2020. október 19. 18:20   |   Autoblog
címkék:  

Nem csökken a kereslet a BMW első villanyautója iránt

Október közepén irigylésre méltó gyártási jubileumhoz érkezett a BMW Csoport lipcsei üzeme: elkészült a sorozatgyártásban kínált kétszázezredik BMW i3 modell. A müncheni központú vállalatcsoport első, tömegtermelésben kínált tisztán elektromos meghajtású autója még hét évvel piaci bevezetése után is osztatlan népszerűségnek örvend. A Fluid Black metál karosszériaárnyalatú, BMW i kék betétekkel kiegészített BMW i3s modell egy szászországi ügyfél garázsába gurul be hamarosan.

P90404315-highRes

A 170 lóerős BMW i3 és a 184 lóerős BMW i3s párosát egyazon gyártósoron készítik a BMW Group lipcsei gyárának speciálisan képzett munkatársai. 2013-ban, a BMW i3 sorozatgyártásának beindításával a szászországi üzem iparági iránymutatóvá és a fenntartható mobilitás szakmai központjává lépett elő. A BMW i3 a müncheni központú vállalatcsoport első tömegtermelésben kínált tisztán elektromos meghajtású autójaként és az első szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült utascellával szerelt modellként ünnepelte világpremierjét.

A rendkívül könnyű, ámde extrém merev anyagból készült Life modult a tervezőmérnökök a BMW i modellek sajátjaként fejlesztették ki, a kezdetektől az elektromos mobilitás szempontjait tartva szem előtt. A típus-specifikus utascellákat egy nagyméretű szénszálkötegből formázzák meg Lipcsében, a BMW i modellek egyedülálló összeszerelési metódusát pedig a BMW mérnökei fejlesztették ki: a Life modulhoz a hajtásláncot, a kerékfelfüggesztéseket és a nagyfeszültségű akkumulátort is magába foglaló, alumíniumból készült Drive modul kapcsolódik. A BMW lipcsei gyárában csúcstechnológiás gyártási folyamatok garantálják, hogy a BMW i3 összeszerelése fele annyi időt vesz igénybe, mint egy belsőégésű erőforrással szerelt modellé.

P90404318-highRes

A sorozatgyártásban kínált nagyfeszültségű akkumulátorok bruttó energiateljesítménye mindeközben az elmúlt hét év alatt 22,6 kilowattóráról 42,2 kilowattórára nőtt, vagyis mintegy megkétszereződött, változatlan beépítési méretek mellett. A BMW i3 egyetlen feltöltéssel megtehető tisztán elektromos hatótávolsága így a WLTP mérései szerint 285 – 310 kilométerre nőtt.

A legnagyobb német autóklub (ADAC) 2019-es felmérése szerint a BMW i3 felhasználói nem csupán ökológiai, de gazdasági szempontból is előnyöket élveznek: egy átlagos tulajdonos üzemeltetési és vezetési szokásait vizsgálva kijelenthető, hogy a BMW i3 vagy a BMW i3s teljes költsége hozzávetőlegesen 20 százalékkal alacsonyabb egy hasonló menetteljesítményű és felszereltségi szintű, belsőégésű erőforrással szerelt modellhez képest. Az összehasonlítás a vételárban, az üzemeltetési költségekben és az értékcsökkenésben jelentkező eltéréseket is számításba vette, ötéves periódusra vetítve, 75 000 kilométer megtételével.

P90404317-highRes

A BMW i3 tetejét a BMW lipcsei gyára újrahasznosított szénszál-erősítésű műanyagból állítja elő, amelynek külső műanyag héja 75 százalékkal kevesebb karosszériafényezési energiát és ehhez 70 százalékkal kevesebb vizet igényel, mint egy belsőégésű erőforrással szerelt modell esetében. A modellpáros karosszériaelemeihez felhasznált anyagok 25 százaléka vagy újrahasznosítással vagy megújuló erőforrás felhasználásával készült. A tervezők az utastérben is nagymértékben használtak megújuló nyersanyagokat és újrahasznosított anyagokat. A BMW i3 lipcsei sorozatgyártása ráadásul teljes egészében megújuló erőforrásokra támaszkodik: a gyártáshoz szükséges energiát szélerőművek állítják elő.

A BMW i3 kimagasló életciklus-eredményeit már a modell piaci bevezetését követően független elemzők által jóváhagyott ISO tanúsítvány igazolta. A TÜV Süd szakértői részletekbe menően elemezték a BMW i3 környezetvédelmi hatásait, a gyártáshoz használt nyersanyagok kitermelésétől kezdve, a teljes életcikluson át, egészen a modell újrahasznosításáig. A felmérés eredménye szerint a BMW i3 emissziós lábnyoma egy átlagos európai gépkocsi-életciklus tekintetében 30 százalékkal alacsonyabb, mint egy hasonló kategóriájú, belsőégésű erőforrással szerelt modell esetében. Ráadásul, ha a modell üzemeltetését kizárólag megújuló energia, így például szél- vagy napenergia felhasználása fedezi, ez az arány több mint 50 százalékra nő.