2020. szeptember 24. 17:15   |   Autoblog
címkék:  

Kompakt sport-SUV-ot épített a Ford

Európában első alkalommal jelenik meg egy olyan modell a kompakt SUV szegmensben, amely a Ford Performance legmodernebb menetdinamikai fejlesztéseit kínálja. Íme a vadonatúj Ford Puma ST!

Ahogy az ST megnevezés is jelzi, az autóban kifinomult technológiák működnek, például a szegmensben egyedülinek számító mechanikus, részlegesen önzáró differenciálmű (LSD), illetve a szabadalmaztatott erővektor szabályozású rugók. A Puma ST emellett választható üzemmódokat is kínál, többek közt Sport beállítást és Eco üzemmódot.

A Puma ST az egyetlen kisméretű, nagyteljesítményű SUV az európai piacon, amiben LSD is működik, optimális ívmeneti tulajdonságokat biztosítva és minimumra mérsékelve az alulkormányzottságot, különösen akkor, amikor a vezető kihajt egy kanyarból. A teljesen mechanikus rendszer a jobb tapadású kerékre több vonóerőt juttat, csökkentve ezzel a kerék kipörgését. Az LSD összehangoltan működik a nyomatékvektor szabályozással, ami kanyarodás közben az ívbelső első kerék fékezésével javítja az úttartást és csökkenti az alulkormányzottságot.

A Puma ST-ben továbbfejlesztették a vállalat B-padlólemezét, ellensúlyozva az autó magasabb tömegközéppontját. A hátsó futómű csatoló rúdjának merevségét 2000 Nm/fokra növelték, így ez az elem több mint 40 százalékkal merevebb, mint a Fiesta ST-ben, és 50 százalékkal merevebb, mint a normál Pumában, emellett pedig a rendszerbe egy 28 mm-es kanyarstabilizátort építettek be. Az első futómű 24 mm-es kanyarstabilizátora is érezhetően javítja az autó stabilitását kanyarodáskor.

Szintén a menetstabilitást, a fordulékonyságot és a kormányreakciókat fokozzák a Ford által szabadalmaztatott erővektor-szabályozású rugók. A nem szabványos, nem felcserélhető, egyedi tekercsmintázatú rugók szabályozzák a hátsó futóműnél ébredő erőhatásokat, így a kanyarodás során jelentkező erők egyenesen a rugókra hatnak, fokozva a futómű oldalirányú merevségét és iránytartását. A felfüggesztési rendszerben elöl és hátul kétcsöves Hitachi lengéscsillapítók találhatók, amelyeknek szeleptechnológiája frekvenciafüggő csillapítást biztosít, hatásosabban szabályozva a karosszéria mozgását.

A Puma ST kormányművének áttételezése 11,4:1, ami majdnem 25 százalékkal gyorsabb, mint a normál Puma modellé. Ezt a kormánykar rövidítésével és a gyorsabb fogasléc-áttétellel sikerült elérni, amelyeknek köszönhetően az autó rövidebb idő alatt reagál a kormányparancsra. A hamisítatlan ST vezetési élmény érdekében a mérnökök a fékteljesítményt is optimalizálták. Az első tárcsafékek mérete 17 százalékkal, 325 mm-re nőtt, a hátsó tárcsák pedig 271 mm átmérőjűek.

A hajtásról a Ford 1,5 literes háromhengeres EcoBoost benzinmotorja gondoskodik, amely 200 lóerőt ad le, mint a Fiesta ST-ben. A motor 6000-es fordulatszámnál adja le csúcsteljesítményét, 290 Nm-es forgatónyomatékát pedig 2500-3500/perc között szolgáltatja. Az erőforrás egyébként is sportos hangzását markánsabbá varázsolja az aktív kipufogószelep technológia. Az autóban ugyanaz a közvetlenül és simán kapcsolható, hatfokozatú manuális sebességváltó működik, mint a Fiesta ST-ben; a rövidített végáttételnek köszönhetően a Puma ST 6,7 másodperc alatt gyorsít százas tempóra, és 220 km/óra a végsebessége.

A sofőr többféle üzemmód közül is választhat. A maximális vezetési élményt biztosító Versenypálya beállítás ugyanúgy rendelkezésre áll, mint az ST-modellekben most először megjelenő Eco üzemmód, így az autó mindig úgy viselkedik, ahogyan azt a vezetési környezet vagy a vezető hangulata diktálja. A menetstabilizáló rendszer is háromféle üzemmódba kapcsolható; akár ki is kapcsolható. A váltóba rajtelektronikát is építettek.

Az ereszkedő tetővonal és a látványos sárvédők már eleve sportos stílust kölcsönöznek a Pumának, amit az extrémebb Puma ST dizájnelemek még karakteresebbé varázsolnak. Az első lökhárító alján végigfutó, dombornyomott Ford Performance felirattal díszített légterelő közel 80 százalékkal növeli az autó orr-részén ébredő leszorító erőt, ami jobb menetstabilitást és tapadást eredményez. A nagyméretű tetőlégterelő szintén hatásosan javítja az aerodinamikát, akárcsak a hátsó lökhárítóval egybeépített diffúzor. A jellegzetes alsó és felső ST hűtőrácsok több levegőt szállítanak, javítva ezzel a motor hűtését.

Az alapfelszereltség részeként kínált 19 colos könnyűfém keréktárcsák Magnetite  fényezéssel vagy csiszolt fém felülettel kérhetők, amelyek jól illenek a hatféle változatban választható karosszériaszínekhez. Ugyancsak széria a tető, a hűtőrács-keret, az oldalsó díszítő elemek, a tükörburkolatok és a tetőlégterelő lakkfekete fényezése, amelyek révén első pillantásra felismerhető a sportos modellváltozat.

Az utastér kialakítása legalább ennyire karakteres. A dombornyomású ST-logóval díszített és jól tapadó Miko Dinamica anyaggal kárpitozott, fűthető Recaro sportülések remekül megtámasztják a vezető és az első utas testét, és a látványt stílszerűen egészíti ki az alul lapított karimájú kormánykerék és az ST váltógomb. Az ülések kárpitozásán, a váltókar borításán és az ST-emblémás padlószőnyegeken metálszürke varrás látható.

A Puma ST exkluzív stílusához tágas csomagtér társul, amely a kategória legnagyobb, 456 literes térfogatával büszkélkedhet, és amit az innovatív MegaBox tesz még praktikusabbá. Ez a sokrétű tárolási megoldás mély, jól variálható, 80 literes rekeszt jelent a csomagtérpadló alatt, amibe akár két golftáska is kényelmesen beleállítható.