2020. december 03. 19:45   |   Autoblog
címkék:  

Dízelerő – itt az Audi SQ5 TDI új generációja

Még karakteresebb, sportosabb és gazdaságosabb: a továbbfejlesztett Audi SQ5 TDI még magabiztosabbá és meggyőzőbbé vált. Háromliteres, V6-os dízelmotorja 341 LE teljesítményt produkál, s mindvégig harmonikusan és dinamikusan fejti ki tekintélyes erejét. Tovább „élesített” dizájnja a sportos SUV-modell erőteljes karakterét emeli ki. A Q5-sorozat csúcsmodelljéhez extrafelszerelésként az új, digitális OLED-technikával működő hátsó lámpák is rendelhetők.

Az SQ5 TDI már az első generációjával, 2012 őszén megalapozta népszerűségét – mégpedig az Audi első dízelmotoros S modelljeként. Legújabb változatában 341 LE teljesítménnyel és 700 newtonméter maximális forgatónyomatékkal szolgál a háromliteres V6-os aggregát, utóbbi az 1750 és 3250 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll. A 3.0 TDI még az eddigieknél is korábban és erőteljesebben építi fel vonóerejét, álló helyzetből mindössze 5,1 másodperc alatt gyorsítva fel százas tempóra a Q5 csúcsmodellt, a végsebességet pedig elektronika korlátozza 250 km/órára. Akárcsak az első SQ5 TDI esetében, a kipufogórendszerben ezúttal is aktuátor kölcsönöz telten zengő hangot a V6-os erőforrás számára.

A V6-os 3.0 TDI aggregátot számos részletében átdolgozták. Dugattyúi például már nem alumíniumból, hanem kovácsolt acélból készülnek. A töltőlevegő hűtést a lökhárító mögött elhelyezett levegő-levegő hűtőről a hengersorok közötti V-térben működő, közvetett víz-levegő hőcserélővel váltották fel a tervezők, az így lerövidített levegőcsatornák a töltőnyomás gyorsabb felépülését segítik.

A 3.0 TDI két olyan technikát is felsorakoztat, amelyek mérséklik az üzemanyag-fogyasztást és érzékenyebb gázadási reakciókról gondoskodnak. A 48-voltos mild-hibrid rendszer (MHEV) szíjhajtású indítógenerátorból (RSG), köztes tárolóként szolgáló lítium-ion akkumulátorból és egy 48/12-voltos feszültségátalakítóból épül fel. Amikor az autó lassul, az MHEV rendszer akár 8 kW teljesítményt is visszatáplálhat. A sport-SUV akár 40 másodpercig is „vitorlázhat” leállított motorral, ezt követően az RSG kényelmesen újraindítja a motort. Az MHEV-rendszer akár 0,7 literrel is csökkentheti 100 kilométerenként a fogyasztást. A másik műszaki modul az elektromos hajtású kompresszor (EAV), amely addig támogatja a turbófeltöltőt, amíg a kipufogógáz nem biztosít elegendő energiát meghajtásához.

A kipufogógáz-utánkezelésben az Audi a Twindosing technikát alkalmazza, amelyben két SCR-katalizátor működik együtt. Az első közvetlenül a leömlők mögött helyezkedik el a kipufogórendszerben és részecskeszűrőként is szolgál, míg a másik a motortól távol, az autó padlózata alatt működik. Az SCR-katalizátorokat 24 literes tartály látja el az AdBlue karbamidoldat adalékanyaggal. A Twindosing technikának köszönhetően az SQ5 TDI paraméterei jóval az új Euro 6d szabvány határértékei alatt alakulnak.

Az erőátvitel feladatát nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó látja el, amelynek fokozatváltási stratégiáját az átdolgozott motorhoz illesztették. Normál menetkörülmények között a quattro állandó összkerékhajtás 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között, kipörgést érzékelve azonban túlnyomórészt a hatékonyabb vonóerőátadású tengelyre irányítja át – akár 70 százalékban előre és akár 85 százalékban hátra. A gyors kanyarvételek során a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás a belső íven gördülő kerekek enyhe fékezési beavatkozásaival javíthatja tovább az irányíthatósági tulajdonságokat. Kívánságra az Audi sport-differenciálművel is felszerelheti a hátsó tengelyt.

Mind a négy kereket ötkaros felfüggesztés vezeti, a csillapításszabályzással kiegészített S sportfutómű pedig a Q5 modellekéhez képest 30 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát. A vezető hatféle menetprofil – auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad és individual – szerint változtathatja a főegységek alapvető karakterét. Amennyiben az S-specifikus hangolású, szintén extrafelszerelésként rendelhető adaptív légrugózás is a felszereltség része, egy hetedik menetprofil, az allroad is rendelkezésre áll. Ez a légrugózás öt fokozatban állítja a pillanatnyi menethelyzethez a karosszéria magassági pozícióját. Dinamikus kormányzás is rendelhető.

A megújult Audi SQ5 TDI 255/45 méretű gumiabroncsokkal szerelt, 20 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal készül, de kívánságra az Audi és az Audi Sport GmbH 21 colos modelljei is rendelkezésre állnak. Az első kerekek mögött hatdugattyús alumínium féknyergek és 375 milliméter átmérőjű féktárcsák dolgoznak, a feketére vagy opcióként vörösre fényezett féknyergek S logót hordoznak.

A felfrissített Audi SQ5 TDI erőteljes kiállású, s markáns részletek kölcsönöznek számára még robusztusabb fellépést. Első lökhárítója nagyméretű szélső légbeömlő nyílásait függőleges bordák osztják meg, a nyolcszögletű, S-specifikus Singleframe hűtőrácsban pedig karcsú idomok kapcsolják össze a nagy nyolcszögletű méhsejt-motívumokat. Utóbbiak a légbeömlők bordáihoz hasonlóan alumíniumfelülettel készülnek.

Az újdonság már alapkivitelben LED-technikájú fényszórókkal készül, extrafelszerelésként pedig automatikus távolsági fénnyel működő és dinamikus irányjelzővel kiegészített Matrix-LED fényszórók is rendelhetők. Hátul matt alumínium díszléc húzódik a lökhárító alsó részén, alatta a diffúzorbetét és négy krómozott, ovális kipufogóvégcső tűnik fel. Kilenc külső szín szerepel a palettán, kívánságra pedig a fekete elemek optikai csomagja gondoskodhat plusz sportos stílusjegyekről.

A Q5-csúcsmodell hátsó lámpáihoz az Audi az új digitális OLED-technikát is kínálja. Az OLED hátsó lámpa három mezőben hat-hat szegmensre oszlik. Már megvásárlásakor is háromféle hátsó fénydizájn áll az ügyfelek rendelkezésre, a hazavezető fény funkció specifikus animációival, s az Audi drive select rendszer dynamic üzemmódjának aktiválásakor egy további grafika is megjelenik. Az OLED-technikájú hátsó lámpák közelítésérzékelő funkcióval is rendelkeznek.

Az SQ5 TDI belterét a fekete vagy a sötétszürke határozza meg, míg a megvilágított alumínium küszöbléceken S logó tűnik fel. Az S nyomattal díszített, elektromosan állítható sportülésekhez háromféle kárpitozás választható, az alapkivitel a bőr/műbőr kombináció. Extrafelszerelésként a bőr és a Dinamica S-nyomatú kombinációja is rendelhető. A másik opcionális lehetőség a rombuszmintájú steppeléssel varrott, Magmavörös Feinnappa bőrbevonat. A hátsó ülés hosszirányban mozgatható és a háttámla dőlésszöge is állítható. A csomagtér alaptérfogata 520 liter, s a háttámlák lehajtásával 1520 literre bővíthető. A sport-SUV akár 2,4 tonna össztömegű utánfutót is vontathat.

A műszerfal közepén 10,1 col képátlójú MMI-érintőképernyő szolgál kombinált adatbeviteli és megjelenítő eszközként. További kezelési szintként a természetes hangvezérlés és a multifunkciós kormánykerék áll rendelkezésre. A műszeregység 12,3 col átlójú kijelzőfelületén három különböző grafikai elrendezés választható, amelyeket kívánságra Head-up kijelző egészíthet ki.