2020. július 06. 21:10   |   Autoblog
címkék:  

Elindult a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák tömegtermelése a BMW-nél

A BMW Csoport újabb fejezetet nyit az elektromos mobilitás előállításában, mialatt az iparág tömegtermelési átalakítása terén is újabb mércéket állít fel. Dingolfingban működő legnagyobb európai gyára szomszédságában a vállalatcsoport tegnap hivatalosan is megnyitotta hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák tömegtermelésére szakosodott, új kutatás-fejlesztési központját.

A BMW dingolfingi gyárának szomszédságában működő létesítmény évente több mint félmillió darab hálózatról tölthető gépkocsi hajtásláncát lesz képes házon belül előállítani. A több mint 500 millió euró befektetésével rendszerbe állított üzemben megkezdődött a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjának sorozatgyártása is.

Jóllehet, Dingolfingban már 2013 óta készülnek a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák egyes alkatrészei, a bajor prémiumgyártó a mostani átalakítással jelentős mértékben fokozza termelési kvalitásait. A vadonatúj fejlesztésű, kompakt megoldás – amely egy házban egyesíti az elektromos motort, az automataváltót és a hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikáját – elsőként a nyár végétől Kínában készülő BMW iX3 modellben mutatkozik be.

Az új kutatás-fejlesztési központjában a BMW a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák számos alkatrészét házon belül állítja elő, így többek között az energiatároló modulokat, a nagyfeszültségű akkumulátorokat és az elektromos motorokat is. A kezdeti nyolc gyártósort a következő években további négy egészíti majd ki. A kutatás-fejlesztési központ gyárterülete a következő néhány évben mintegy megtízszereződik: a 2015-ben útjára indított, eredetileg 8 000 négyzetméteres terület 80 000 négyzetméteresre bővül. Az üzemben dolgozó munkatársak száma ugyancsak ugrásszerű növekedésnek indul: csak 2020 első felében 600-ról 1 000-re nőtt a létesítmény munkatársainak száma. Középtávon a kutatás-fejlesztési központban több mint 2 000 ember dolgozik majd.

A BMW Csoport célja, hogy 2021-ben minden negyedik Európában értékesített modellje plug-in hibrid legyen, és ez az arány 2025-re minden harmadik, majd 2030-ra minden második modellre változzon. 2023-ban a müncheni központú vállalatcsoport nem kevesebb, mint huszonöt különböző, hálózatról tölthető modellel elégíti ki ügyfelei igényeit – a portfólió mintegy fele ráadásul tisztán elektromos meghajtással váltja majd valóra a vezetés színtiszta élményét.

Új kutatás-fejlesztési központjában a BMW a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák nagy volumenű tömegtermelése terén felhalmozott összes szaktudását egyesíti, amelynek köszönhetően hatékonyan, rövid idő alatt tud reagálni a teljes mértékben és részben elektromos meghajtású hajtáslánc-technológiákkal szemben támasztott követelményekre. A nagyfeszültségű akkumulátorok ötödik generációjának gyártási folyamatát a kutatás-fejlesztési központ ugyancsak szabványosította, az energiatároló modulok előállítása így rugalmasan igazítható, egyazon gyártósoron pedig egyszerre többféle modulváltozat is készülhet.

Ma a Dingolfingban készülő új autók mintegy 10 százaléka már hálózatról tölthető hajtáslánccal gurul le a gyártósorokról, 2021-től, a BMW iNEXT bevezetésével pedig az üzem egyazon gyártósoron lesz képes a tisztán elektromos meghajtású, a plug-in hibrid és a belsőégésű erőforrással szerelt modellek sorozatgyártására. Eme rendkívül rugalmas termelési struktúrából az új BMW 7-es sorozat is profitál majd, a luxuslimuzin ugyanis a dingolfingi létesítményben lát napvilágot és modelltörténetében először benzinmotorral, dízelmotorral, plug-in hibrid hajtáslánccal és tisztán elektromos meghajtással is megrendelhető lesz.

A tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid modellek akkumulátorai Dingolfingban, az egyesült államokbeli Spartanburgban és a kínai Senjangban készülnek. A müncheni központú vállalatcsoport Thaiföldön is működtet egy akkumulátorgyártó létesítményt, a Dräxlmaier Group oldalán. A Dingolfingban és Landshutban működő létesítmények állítják elő az villanymotorokat.

A Dingolfingban működő kutatás-fejlesztési központ hivatalos rendszerbe állításával párhuzamosan a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjának tömegtermelése is kezdetét vette. Eme rendkívül hatékony, kompakt megoldás egy házban egyesíti az elektromos motort, az automataváltót és a vezérlőelektronikát, a technológia előállításához ráadásul többé ritkaföldfémekre sincs szükség. A technológia az összes járműszerkezeti megoldással kompatibilis, az egyes modellváltozatokba szerelve pedig eltérő teljesítményszintekre skálázható.

Nagyfeszültségű akkumulátorai legkorszerűbb, ötödik generációjának tömegtermeléséhez a BMW Csoport a beszállítói hálózatát is újragondolta, így 2020-tól az akkumulátorcellák előállításához szükséges kobaltot és lítiumot közvetlenül szerzi be. A vállalatcsoport ezzel biztosítja eme két rendkívül fontos alapanyag teljes átláthatóságát. A beszállítói szerződések ráadásul még 2025 után is garantálják az alapanyagok fennakadásmentes kitermelését. Hosszú távon a kobalt közvetlenül az ausztráliai és marokkói bányákból, míg a lítium egyenesen Ausztráliából és más országokból érkezik majd.