2020. július 24. 17:30   |   Autoblog
címkék:  

Jön az elektromos Toyota furgon

A Toyota első, akkumulátoros elektromos hajtású dobozos áruszállítója idén ősszel, Skandináviában debütál majd. Az eltérő felhasználói igényeket kielégítve az autó kétféle lítium-ion akkumulátorral lesz kapható, és nulla károsanyag-kibocsátású hatótávolsága eléri a 330 kilométert.

A Proace Electric sokféle kivitelben lesz kapható: lesz dobozos áruszállító kompakt, közepes és hosszú karosszériával, CrewCab változat második üléssorral, önjáró alvázas kivitel és személyszállító változat is. Először a dobozos áruszállító jelenik meg a piacon, amit 2021-ben követ a többi modellváltozat. A változatos felhasználói igények miatt a vásárlók kétféle akkumulátor közül választhatnak. Mindkettő lítium-ion technológiájú; az egyik 50 kWh teljesítményű (18 modulos), a másik pedig a közepes és hosszú karosszériás kivitelekhez kérhető 75 kWh-s változat (27 modullal).

A nulla károsanyag-kibocsátással megtehető távolság az első esetben 230 km, a másodikban pedig 330 km (WLTP). A haszongépjárművek vásárlóinak szokásait vizsgáló felmérések során a Toyota úgy találta, hogy a felhasználók jellemzően 45 km-t tesznek meg egy munkanap alatt, ami azt jelenti, hogy a Proace Electric legtöbb felhasználójának nem kell majd naponta töltenie az autót. A jármű teljesítménye mindkét akkumulátorral 136 LE, a legnagyobb forgatónyomaték pedig 260 Nm. Az elektronikusan határolt végsebesség 130 km/óra. Az akkumulátor a rakodótér padlója alatt található, ami így semmivel nem lett kisebb, mint a standard Proace esetében, a jármű súlypontja pedig alacsonyabbra került, javítva az irányíthatóságot és a menetstabilitást.

A kompakt kivitel rakodóterének befogadó képessége 4,6 m3, ami a közepes hosszúságú változat esetében 5,3 m3, a hosszú kivitelnél pedig 6,1 m3. A személyszállító változat belső terének mérete is változatlan. A Proace hasznos teherbírása minimum egy tonna. Az 50 kWh teljesítményű akkumulátorral hajtott kivitelekben ez opcionálisan tovább növelhető, egészen a kategóriaelső 1275 kilogrammos értékig. A mindegyik modellváltozatra jellemző egy tonnás vontatási képesség tovább bővíti a szállítási lehetőségek körét.

A Proace Electric többféle kényelmes töltési megoldást is kínál: csatlakoztatható egy gyorstöltő állomáshoz, illetve vezetékkel ráköthető egy falra szerelt töltőre vagy a háztartási elektromos hálózatra. A csatlakozó a vezetőoldali sárvédőn elhelyezett fedél alatt található, és egy állapotjelző mutatja az akkumulátor rendelkezésre állását, töltését, a töltés végét, illetve az esetleges hibaüzenetet. Egy 100 kWh teljesítményű nyilvános állomáson az 50 kWh-s akkumulátor körülbelül 30 perc alatt tölthető fel 80 százalékos szintre; a 75 kWh-s akku esetében ez mintegy 45 percig tart. Az autó alapfelszereltségében szerepel egy 7,4 kW-os töltő, ami opcionálisan egy 11 kW-os egységre is cserélhető, ha a vásárlónak fontos a rövidebb töltési idő. Mindkét berendezés gyors feltöltést biztosít a falra szerelt berendezésből vagy a háztartási elektromos hálózatról, és segít megőrizni az akkumulátor hosszú élettartamát.

A Proace Electric kétféle (Comfort és Comfort Plus) felszereltséggel lesz kapható Skandináviában. A Comfort kivitel megegyezik a jelenlegi benzin/dízelmotoros Proace modellekkel: automatikus klímaberendezés, elektromosan állítható és fűthető külső visszapillantó tükrök, ködfényszóró, AUX- és USB-csatlakozók, az ülés alatt található tárolórekesz/szerszámkészlet és opcionális tolatókamera. Az elektromos hajtású modell további felszereltségi tételei közt szerepel még az elektromos parkolófék és a 6 méteres töltőkábel is.

A hagyományos váltókart egy E-választókar váltja fel a fokozatok és az Eco, Normal és Eco Drive üzemmódok kapcsolásához. A vezető előtti kijelző megmutatja a jármű sebességét és a pillanatnyi energiafelhasználást, és külön műszerek jelzik az akkumulátor töltöttségi szintjét és a klímaberendezés teljesítményét. A műszeregységben egy TFT multiinformációs kijelző is helyet kapott. Az új Comfort Plus modellváltozatban a lökhárítók és a külső kilincsek színe megegyezik a karosszéria fényezésével, az autó kulcs nélkül nyitható, és az audiorendszer egy középen felszerelt, hétcolos érintőképernyővel kezelhető; a berendezés Apple CarPlay/Android Auto okostelefon-csatlakozást, DAB rádióvételt és navigációt is kínál.

A Proace Electric utasai számíthatnak a Toyota Safety Sense legújabb aktív biztonsági és vezetéssegítő rendszereinek védelmére. Ezek közt szerepel az ütközést megelőző biztonsági rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztetés, az automatikus távolságifény-vezérlés és a jelzőtábla-felismerés is. Az autó kezelését még kényelmesebbé teszik az első és hátsó parkolássegítő szenzorok, az állítható sebességhatároló, a holttérfigyelő és a digitális visszapillantó, ami 180 fokos látószögben mutatja meg az autó mögötti területet.

Az új Proace Electric először az adott országok autópiacára jellemző magas elektromos arány miatt Skandinávia (ezen belül is Norvégia) lesz majd, amelyhez hamarosan csatlakozik Hollandia és Svájc is. Az autó vételárát a forgalmazás megkezdéséhez közelebbi időpontban teszi majd közzé a Toyota. A Verso személyszállító, CrewCab és önjáró alvázas Proace Electric modellváltozatok az említett országokban 2021 elejétől lesznek kaphatók. Arról, hogy a modell mikor érkezhet meg  Magyarországra, a Toyota későbbi időpontban ígért tájékoztatást.