2012. június 13. 20:13   |   Autoblog
címkék:  

Ritkán nézik a nívópálcát az autósok

Az autósok közel fele csak alkalomszerűen, vagy csak akkor ellenőrzi a motorolajszintet, ha felvillan a motorolajszint-jelző lámpa – derül ki a Mol megbízásából 2012 májusában készített online felmérésből. Ez azért jelent komoly gondot, mert a nem megfelelő motorolaj használata, illetve a motorolajszint rendszeres ellenőrzésének elmulasztása a motor csökkenő teljesítményét, növekvő üzemanyag-fogyasztást vagy akár a motor súlyos meghibásodását is eredményezheti.

A felmérés szerint az autósoknak csak alig több mint egyharmada (38%) fordul szakemberhez, míg meghatározó hányaduk ismerősök, barátok tanácsát kéri, amikor a megfelelő motorolaj kiválasztásáról van szó. Nem meglepő módon elsősorban a nők igénylik a töltőállomások és szervizek segítségét, míg a férfiak leginkább az autó szervizkönyvében leírt ajánlásokat követik – jól vagy rosszul. A megkérdezettek mintegy negyede pedig egyáltalán nem foglalkozik a motorolajjal.

Azoknál a gépkocsiknál, amelyek nem rendelkeznek elektronikus motorolajszint-ellenőrző berendezéssel, javasolt az ellenőrzést 2000 kilométerenként elvégezni. A szokásostól eltérő üzemeltetési körülmények, esetleg az autós „sajátos" vezetési stílusa indokolttá teszi, célszerű sűrűbben elvégezni az ellenőrzést. A szerviz tanácsait a motorolajszint-ellenőrzés gyakoriságával kapcsolatban is érdemes megfogadni. Meglepő, hogy a rendszeres ellenőrzést végzők közül a férfiak többsége (54%) ezen alkalmak során többször találta úgy, hogy alacsony a motorolajszint, mint például a nők (45%), akiknek a motorolajszintjük inkább rendben volt. Mindez még inkább igazolja a rendszeres motorolajszint-ellenőrzés megelőző szerepét.

A motorolaj rendkívül fontos szerepet játszik a járművek teljesítményében és üzemanyag-fogyasztásában. Alacsony olajszint mellett megnő a fogyasztás, valamint annyira feldúsulnak a szennyezőanyagok (por, kopásrészecskék, égéstermékek) a kenési rendszerben, hogy intenzív kopásokat idéznek elő. A rendszeresen alacsony olajtöltettel járó motorok élettartama tehát jelentősen csökkenhet, anélkül, hogy erről a vezetőnek tudomása lenne. Ennél fogva a rendszeres motorolajszint-ellenőrzés elengedhetetlenül fontos, ha az autós nem szeretne később több százezer forintot költeni a motor javítására.

„Abban az esetben, ha felvillan a műszerfalon az alacsony motorolajszintet jelző lámpa, célszerű úgy eljárni, mint amikor az üzemanyagszint-jelző lámpa figyelmezteti az autóst, vagyis mielőbb intézkedni kell. Az utántöltést mindig csak a gyártó előírásainak megfelelő teljesítményszintű és viszkozitási fokozatú motorolajjal végezzük. A megfelelő motorolaj tehát nem márkanév kérdése, a motorolajnak az autógyár műszaki előírásait kell teljesítenie. A váratlan helyzetek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy mindig legyen az autó csomagtartójában biztosítékként egy plusz flakon motorolaj" – mondta Kisdeák Lajos, a MOL-LUB Kft. kenéstechnikai szolgáltatás vezetője.

Tanácsok szakszerű olajszint-ellenőrzéshez:

1. Sík, vízszintes területen parkoljunk le az autóval!

2. A motor legalább 5 percet álljon a nívópálca kihúzása előtt, hogy a felületén megtapadt olajnak is legyen ideje visszatérni az olajteknőbe. Az éppen leállított motornál végzett olajszint-ellenőrzés téves ténymegállapítást, ezáltal hibás olajfeltöltési mennyiség megállapítását eredményezheti!

3. Húzzuk ki a nívópálcát, töröljük meg és dugjuk vissza, majd húzzuk ki újból. Tartsuk lefelé és nézzük meg, meddig olajos a pálca.

4. Minimumot és a maximumot jelölő két vonás között legyen az olajfilm széle.

5. Ha a maximum felett van az olajszint, akkor mérjük meg még egyszer vagy forduljunk szervizbe!

6. Ha a minimum alatt van az olajszint, akkor a legközelebbi benzinkúton töltsük fel.

7. Ne töltsük túl a jelölt maximum szinten a motorolajat, mert az nagymértékű füstölést, gyújtási elégtelenséget és a tömítőanyagok károsodását is okozhatja.

8. Ha a két vonás között van az olajszint, akkor mehetünk tovább. De 1 hónap múlva célszerű újból ellenőrizni.

9. Két jelölés közötti szakasz, személygépjárművek esetében, kb. 1L olajnak megfelelő mennyiséget jelöl. Tehát ha minimumon van az olajszint, akkor 1L olaj betöltése után pont elérjük a maximumot.

10. Utólagosan a motorolajhoz adagolható teljesítményfokozó vagy súrlódáscsökkentő adalék használata semmiképpen sem javasolt, mert felboríthatja a motorolaj kiegyensúlyozott szerkezetét, így rontja annak hatásfokát. Újabb jármű esetén pedig ebben az esetben a motor és a kenőanyag is elveszti garanciáját.