2020. július 14. 16:05   |   Autoblog
címkék:  

Bemutatkozott az első tisztán elektromos BMW SUV

A BMW leleplezte első tisztán elektromos szabadidő-modelljét, az iX3-at. A BMW iX3 a vezetés zéró emissziójú élményét a BMW által fémjelzett sportosság jegyében váltja valóra, a SUV modellek funkcionalitásával és bőséges helykínálatával megfűszerezve. Az iX3 piaci bevezetése 2020 végén kezdődik Kínában.

A BMW iX3 tökéletesen integrált hajtáslánc-technológiája fontos szerepet játszik a hatékonyság és a teljesítmény növelésében. Az elektromos motor, a váltó és a hajtáslánc vezérlőelektronikája egyetlen közös házban kapott helyet. Az elektromos motor, szinkronmotor-elv szerint, mágnesek használata nélkül dolgozik, amely lehetővé teszi az erőforrás ritkaföldfémektől mentes tömegtermelését.

Az első tisztán elektromos meghajtású Sports Activity Vehicle új elektromos rendszerének energiafelvétele és energialeadása 30 százalékkal haladja meg a BMW Csoport jelenleg elérhető, tisztán elektromos meghajtású modelljeiben használt megoldást. Az elektromos motor hatásfoka elérheti a 93%-ot, míg a hagyományos belsőégésű motorok hatásfoka 40% alatt marad. A hajtáslánc maximális teljesítménye 210 kW/286 lóerő, 400 Nm csúcs forgatónyomatékát pedig a legtöbb mai elektromos motorral ellentétben még a legmagasabb fordulatszám-tartományban is képes leadni.

A BMW iX3 6,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, amely már a belsőégésű erőforrással szerelt BMW X3 xDrive30i felségterülete. A modell végsebességét az elektronika 180 km/óránál szabályozza le. A hátsókerék-meghajtás a BMW modellek klasszikus vezetési élményét ígéri, a hajtásfüggő kipörgés-korlátozásnak köszönhetően maximális tapadás és kimagasló hatékonyság mentén.

A nagyfeszültségű akkumulátorok legújabb generációjában a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia dolgozik, amely jelentősen nagyobb energiatároló kapacitást, könnyebb beépíthetőséget és alacsonyabb saját tömeget eredményez. A BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátora 188 darab akkumulátorcellát egyesít, amelyek gravimetrikus energiasűrűsége mintegy 20 százalékkal nagyobb, mint a BMW Csoport hálózatról tölthető modelljeiben mostanáig használt akkumulátorcellák energiasűrűsége. Az akkumulátor bruttó kapacitása 80 kWh –amelyből a rendszer 74 kilowattórát hasznosít –, az iX3 így egyetlen feltöltéssel 460 kilométer megtételére képes (WLTP).

A modell egyfázisú és háromfázisú töltéssel is táplálható, akár 11 kW töltési sebességgel. Gyorstöltőre csatlakoztatva az akkumulátor akár 150 kW töltési teljesítménnyel is képes felvenni az áramot, amely azt jelenti, hogy a BMW iX3 energiatároló egysége teljesen lemerült állapotból 34 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre tölthető. A BMW ügyfelei így 10 perc alatt tölthetnek az akkumulátorba 100 kilométerre elegendő energiát.

Vezetés közben adaptív energiavisszatáplálás fokozza a hajtáslánc hatékonyságát és az utazás kényelmét. A fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálását vezérlő technológia folyamatosan elemzi a navigációs rendszer adatait és figyeli a vezetést támogató rendszerek szenzorjait, az energiavisszatáplálás intenzitását így az adott útvonal és a vezetési szituáció sajátosságai szerint állítja be. Kereszteződéshez, sebességkorlátozás alá eső útszakaszhoz vagy forgalmi torlódáshoz érkezve például a technológia maximális intenzitású energiavisszatáplálást alkalmaz, üres úton pedig a vitorlázó funkció azonnal aktiválódik, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról. A vezető az előválasztó kar D állásában manuálisan is aktiválhatja az intenzív, a közepes és az alacsony mértékű energiavisszatáplálást. A középkonzolon található kar B állásában pedig egypedálos vezethetőség aktiválódik.

Az akkumulátor mintegy 7,5 centiméterrel alacsonyabbra helyezi a BMW iX3 súlypontját a belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodellekhez képest, amely érezhetően dinamikusabb oldalirányú gyorsulást garantál. Az alapfelszereltségként kínált adaptív futómű elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozik, amelyek az útfelület és a vezetési szituáció szempontjai szerint hangolják át karakterisztikájukat. Az extrafelszereltség részeként megrendelhető adaptív M futómű rendkívül sportos reakciókat garantál.

Az elektromos motor azonnali teljesítmény-leadása és a típus-specifikus futómű-hangolás sportos, agilis vezethetőséggel ruházza fel a BMW iX3 modellt. A BMW i3-ból ismert, innovatív hajtásfüggő kipörgés-korlátozás és a kimagasló menetstabilitás párosa még kedvezőtlen időjárási körülmények közepette és laza útfelületen is kiváló tapadást biztosít, az egy hajtott tengely ellenére is.

A vadonatúj fejlesztésű Flexible Fast Charger töltőkábel első ízben a BMW iX3 modellhez válik elérhetővé, mellyel a háztartási és ipari aljzatokhoz éppúgy csatlakoztatható lesz az autó, mint a hagyományos töltőkábellel az elektromos autó töltőállomások töltőihez és gyorstöltőihez. Az első BMW iX3 széleskörű alapfelszereltségének a hamarosan Magyarországon is elérhető BMW Charging Card is része, amely világszerte több mint 450 ezer nyilvános járműtöltő állomáshoz kínál kényelmes hozzáférést.

A BMW iX3 tömegtermelését rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátási érték övezi: az alumínium öntvények és műanyag elemek gyártása során túlnyomó többségében másodlagos nyersanyagokat használnak, a modell előállításához nincs szükség ritkaföldfémekre, a sorozatgyártás teljes folyamata pedig javarészt zöld energiával működik. A BMW iX3 emissziós lábnyoma egy átlagos európai gépkocsi-életciklus tekintetében 30 százalékkal, kizárólag zöldenergia-újrahasznosítással történő járműtöltés esetén pedig mintegy 60 százalékkal alacsonyabb, mint a dízelüzemű erőforrással hajtott BMW X3 xDrive20d esetében.

A BMW iX3 aerodinamikai tulajdonságait típus-specifikus karosszériajegyek optimalizálják. Az első lökhárítót és a vese alakú hűtőrács-párt szinte teljesen zárt formában, az autó hátsó részét pedig a minél jobb légellenállás-csökkentés érdekében alkották meg a tervezők. A jármű körüli légáramlat optimalizálásában az innovatív aerodinamikai keréktárcsák is fontos szerepet játszanak. A könnyűfém felnik az X3 belsőégésű erőforrással szerelt modelljeihez képest mintegy 5 százalékkal csökkentik a modell légellenállását. Mindez körülbelül 10 kilométerrel (WLTP) nagyobb hatótávolságot eredményez. A jármű körüli légáramlatot továbbá hátsó diffúzor, alvázborítás és aktív hűtőrács lamellák optimalizálják. Az iX3 légellenállási együtthatója így mindössze 0,29 (Cd).

Az elektromos hajtásláncot a karosszérián és az utastérben is a BMW i divízió kék színe jelöli. A páratlan sokoldalúság a belsőégésű erőforrással szerelt BMW X3 modellel mindenben megegyező helykínálatban érhető tetten. A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla ledöntésével a csomagtér alapesetben 510 literes térfogata 1560 literesre is bővíthető.

A BMW iX3 2020 végén lép piacra.