2012. március 28. 19:56   |   Autoblog
címkék:  

Itt az új Lexus RX

Az RX SUV Európában a Lexus második legkelendőbb modellje, s a 2012-es évre alaposan megújult. A kívül-belül áttervezett prémium szabadidő-autó már F Sport felszereltséggel is megrendelhető, az RX 450h hibrid változat pedig Sport üzemmódot is kapott.

Az új Lexus RX sorozatot látványos és egyedi orrkialakítás fémjelzi, amelyhez hasonlót első ízben a CT 200h sorozaton láthattunk. A fordított trapéz alakú felső és a döntött alsó légbeömlőket a lökhárító középső részének formai megoldása összeköti és szerves egységgé formálja, így alakítva ki a márkára jellemző orsó alakú hűtőrácsot. E látványos megoldás hatását tovább erősíti az alsó légbeömlő vízszintes, feketére fényezett rácsozása.

Ugyancsak Lexus-jellegzetesség, hogy az új, vetítőlencsés fényszóró a hűtőrácsnál magasabbra került; a lámpatest halogén, xenon és LED technológiával egyaránt megrendelhető. A fényszórókat harmonikusan egészíti ki a beépített LED-es nappali fény, amely az L-finesse dizájn szellemiségében nyílhegy-motívumot formáz,.

Az áttetsző burájú hátsó lámpatestek legfontosabb formai eleme a vízszintes tagolás, amely eleganciát kölcsönöz az autó hátsó részének. A már meglévő 18 és 19 colos alumínium keréktárcsák mellett egy új formatervű 19 colos könnyűfém tárcsa is megjelenik a kínálatban, és az autó négy új fényezéssel is rendelhető lesz; a szatén ezüst, burgundi piros, sienna barna és éjfél kék árnyalatokkal immár összesen tíz szín választható az autóhoz.

Kétzónás műszerfal

A még modernebb kialakítású, ‘kétzónás’ műszerfallal kialakított utastér gazdagabb színválasztékot és új kárpitokat, megújult kormánykereket, áttervezett műszeregységet és második generációs Remote Touch Interface (RTI) rendszert kínál. A már létező elefántcsont, fekete és világosszürke színek mellett megjelenik a cserszínű árnyalat, valamint a csak az F Sport felszereltséghez rendelhető, exkluzív fekete és halványszürke kárpitozás. A dekorációs betétek kínálata is bővült: a luxushangulatú dió és a klasszikus sötétszürke után most itt a modern sötétszürke madárszemmintás juhar és az F Sport kínálatában megtalálható ezüst változat is.

A félanilin bőrkárpitozást gyémántmintás perforáció különbözteti meg a sima bőrkárpittól. Az ülések kárpitozását ezentúl vastagabb öltésekkel és erőteljesebb színekkel készített varrás díszíti, a kesztyűtartó fölött látható matt ezüstszínű betét pedig élettelibbé varázsolja a műszerfal képét. Az új kormánykerék keresztmetszete eltérő a volán egyes részein, így még kényelmesebben lehet fogni. A faborítású kormány immár fűthető is.

Az RX 450h modellben a vezető előtti műszeregységet az új hibrid rendszer visszajelző egészíti ki élesen körülhatárolt Töltés, Eco és Power zónákkal. A műszerek új háttérvilágítása a vezetési körülmények és a kiválasztott hajtási mód szerint változik. EV (Elektromos Hajtás), Eco vagy Normal üzemmódban, amikor a visszajelző mutatója a Töltés vagy Eco zónában áll, a háttérvilágítás kék. Ez megszűnik, amikor a mutató a Power zónába ér. Sport üzemmódban a háttérvilágítás végig vörös marad.

Az új RX modellcsaládban megjelent a második generációs Remote Touch Interface (RTI) rendszer is. A Lexus különlegességének számító, multifunkciós vezérlőegység még inkább felhasználóbarát lett. A csúsztatható joystickkal az RTI hasonlóan kezelhető, mint egy számítógép egere, és az Enter parancs most egyszerűen a kezelőfelület megnyomása. Az RTI könnyebb kezelhetőségét tovább fokozza a multimédia rendszer színes LED kijelzője, amely immár képernyőmegosztási funkciót is kínál. A kijelzőn háromféle információcsoport jeleníthető meg – és kezelhető – folyamatosan, egymás mellett, például a térkép, a járműinformációk, az audio, a navigáció adatbevitele, a klímaberendezés és a bejövő híváskezelés beállításai.

Sport üzemmód

A full hibrid hajtáslánc E-CVT intelligens, elektronikus vezérlésű váltójának Normal és Eco beállításai mellett megjelent az új Sport üzemmód, amely magasabb szintre emeli az RX 450h teljesítményét és menetdinamikáját. A három üzemmód között a kormánykeréken elhelyezett kapcsoló segítségével válthat a vezető, míg az EV üzemmódot ezentúl egy külön EV gomb segítségével aktiválhatja.

Elindulástól 50 km/órás sebesség eléréséig az RX 450h automatikusan EV üzemmódban, kizárólag elektromotorjainak erejével halad. A vezető manuálisan is kiválaszthatja az EV beállítást. Az EV üzemmódban a vezető két kilométeren át haladhat szinte teljes csendben, nulla CO₂-, NOx- és részecske-kibocsátással.

Eco üzemmódban a rendszer mérsékli a motor reakcióját az agresszív gázpedál-parancsokra, valamint beavatkozik a klímaberendezés vezérlésébe, hogy optimalizálja a felhasznált üzemanyag mennyiségét. A forgalmi viszonyok függvényében az Eco üzemmód segít a vezetőnek, hogy nyugodt stílusban autózzon, és jelentősen csökkenthesse autója fogyasztását.

A Sport üzemmód nagyobb elektromos teljesítményt ad az elektromotoroknak, így az RX 450h erőteljesebben és fürgébben reagál a gázpedál lenyomására. A rendszer nemcsak a gázreakciókat és az elektronikus szervokormány működését gyorsítja fel, hanem kisebb beavatkozást engedélyez a menetstabilizáló program és a kipörgésgátló részére. Ilyenkor maximálisan kihasználható a 299 lóerős összteljesítmény, s a 2,1 tonnás RX 450h akár 7,8 másodperc alatt felgyorsul 100 km/órára.

F Sport

Az új RX mostantól F Sport felszereltséggel is megrendelhető. A különleges külső és belső dizájnelemeket, valamint egyedi menetdinamikai technológiákat kínáló új F Sport változat a négyféle felszereltségi szinten kínált RX-modellcsalád jövőbeli értékesítéseinek várhatóan mintegy 30 százalékát teszi majd ki.

Az új RX F Sport változatai első pillantásra felismerhetők agresszívebb orrkialakításukról. Oldalnézetből az exkluzív 19 colos könnyűfém keréktárcsákról azonosíthatók, és természetesen az első sárvédőkön látható F Sport emblémáról.

Az F Sport modellek menetképességeit csillapítós toronymerevítő rendszer fokozza. Ez a rendszer a nem kívánatos karosszériarezgések elnyelésére és csillapítására szolgál, alkalmazása lineárisabb kormányérzetet és fokozott rugózási komfortot eredményezett.

A hagyományos, merev kitámasztás helyett alkalmazott rendszer egy-egy nagyteljesítményű rezgéscsillapítóval köti össze a bal és jobb oldali elülső rugótornyokat, valamint a hátfal alsó részének bal és jobb oldalát. A klasszikus hidraulikus lengéscsillapítókhoz hasonló szerkezetű, első és hátsó nagyteljesítményű rezgéscsillapítók felépítése a beépítési környezet karosszériamerevségének, zaj- és rezgésszintjének megfelelően eltérő; ezáltal alkalmasak a karosszéria torzulásának és csavarodásának, valamint a finom rezgéseknek az elnyelésére.

A rezgéscsillapítók beépítésének köszönhetően széles frekvenciatartományban mérséklődtek a padlólemezben ébredő rezgések, a bal és jobb oldali első rugótornyok kisebb mértékű kimozdulása révén csökkent a karosszéria torzulásának mértéke, és még az audiorendszer „fehérzaj-szintje" is esett.