2012. március 13. 16:03   |   Autoblog
címkék:  

Hazaért az első magyar Opel Astra

A húszéves – de bejáratós – első magyar Opel Astra sikeresen hazaért. Az autót a Közlekedési Múzeumnál jó néhány Opel barát búcsúztatta és kísérte el a városon át az autópályáig, ahonnan az Astra –  Fehérvár, Veszprém, Ajka, Körmend érintésével – délután négyre érkezett meg  Szentgotthárdra. Az első magyar autó volánja mögött egymást váltották azok az Opel dolgozók, akik már húsz éve is ott voltak a gyárban az Astra születésénél.

Szentgotthárdon, a Polgármesteri hivatalnál Huszár Gábor polgármester, Solt Tamás gyárigazgató és Ernst A. Hofmann, a szentgotthárdi Opel gyár alapítója és első igazgatója fogadta a hazatérőt. Ott várta az első Astrát az a két Opel veterán is – a 101 éves Torpedo és a 100 éves Puppchen – amely tavaly saját kerekén gurult vissza a német gyárba, Rüsselsheimbe a Torpedo századik születésnapjára. Sok helybéli is összefutott az eseményre. A helyi ünneplés után a két veterán Opel közrefogta az első Astrát és együtt hajtottak be a gyár területére, a március 13-i születésnapi esemény helyszínére.

Az első Astra 1992. március 13-án gördült le a szentgotthárdi sorról Antall József miniszterelnökkel a volánja mögött. Az „Íme az első" feliratot viselő Astrának azóta  Közlekedési Múzeum adott otthont egészen a mostani kerek évfordulóig. Szinte szimbolikus jelentőségű, hogy húsz évvel az Opel és a magyar autóipar szempontjából is meghatározó jelentőségű esemény, az első magyar autó elkészülte után az egykori autógyári csarnokban újabb gyáravatóra készülnek. Az idei esztendő végén indul ugyanis Szentgotthárdon az ötszázezres kapacitású új motorgyár, amelyet az Opel félmilliárdos beruházással hoz létre.  

Az Opel az idén ünnepli születésének 150. évfordulóját – ezt az évfordulót egy Opel varrógép és egy Opel kerékpár szimbolizálta a rendezvényen. Van százéves magyar vonatkozása is az Opel történelemnek, hiszen két gyönyörű Opel veterán, a tavaly százéves Torpedo és az idén százéves Puppchen magyar tulajdonban van. A két autó, amely tavaly saját erőből ment haza Budapestről a német anyagyárba, szintén ott sorakozott a színpad előtt közrefogva a húszéves első magyar Astrát. A jelent a most Év Autója díjat nyert és tavasszal a magyar piacon is bemutatkozó elektromos autó, az Opel Ampera testesítette meg, a jövő pedig maga a gyár, ahol a világ legkorszerűbb üzeme fogja az Opel legkorszerűbb motorjait az év végétől gyártani.

Megható pillanata volt a megemlékezésnek, amikor a ma már nyolcvan éves gyáralapító, a szentgotthárdi Opel gyár első igazgatója Ernst A. Hofmann lépett a színpadra. Sokan emlékeznek még rá, hiszen a húsz évvel ezelőtti csapatból több mint százhatvanan még ma is Szentgotthárdon dolgoznak. Együtt figyelték a húsz évvel ezelőtti Híradó riportot, amelyben „Ernst A. Hofmann igazgató bejelentette, hogy az 1,4-es motorral szerelt Astra alapára 998 500 forint".  Antall József miniszterelnök pedig az Opel úttörő szerepét méltatva arról beszélt húsz éves felvételen, hogy az „Opel és a General Motors a legkorszerűbb ipari kultúrát hozta el Magyarországra".

Az első Astra húszéves évfordulója arra is kiváló alkalom volt, hogy Szentgotthárd jövőjéről, a rohamtempóban készülő új motorgyárról is szó essék. A legkorszerűbb és legrugalmasabb technológiájával felszerelt üzemet az Opel félmilliárd euró beruházással még az év vége előtt beindítja. Az év vége előtt elindul a sorozatgyártás és a teljes felfutás után az Opel legkorszerűbb új motorjaiból évi félmillió készül itt majd. Három motorcsaládról van szó: kis és közepes benzinesek és egy dízel alkotja a palettát. Ezeket ugyanazokon a gyártósorokon állítják majd elő – dízelt és benzinest, három- és négyhengerest, ezer köbcentist és 1,6-ost -,  miközben a különböző motorok arányát az igényekhez igazodva rugalmasan tudják változtatni is.