2020. július 07. 18:35   |   Autoblog
címkék:  

Tovább tökéletesedett az Audi Q5

Az Audi Q5 már évek óta a prémium középkategória egyik legkeresettebb SUV modellje az európai piacokon. Az Audi pedig most még jobbá és vonzóbbá varázsolta népszerű modelljét.

A tökéletesített Q5 egyesíti a sportos karaktert és a kiemelkedő hétköznapi használhatóságot, mindemellett infotainment és vezetéstámogatási lehetőségek széles választékát kínálja. A kiemelkedően sikeres modell még élesebb vonalakkal rajzolt külső formavilága tovább hangsúlyozza a Q család jellemzőit és itt debütálnak világszerte először a digitális OLED technológiával szerelt hátsó világítótestek.

A nyolcszögletű Singleframe hűtőrács még laposabb lett és minden korábbinál szélesebbnek hat. Az oldalsó légbeömlők magassága nőtt és trapéz formájú betétekre tagolódnak. A LED fényszórók felső részében a nappali menetfény új rajzolatú világítási képet kapott.

Oldalnézetből az átdolgozott küszöbbetéteknek köszönhetően a Q5 megjelenése könnyedebbé vált és a szabad magassága is nőtt. Az autó hátsó részén egy új dekorelem található, amely a világítótestek és az új diffúzorbetét között húzódik a vízszintes síkban. Az alapfelszereltség mellett két opcionálisan választható dizájn csomag is elérhető. Az „advanced” csomagnál a Singleframe hűtőrács króm függőleges rácsokat, míg az első és hátsó lökhárítók alatti alvázvédelem a fekete szín helyett ezüst borítást kapott. Az „S line” csomagban a Singleframe hűtőrácsnál sportos méhsejtmintázatot alkalmaztak és egy króm csík keretezi a hátsó diffúzort.

A tizenkét elérhető fényezésből kettő új szín található a kínálatban, ezek district zöld és ultra kék névre hallgatnak. Opcionálisan fekete optikai csomag is választható.

A hangsúlyosan vízszintes belső kialakítás a tágasság és világosság érzetét közvetíti. Egy szoborszerűen megformált, elegánsan ívelt dekorbetét választja ketté a műszerfal felső és alsó részét, amelynek középpontjában az új, szabadon álló, akusztikus visszajelzést kínáló MMI touch kijelző áll. A középkonzolon található korábbi forgatható nyomógomb eltűnt, helyét most egy tárolórekesz foglalja el.

A Q5 vásárlói a belső tér kialakításánál is három kivitelből választhatnak: az alapváltozat mellett egy „design selection” és egy „S line” változat is elérhető, ezek kívánság szerint kombinálhatók a külső csomagok bármelyikével. A „design selection” beltér körvonal/hangulat világítási csomaggal érkezik, amely fényhatások széles spektrumát kínálja, tökéletesen kiemelve az Audi márkára jellemző megmunkálási minőséget.

A következő generációs OLED világítástechnológia most először érhető el a tökéletesített Q5 modellben. Az OLED-ek kiemelkedően hatékony szerves fénykibocsátó diódák, amelyek homogén világítási felületet biztosítanak. Az extraként elérhető OLED hátsó világítás három, egyenként hat részre osztott elemre tagolódik. Ez lehetővé tette az Audi formatervezői és fejlesztői számára, hogy különböző világítási formákat és képeket jelenítsenek meg egyetlen komponens segítségével.

A Q5 modell rendelésénél az ügyfelek három hátsó világítási kép közül választhatnak, ahol mindegyikhez saját, egyedi tervezésű hazavezető fény tartozik. Az Audi drive select menetdinamikai rendszer „dynamic” üzemmódjába kapcsolva a világítás másik képet mutat. Az OLED hátsó világítótesteket egy közelségérzékelővel is felszerelték: ha egy közlekedési résztvevő kevesebb, mint két méterre megközelíti az álló Q5 modellt, az összes OLED világítási egység felkapcsol. Amikor a Q5 elindul, visszatér az eredeti világítási kép. Az OLED hátsó világítótestek spektrumát a dinamikus irányjelzők teszik teljessé.

4,68 méteres hosszával az átdolgozott Audi Q5 most 19 milliméterrel hosszabb, köszönhetően elsősorban nagyobb lökhárítóinak. Változatlan maradt szélessége, amely eléri az 1,89 métert illetve magassága, amely 1,66 méterre adódik. 2,82 méteres tengelytávja igazán nagyvonalú helykihasználást biztosít a belső térben. Opcionálisan elérhető az Audi hosszirányban mozgatható, állítható háttámlájú „plus” hátsó üléspadja. Ebben az esetben a csomagtér mérete 550 és 1 550 liter között mozog. Intelligens anyagösszetételének köszönhetően a Q5 büszkélkedhet szegmensének egyik legkönnyebb karosszériájával, míg 0,30-as légellenállási együtthatója kategóriájának egyik legjobb értéke. A tovább finomított akusztikának hála kiemelkedően csendes belső térben foglalhatnak helyet a Q5 utasai.

Az új vezérlőegység mögött az átdolgozott Audi Q5 egy teljesen új központi egységet rejt. A moduláris infotainment platform (MIB 3) harmadik generációjának számítási teljesítménye tízszerese az előd, MIB 2 teljesítményének. A rendszer alapja a hagyományos műszerfal, amelyen központi helyet kapott a vezetőinformációs rendszer. A kínálat csúcsát az Audi virtual cockpit plus jelenti, amely nagyfelbontású, 12,3 col átmérőjű digitális kijelzőjén három különböző grafikai elrendezést képes megjeleníteni. A vezető a multifunkciós kormánykerék segítségével vezérli a kijelzőket. Opcionálisan a szélvédőre vetített kijelző (head-up display) rendszere is rendelkezésre áll. A Q5 alapfelszereltségének része a központi, 10,1 col átmérőjű MMI touch kijelző, amely a szabad szöveges keresést is biztosítja. A vezető választhat, hogy a karaktereket és betűket kézzel vagy hangvezérléssel viszi be.

Az Audi connect online szolgáltatásai szorosan összekötik az Audi Q5 modellt az internettel és a közlekedési infrastruktúrával. A navigációs rendszer a Google Earth nagyfelbontású műholdképeit kínálja, sávra lebontott forgalmi információkkal és forgalmi előrejelzésekkel együtt. A DAB+ digitális rádió szintén az alapfelszereltség része, míg Amazon Alexa hangvezérléses szolgáltatása Alexa több ezer ismeretéhez biztosít hozzáférést. Az Audi connect által kínált Car-to-X szolgáltatások gondoskodnak a még nyugodtabb vezetésről, hiszen segítségükkel nem lesz nehéz találni egy útmenti parkolóhelyet vagy élni a jelzőlámpák kommunikációjával és kihasználni a zöld hullám adta lehetőséget. A myAudi alkalmazás pedig a kapcsolatot biztosítja az autó és a felhasználó okostelefonja között.

A tökéletesített prémium SUV az európai piacokra az Audi Q5 40 TDI modellel érkezik. Erőteljes, kétliteres, négyhengeres dízel aggregátja 204 LE teljesítményre és 400 Nm nyomatékra képes. A mild-hibrid (MHEV) rendszer hozzájárul az alacsony üzemanyag-fogyasztáshoz. A szíjhajtású indítógenerátor táplálja a 12 voltos fedélzeti hálózatot, amely magába foglalja a kompakt lítium-ion akkumulátort. Az indítógenerátor gondoskodik a fékezési energia rekuperációjáról, amelyet az akkumulátorban tárol. A mild-hibrid rendszer lehetővé teszi az Audi Q5 számára a lekapcsolt motorral történő vitorlázást és a start-stop rendszer használatát 22 km/óra sebesség alatt. Ezek együtt 100 kilométerenként közel 0,3 literes üzemanyag megtakarítást eredményeznek. Az Audi Q5 40 TDI álló helyzetből 7,6 másodperc alatt gyorsít 100 km/órás tempóra, legnagyobb sebessége pedig 222 km/óra.

Az erőteljes dízelmotor nem csupán hatékony, de tiszta erőforrás is, hiszen teljesíti az EU 6 AP és a legújabb Euro 6d-ISC-FCM kibocsátási normát. Az átdolgozott Q5 bemutatkozását követően további motorváltozatok is bevezetésre kerülnek. Kettő közülük a négyhengeres TDI motor valamely variációja, rajtuk kívül még a V6 TDI erőforrást és a 2.0 literes TFSI aggregátot választhatják az ügyfelek. A sikeres hálózatról tölthető Q5 TFSI e modellnél ismét két teljesítményszinttel lesz elérhető.

A Q5 40 TDI modellnél egy hétfokozatú S tronic sebességváltó továbbítja a motortól érkező erőt az ultra technikával szerelt quattro összkerékhajtás felé. Normál körülmények között a rendszer a teljes nyomatékot az első kerekekhez irányítja. Amennyiben szükség van az összkerékhajtásra, például csúszós utakon vagy dinamikus vezetésnél, két tengelykapcsoló a másodperc törtrésze alatt kapcsolja be a hátsó kerekeket a hajtásláncba. Ez számos helyzetben prediktíven történik meg.

A Q5 vásárlók négy futómű közül választhatnak. A sportfutómű alternatívát kínál az acélrugókkal szerelt alap futómű mellett. Ez utóbbi elérhető csillapítás-szabályzással is, széles skálát kínálva a kényelmes és dinamikus beállítások között. Az adaptív légrugózásnál pedig a csillapítás-szabályzás mellett a karosszéria szabadmagassága öt fokozatban állítható.

A számos rendszer karakterisztikáját befolyásoló Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer az alapfelszereltség része. A vezető akár hét profil közül is választhat, többek között az off-road és – a légrugóval elérhető – all-road beállítások mellett is dönthet. A lejtmenet-vezérlő a meredek emelkedőkön kínál további támogatást. Az Audi Q5 szériában 17 colos kerekeken gördül, de akár 21 colos felnikkel is választható.

Az átdolgozott Q5 vezetéstámogató rendszerek széles kínálatával érkezik. A szériafelszereltség része az Audi pre sense city rendszere, amely segít elkerülni a jármű előtt haladóval történő ütközést vagy mérsékli annak következményét. Az opcionálisan elérhető kanyarodás-asszisztens, ütközést megelőző asszisztens és kiszállás-figyelmeztető szintén hozzájárul a teljes biztonsághoz. Az adaptív menetasszisztens a hosszabb utazások alatt segít a vezető mentesítésében a gázadást, fékezést és sávtartást illetően. A prediktív hatékonysági asszisztens pedig az előrelátó vezetési stílus támogatásával az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében partner.

Az Audi Q5 Mexikóban, a San José Chiapa településen található üzemben készül és a nemzetközi piacokra 2020. őszén érkezik. A Q5 40 TDI alapára Németországban 48 700 euró lesz.