2012. május 30. 14:27   |   Autoblog
címkék:  

Spórkombi: Volvo V60 DRIVe Momentum

Ahhoz, hogy eljussunk a pontból b-be, nincs szükség több száz lóerős autóra. Erre a célra egy alapmotor is megfelel. A Volvo V60 DRIVe (ejtsd: drájví) példája mutatja, hogy egy középkategóriás életstílus-kombiban is van keresnivalója egy 1,6 literes négyhengeres motornak, pláne, ha dízel üzemű.

Az S60/V60 véleményem szerint a Volvo jelenlegi legszebb modellsorozata, s ebben a többi közlekedő, illetve a járókelők is megerősítettek. A fehérre meszelt kombi láttán többekből előtört a „De gyönyörű ez az autó!" felkiáltás. Bármerre jártam az autóval, egyöntetű tetszést aratott. Az S60/V60 párosnál a svédek nagyot alkottak, és egyértelműen a dizájnra, nem pedig a praktikumra helyezték a hangsúlyt. Egy életstílus-kombit készítettek, ami leginkább a határozottan lejtő tetőben, valamint az ablak és a lemezfelületek arányában érhető tetten. Persze mindennek az a hátránya, hogy hátrafelé és hátrafelé oldalirányban nehéz kilátni az autóból.

A V60 kifejezetten tetszetős, sportos megjelenésű kombi. Kedvencem a frontrész, ami kifejező és egyedi. Az oldalra rakott fényszórók, az ezektől külön beépített nappali fényt adó világítótestek, valamint a jócskán előre és mélyre húzott motorháztető vonzóvá teszik a svéd autót. Profilból is szép, lendületes a kocsi, a zömök farrész pedig szintén nem unalmas a rafináltan futó vonalaknak köszönhetően. Innen egyébként könnyű beazonosítani az autót, a lámpa ugyanis a Volvo védjegyének számít. A tesztautót a csomagtérajtón található zöld DRIVe felirat különböztette meg a többi V60 kombitól; ebből tudjuk meg, hogy a környezetbarát alapmodellel állunk szemben.

A Volvo V60 463 centiméteres hosszával az egyik legkisebb középkategóriás autó (a Skoda Octavia kombi például csak 6 centiméterrel rövidebb), 2776 milliméteres tengelytávja viszont még a Volkswagen Passatét is felülmúlja. Ezek alapján arra számítanánk, hogy a svéd kombi a hátsó sorban is tágas. Sajnos azonban a V60 hátsó lábtere kifejezetten szűk, ráadásul poggyászterének térfogata is csak 430 liter. A hátsó ülések lehajtásával ugyan már 1241 liternyi csomag rámolható az autóba, de még ez is sok százzal elmarad a kategória legjobbjaitól. A Volvo V60 csakis négy szigorúan átlagos termetű felnőttnek kényelmes.

Szűkössége ellenére – 186 centiméteres magasságommal hátul esélyem sem volt kényelmesen elhelyezkedni – mégis birtoklási vágyat éreztem az autó iránt. A svédek valamit nagyon jól tudnak, autóik barátságosak és marasztalóak. A V60-ban nincsen bőr műszerfal, mint például egy felextrázott Peugeot-ban, szövetborításúak az ülések, és ugyanúgy gombrengeteg van benne, mint például egy Opel Insigniában. A skandináv minimalista dizájn és az elsőrangú összeszerelés kombinációja azonban olyan jól működik, hogy hamisítatlan prémiumautó-érzésünk támad. Természetesen a tapintható anyagok minősége remek, a fémborítású „lebegő" középkonzol nagyon szép és a kétféle színű bőrrel bevont kormánykerék is kellemes látványt nyújt. S ilyen szépen kidolgozott főműszerekkel is csak a Volvókban találkozunk. A jó közérzet megteremtésében nagy szerepük van a rendkívül kényelmes és határozott tartású első székeknek, valamint a kiváló ergonómiának is. Jól kézre állnak a dolgok a Volvóban, még a kormányra osztott funkciógombok is az ujjakhoz idomulnak, mindössze egy dolog kifogásolható: az első utas térdét kellemetlenül nyomó, szinte belehasító középkonzol.    

A Volvo V60 DRIVe modellt egy 1,6 literes és 8 szelepes, négyhengeres dízelmotor hajtja, ami 115 lóerőt és 270 Nm nyomatékot termel. Ahhoz képest, hogy a Volvo száraz tömege 1466 kilogramm, az erőforrás kézi váltóval 11,3 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/órára és 190 km/órás végsebességet biztosít számára. Szívómotorként természetesen gyenge lenne a hajtómű ehhez az autóhoz, ám mivel feltöltött, elég nagy, 270 Nm-es nyomatékot generál, s a Volvóval így takarékosan, „nyomatékból" lehet autózni. A fedélzeti számítógép szerint 6,8 literes átlagfogyasztással teljesítettük a tesztidőszakot, ám a saját mérésünk kedvezőbb képet mutatott: 6,1 literes értéket kaptunk. A hatgangos kézi váltó jó partnere a motornak és ideális áttételekkel rendelkezik, de aki szeretné, 610 ezer forintért Powershift automata váltóval is kérheti az autót.

Meglepetés volt számomra, hogy milyen jó vezetni ezt a „fapados" Volvót. Mert az autópályán is fürge, 115 lóerejét meghazudtolva készséggel gyorsít még a megengedett sebesség fölött is, emellett az élményautózás sem áll távol tőle. Nagyon jó a kormányérzet, a kedvező tengelyenkénti súlyelosztás pedig stabil kanyarvételt eredményez, így a tempós kanyarok sem okoznak gondot. A felfüggesztés szerencsére nem túlzottan kemény, ahogy az ma szokás, az úthibákat egész ügyesen távol tartja a bent ülőktől.

Emellett, Volvóról lévén szó, a V60 fokozott biztonságérzetet ad. Érezni, hogy van anyag az autóban, és számos – igaz, feláras – vezetői asszisztens rendszer is vigyáz a testi épségünkre. Beépítettek sávtartó asszisztenst, holttér-figyelő berendezést, adaptív tempomatot és városi ráfutásgátló rendszert is, amely helyettünk fékez, ha úgy ítéli meg, hogy belecsúsznánk az előttünk haladóba. Tapasztalatom szerint az utóbbi néha túlbuzgóan végzi a feladatát, de kétségtelenül hasznos kiegészítő.

A Volvo V60 DRIVe kiváló partner a mindennapokban. Városban és sztrádán is kulturáltan viselkedik, keveset eszik és biztonságos. Alapára azonban magas, és az extrákért is sokat kérnek. Valamivel így is olcsóbb, mint a német konkurensek, de a márka imidzset a Volvónál is meg kell fizetni. A 115 lovas D2 dízel a legolcsóbb a kínálatban, 7,5 millió forintba kerül. Ám ha a puritánnál jobb felszereltségre vágyunk, érdemes a Momentum vagy a Summum kivitelt választani, ami meglöki az árat. A Momentum jó kompromisszum 8 710 000 forintért, de természetesen a végösszeg könnyen 10 millió fölé tornászható. A többek között biztonsági (700 ezer Ft), business (545 ezer Ft), téli (320 ezer Ft) és vagyonbiztonsági csomaggal (340 ezer Ft) ellátott tesztautó ára például 10 790 000 forintra rúgott.