2020. május 21. 18:45   |   Autoblog
címkék:  

A Peugeot is bemutatta elektromos hajtású kisáruszállítóját

A Peugeot Expert 2016-os bemutatkozása óta több mint 195 000 példányban kelt el világszerte, tehát igazi sikerdarab lett. Most pedig ismét újdonsággal jelentkezik a kompakt furgonok szegmensében: hamarosan érkezik a modell 100%-ban elektromos meghajtású változata.

Ha abból a tényből indulunk ki, hogy a haszongépjárművek közel 80%-a naponta 200 kilométernél kevesebbet közlekedik, kézenfekvő megoldás a Peugeot Expert elektromos változatának kifejlesztése. A tisztán elektromos autók ugyanis még a legszigorúbb szabályozás alá eső belvárosi útszakaszokra is behajthatnak. Az új verzió ráadásul megtartotta az Expert valamennyi ütőkártyáját, például a piacon egyedülálló Compact modellváltozatot, amely a legszűkebb utcákban és a legforgalmasabb belvárosi zónákban is megállja a helyét.

Az új e-Expert megőrzi a belsőégésű motorral szerelt változat stílusát, miközben mutat néhány újdonságot is. Az autó külsején megfigyelhető a „színváltó” oroszlán elöl és hátul, a töltőnyílás a bal első sárvédőben, a különleges hűtőrács, valamint az e-Expert jelzés az autó hátsó részén. Az autó belsejében pedig újdonság az elegáns, áttekinthető műszeregység az elektromos üzemmódra optimalizált színes kijelzőkkel, a középen elhelyezett, speciális grafikájú érintőképernyő TomTom Traffic 3D navigációs rendszerrel, az új „e-Toggle” automata menetmód választó, továbbá az elektronikus kézifék.

Az e-Expert 3 üzemmódban vezethető, melyek között gombbal válthatunk: Eco (60 kW, 180 Nm) takarékos üzemmód a minél nagyobb hatótávért ; Normal (80 kW, 210 Nm) optimális üzemmód a mindennapi használathoz; Power (100 kW, 260 Nm) nehéz rakomány szállításához kialakított üzemmód. Kétféle fékezési lehetőség áll rendelkezésre, melyek különbözőképpen járulnak hozzá az akkumulátor töltéséhez. Az egyik a normál, amely a belsőégésű motorral szerelt változathoz hasonló élményt nyújt, a másik pedig a fokozott (a sebességváltó B, azaz „Brake” gombjával elérhető), amely a gázpedál felengedésekor lép működésbe és dinamikusabb fékezést tesz lehetővé.

Megújult a műszerfal, elsősorban azért, hogy az elektromos üzemmóddal kapcsolatos információkat megjelenítse. Külön kijelzőn figyelhetjük a fogyasztás alakulását, illetve az energia visszanyerésének folyamatát, külön kijelző mutatja a hűtő- és fűtőrendszerek energiafogyasztását,saját kijelzőt kapott az akkumulátor töltöttségi szintje, és színes kijelző jeleníti meg az energiaáramlás folyamatát, a töltés státuszát, a fedélzeti számítógép által szállított információkat és a hátralévő hatótávot.

A műszerfal közepén találjuk az érintőképernyőt, amely a TomTom Traffic 3D navigációs rendszert is magában foglalja. Ezeken kívül megjeleníthetjük a közelben található töltőpontokat, illetve azt a zónát is, amelyet az aktuális töltöttséggel még elérünk, valamint beprogramozhatjuk az utastér hőmérsékletének automatikus beállítását is.

A Peugeot e-Expert maximális teljesítménye 100 kW/136 LE, maximális nyomatéka 260 Nm, amely az indulás pillanatától fogva azonnal rendelkezésre áll. Az elektromos hajtáslánc hasonló az új e-208-éhoz és az új e-2008-éhoz. A meghajtó áttétel (reduktor) kialakítása azonban jobban alkalmazkodik a haszongépjárművek sajátságos használatából adódó terhelési igényekhez. Az e-Expert 13,1 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára, maximális sebessége pedig 130 km/óra.

Az e-Expert az első olyan elektromos Peugeot modell, amely kétféle akkumulátorral is elérhető. A lítium-ion akkumulátorok kapacitása 50 kWh vagy 75 kWh. Mindhárom modellváltozat (Compact, Standard és Long) elérhető az 50 kWh kapacitású akkumulátorral, amelynek hatótávja kb. 230 km a WLTP szabvány szerint. A Standard és a Long változat 75 kWh kapacitású akkumulátorral is rendelhető, amely akár 330 km-es hatótávot is lehetővé tesz.

Az autót két töltőnyílással szerelik fel, melyekkel minden helyzetben könnyű a töltés. Szériafelszereltségként egy egyfázisú, 7,4 kW-os töltőkábel jár az autóhoz, opcióként pedig egy háromfázisú, 11 kW-os kábel rendelhető hozzá. 7,4 kW-os falitöltőről a teljes feltöltés időtartama 7 óra 30 perc (50 kWh-s akkumulátor), illetve 11 óra 20 perc (75kWh-s akkumulátor), 11 kW-os falitöltőről a teljes feltöltés időtartama 5 óra (50 kWh-s akkumulátor), illetve 7 óra 30 perc (75kWh-s akkumulátor). Az akkumulátor hőszabályzó rendszere 100 kW-os gyorstöltő használatát engedi, ily módon a 80%-os töltöttség 50 kWh-s akkumulátor esetében 30 perc, 75 kWh-s akkumulátor esetében pedig 45 perc alatt érhető el.

Az új e-Expert ugyanazokban a változatokban kapható, mint a belsőégésű motorral szerelt verzió, így minden célra tökéletesen használható: furgon (3 hosszúságban: 4,6 méteres Compact, 4,95 méteres Standard és 5,30 méteres Long), dupla kabin (5 vagy 6 fix vagy lehajtható üléssel, Standard és Long hosszúságban), padlólemez-kabin (csak bizonyos piacokon elérhető, felépítményekhez, Standard hosszúságban).

A vontatási kapacitás is megmaradt: a modell akár 1000 kg vontatására is alkalmas. Az akár 6,6 m³ térfogatú raktér pontosan ugyanakkora, mint a belsőégésű motorokkal szerelt változatoké, míg az 1275 kg-os hasznos terhelhetőség kifejezetten az elektromos változatokra jellemző.

Az e-Expert kétféle felszereltséggel lesz kapható (Pro és Premium), illetve elérhető lesz két speciális felhasználásra szabott változata is, az inkább országúti közlekedőknek szánt Asphalt és a városi használatra tervezett Urban. A biztonság nagyon magas szintű, a modellhez elérhető többek között az oldalsó tolóajtók „kéz nélküli” nyitása, a kulcs nélküli nyitás és indítás, a Head Up Display, a Grip Control, az emelkedőn történő elindulást segítő rendszer, a180°-os tolatókamera,

a sebességkorlátozó és –szabályozó rendszer, a véletlen sávelhagyásra figyelmeztető jelzés, az automatikus vészfékező rendszer, az éberségfigyelő rendszer, a táblafelismerő rendszer és a holttérfigyelő rendszer. Az Apple CarPlay és Android Auto funkciók is jelen vannak.

Az új Peugeot e-Expert Európában 2020 második félévétől lesz kapható.