2020. június 26. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

Még kihegyezettebb lett a Lexus nagy kupéja

A Lexus tovább növeli nagy kupéjának menetdinamikai teljesítményét: a lényeg a vezető és az autó kapcsolatának erősítése. A futómű apró tökéletesítései csökkentik a szerkezet tömegét, javítják a sima futást és a stabilitást, míg az LC 500h akkumulátorvezérlő rendszerének áttervezése révén kis sebességnél is nagyobb nyomaték áll rendelkezésre. Az LC 500 tízfokozatú automata sebességváltóját is átprogramozták, hogy élvezetesebb vezetési élményt nyújtson, a fék- és kormányrendszer finomításai pedig még jobb érzetet és reakciókat biztosítanak.

A 2021-es modellévben bevezetett változásoknak köszönhetően most tovább javulnak az LC reakciói, menetstabilitása és irányíthatósága, hogy a vezető még közvetlenebb kapcsolatot érezhessen az autóval. Ennek érdekében a Lexus átalakította az LC futóművét, lefaragva ezzel a szerkezet tömegéből, ugyanakkor javítva a rugózást. A mérnökök az LC 500h változat Multi Stage Hybrid rendszerét is tovább finomították, akárcsak az LC 500 tízfokozatú Direct Shift automata váltóját. A kupé kormányművét is tökéletesítették, a fékeket pedig finomhangolták, hogy jobb visszajelzéseket adjanak a vezetőnek.

Az LC első és hátsó futóművén végrehajtott változtatások körülbelül 10 kilogrammal csökkentik a rugózatlan tömeget. Ez elsősorban a kovácsolt alumínium alsó lengőkaroknak, a vékonyabb, üreges kanyarstabilizátoroknak és a tekercsrugók új, nagy szilárdságú anyagának köszönhető. Maguk a rugók is erősebbek lettek. A tömegcsökkentés javítja a kupé menetdinamikai teljesítményét, a futómű egyéb tökéletesítései pedig a lágyabbá, simábbá teszik a mozgásokat, miközben a vezető továbbra is úgy érzi, hogy autója stabilan tapad az útfelülethez.

Az első futómű elektronikus vezérlésű lengéscsillapítóit átprogramozták, hogy hosszabb úton mozogjanak, a felütésgátlók merevségét pedig (elöl és hátul egyaránt) optimalizálták, hogy kevésbé adja át az útegyenetlenségek okozta rázkódásokat. A kanyarstabilizátorok merevségének megváltoztatásával a Lexus tovább javította az LC ívmeneti irányíthatóságát, még harmonikusabb egységet teremtve az autó és a vezető között.

A Lexus ‘big data’ adatelemzés révén tökéletesítette az LC 500 tízfokozatú Direct Shift automata sebességváltójának vonóerő-karakterisztikáját, hogy a jármű még kezesebben reagáljon a vezető parancsaira. Ha a vonóerő a motor fordulatszámának emelkedésével együtt növekszik, akkor a vezető is jobban kiélvezheti a tekintélyes forgatónyomaték és a zökkenőmentes gyorsítás élményét. A mérnökök az “aktív zónára” összpontosítottak, vagyis arra az 50-70 százalék közötti gázadás-tartományra, amelyben a sebességváltó lehetővé teszi, hogy a motor felpörögjön a következő fokozat kapcsolása előtt. Ennek hatása nemcsak a menetdinamikában érezhető, hanem a V8-as motor hangját is gyakrabban élvezhetik a vezetők. Az igazán lényeges eredmény természetesen a simább gyorsítás, és az, hogy a váltómű immár nem a harmadik, hanem a második fokozatba kapcsol vissza, amikor a vezető fékez egy kanyar előtt. Ezzel párhuzamosan a kanyarból is dinamikusabban gyorsít ki az autó.

Az LC 500h nagy feszültségű lítium-ion hibrid akkumulátora új vezérlést kapott, így javult a működési tartománya, az elektromotor pedig nagyobb forgatónyomatékot adhat le. Ez még lendületesebb gyorsítást kínál, ami ugyanúgy jól jöhet a nagyvárosi forgalomban, mint a kanyargós szerpentineken; a gyakorlatban ez annyit jelent, hogy még a gázpedál enyhe (30 százalékos) lenyomásával is 90 Nm-rel több forgatónyomaték áll a vezető rendelkezésére.

A Lexus magasabb súrlódási együtthatójú, nagyobb méretű fékbetéteket szerel az LC kupéba, hogy az autó magasabb hőmérséklet és sebesség mellett is hatékony fékteljesítményt nyújtson. A rendszer továbbra is hűtött első-hátsó tárcsafékeket tartalmaz, valamint hatdugattyús, alumínium monoblokk szerkezetű első és négydugattyús hátsó féknyergeket. A fekete féknyergeken fehéren virít a Lexus emblémája. A kormánymű merevségét extra erősítések és rögzítési pontok javítják. A mérnökök megerősítették a műszerfalpanelt, illetve megváltoztatták a vezetőülés és motorburkolat merevítéseit is. A változó áttételű kormánymű, a dinamikus hátsókerék-kormányzás, valamint az elektromos szervokormány szoftverfrissítései tovább javítják az autó reakcióit.

A V8-as blokk motorhangja fontos tényező az LC 500 vezetési élményében. Az ideális hangzás érdekében a Lexus máshová helyezte a szelepet, ami meghatározza, milyen úton áramlik a kipufogógáz a hangtompító dobban. A motor így a beindítás pillanatában is gyönyörűen szól, ahogy a magasabb fordulatszám-tartományban is (4000/perc fordulat környékén), egyenletes suhanás közben pedig csendesen adja le teljesítményét.