkinson-ciklusú erőforrás takarékosabban működik, ám alig gyengébb, mint a jóval elterjedtebb, belső égésű Otto-motor. Ugyanakkor a Toyota Hybrid Synergy Drive rendszerben még elektromotor is található, s gyorsításkor az autó a rendszer teljes teljesítményét hasznosíthatja.

A kisebb méretű, elektronikus vezérlésű, fokozatmentes elvű E-CVT váltómű és a jóval kompaktabb kialakítású elektromotor alkalmazásának köszönhetően 6 százalékkal rövidebb lett a Yaris Hybrid sebességváltó-differenciálmű egysége, ami további 11 kilogrammnyi súlymegtakarítást jelent az Auris Hybridhez képest. A nikkel-metál hidrid akkumulátor és a vezérlőrendszer is kisebb lett. Az Auris Hybridben használt 168-ról 120-ra csökkent a cellák száma, ami 20 százalékos méretcsökkenést és 11 kilogramm tömeg-megtakarítást jelent. Így az akkumulátor-egységet teljes egészében a hátsó üléslap alá építhették be.

A Yaris Hybrid 100 LE teljesítményű hajtóműve – amely a 75 lóerős benzinmotorból és egy villanymotorból áll – a B-kategória legjobb teljesítmény/CO₂-kibocsátás arányát kínálja, miközben a vezető gyakran választhatja a nulla NOx-, részecske- és CO2-kibocsátással járó üzemmódot is. A valós körülmények között, városi forgalomban elvégzett tesztek azt mutatják, hogy a munkába járás során a Toyota HSD az esetek 60 százalékában kikapcsolt benzinmotorral mozgatja az autót.

A HSD rendszert úgy tervezték, hogy tartós és kis karbantartási igényű legyen. A full hibrid hajtásláncban nincs hagyományos indítómotor, sem generátor. A motor vezérműlánca gondozásmentes, nincsenek ékszíjak, így a szerkezet megbízhatóbb és olcsóbban fenntartható. A gyakorlati tapasztalatok szerint az elektronikusan vezérelt, regeneratív fékrendszer (ECB) miatt pedig a fékbetétek élettartama meghaladja a 100 000 kilométert.

Az új Yaris Hybrid a Toyota Motor Manufacturing France valenciennes-i gyárában készül majd. Az éves szinten a Yaris-család eladásainak 20 százalékát kitevő modell európai forgalmazása 2012 májusától, Magyarországon pedig szeptembertől kezdődik.