2020. július 13. 20:25   |   Autoblog
címkék:  

Idén eddig a Toyota uralja a globális autópiacot

Az év első öt hónapjának mérlege alapján a Toyota-csoport és a Toyota márka egyaránt vezeti az eladási listákat. Ami a legnépszerűbb típusokat illeti, a Top 5-ben három Toyota is szerepel.

A Toyota birkózott meg a legjobban a koronavírus okozta gazdasági válsággal – ez olvasható ki a globális autópiac 2020 első öt hónapjában mutatott teljesítményére vonatkozó adatokból. A cég autógyártó csoportként és önálló márkaként egyaránt vezeti az eladási listákat, ráadásul a Toyota jegyzi a világ legnépszerűbb alsó-középkategóriás családi autóját, középkategóriás szedánját, valamint szabadidőjárművét.

A világ legnépszerűbb családi kompakt modelljét, legnépszerűbb szabadidőjárművét és legkeresettebb középkategóriás limuzinját egyaránt a Toyota gyártja, derül ki a Focus2Move szervezet frissen közzétett globális piacelemzéséből, amely az év első öt hónapjának eredményei alapján állította fel az iparági rangsorokat.

Az alsó-középkategóriás Toyota Corolla győzelme nem váratlan, hiszen a modell hagyományosan vezeti az eladási listát, annak ellenére, hogy az év első öt hónapjában 14,5 százalékkal kevesebbet adtak el belőle, mint tavaly ilyenkor. Az már annál meglepőbb, hogy a Toyota RAV4 – amely már 2019-ben is a világ abszolút legnépszerűbb szabadidőjárművének bizonyult – meg tudta előzni a Ford F-szériás pickup-családját!

A siker titka abban rejlik, hogy a RAV4 eladásai mindössze 4,6 százalékkal estek vissza, míg a Ford F-széria forgalma 20,1 százalékkal csökkent. A negyedik helyen egy másik észak-amerikai pickup-család, a RAM áll, majd az ötösfogatot a Toyota Camry zárja. Mindhárom Toyota modell az utóbbi három év terméke.

global top10

Miközben a világméretű koronavírus-járvány az autóipar összes szereplőjét súlyosan érintette, a Toyota viszonylag szerény veszteségeket szenvedett el. A márka globális eladásai (586 357 autó januártól májusig) „mindössze” 19,4 százalékkal zuhantak a 2019-es eredményekhez képest, de még így is a tavalyi 10,2 százalékról 11,0 százalékra tudta növelni részesedését a világpiacokon.

A Toyota 2010 óta vezeti az autómárkák globális eladási rangsorát. Miközben a japán márka viszonylag csekély veszteségről számolhatott be, a második helyen álló Volkswagen az elmúlt tíz év legrosszabb eredményét mutathatta fel: az év első öt hónapjában 27,1 százalékkal teljesített gyengébben, mint egy éve ilyenkor. Feljött viszont a harmadik helyre a Honda (-17,3%), megelőzve a szabadesésben zuhanó Fordot -36%).

Az autógyártók versenyét szintén a Toyota-csoport nyerte meg, háttérbe szorítva legnagyobb riválisát. A Toyota-csoport piaci részesedése elérte a 12,8 százalékot, miközben a Volkswagen-csoport 30,5 százalékkal kevesebb autót eladva 10,9 százalékos piaci részesedéssel zárta az első öt hónapot. A Hyundai-Kia csoport a világpiac 8,3 százalékát birtokolva lett a negyedik, megelőzve a General Motors-t (-28,1%.)

Az év további időszakában érdekes fejlemények várhatók. Csupán a legnagyobb piac, Kína könyvelhetett el pozitív eredményt májusban, itt viszont kétéves zuhanás után fordult emelkedésre a forgalom. Brazíliában 75, Nagy-Britanniában 90 (!) százalékkal estek az eladások, Európában és Japánban fele annyi autó fogyott, mint 2019 májusában, míg az Egyesült Államokban harmadával esett a piac.