2020. december 06. 14:00   |   Autoblog
címkék:  

Győrben készül az Audi Q3 plug-in hibrid változata

Az Audi folytatja elektromos offenzíváját a Q3 45 TFSI e és a Q3 Sportback 45 TFSI e modellek piaci bevezetésével. Mindkét modell konnektoros hibrid hajtása 245 LE rendszerteljesítményt állít elő, tisztán elektromos üzemben pedig 50 kilométert tudnak megtenni. A modellek sorozatgyártása hamarosan indul az Audi Hungariánál.

Mindkét Q3 modell belsőégésű motorja egy 1,4 literes TFSI erőforrás. A négyhengeres motor teljesítménye 150 LE. A hajtást 85 kW (115 LE) teljesítményű villanymotor egészíti ki, amely a tengelykapcsolóval együtt a hatfokozatú S tronic váltó házában helyezkedik el. A két erőforrás együttesen 245 LE teljesítményt, valamint 400 Nm forgatónyomatékot állít elő. A gyorsulás nulláról százra 7,3 másodpercet vesz igénybe, és mindkét modell 210 km/óránál éri el végsebességét. Az új európai menetciklus (NEDC) szerint a kompakt SUV-ok fogyasztása 1,7 liter üzemanyag 100 km-en (39 gramm CO2). A teljes hatótávolság mindkét modell esetében kb. 710 km.

A nagyfeszültségű akkumulátor a hátsó futómű előtt helyezkedik el a padlólemez alatt. Az akku 96 darab, prizmaalakú cellája 13,0 kWh energiát tárol. Az indítás a szélsőséges hideget leszámítva mindig elektromosan történik. A Q3 a WLTP szabvány szerint 51, a Q3 Sportback 50 km-t tud megtenni emissziómentesen. Ebben az üzemmódban a járművek legfeljebb 140 km/órás sebességgel haladnak.

Automatikus hibrid módban, az autó fő üzemmódjában a hajtásmenedzsment intelligensen és hatékonyan osztja meg a feladatokat az 1.4 TFSI motor és a villamos gép között. Számos helyzetben, például előzéskor a villanymotor támogatja a négyhengeres motor működését. Például alacsony fordulatszám melletti gázadáskor a működési elve miatti magas forgatónyomatékával segít áthidalni azt a néhány tizedmásodpercet, amire a turbófeltöltőnek szüksége van a nyomás felépítéséhez. A gáz elvételekor mindkét kocsi kikapcsolt TFSI motor mellett „vitorlázni” kezd.

A hajtásmenedzsment intelligens vezérlésétől függetlenül mindig a járművezető kontrollálja az események folyását. Amikor a vezető az EV gombbal vált a hibrid működés és az elektromos vezetés között, megnyílik az MMI kezelőrendszerben egy menü, amelyben további két speciális vezetési üzemmód választható: a „Battery Hold” és a „Battery Charge” funkció. Ezek segítségével az akkumulátor töltöttsége az aktuális szinten tartható, vagy növelhető.

Ezenfelül a vezető az Audi drive select menetdinamikai rendszerrel tudja befolyásolni a hajtás karakterét. Ha a „dynamic” profilt választja ki, az S tronic váltót „S” állásba kapcsolja, és teljes gázt ad, akkor tíz másodpercig a villanymotor teljes 330 Nm-es forgatónyomatéka a rendelkezésére áll. Amint a vezető elveszi a lábát a gázpedálról, a villanymotor rekuperációs üzemmódra vált, és generátorüzemben energiát nyer vissza. Ezáltal az autó a villanymotor segítségével lényegesen nagyobb lassításra is képes.

A menetprofiltól függetlenül mindkét modell fékenergia-visszanyerést végez, ha a járművezető a fékre lép. Körülbelül 0,3 g-ig – vagyis a legtöbb mindennapi fékezés során – a villanymotor egyedül végzi a lassítást. A hidraulikus kerékfékeket csak ennél erősebb fékezés esetén aktiválja az elektromos fékerősítő. Fékezés során a rendszer a villanymotoron keresztül akár 40 kW teljesítmény visszanyerésére képes, amit azután az akkumulátorban tárol.

Az Audi Q3 45 TFSI e és a Q3 Sportback 45 TFSI e 400 V-os, 3,6 kW teljesítményű aljzathoz csatlakoztatva váltakozó áramú (AC) töltésre képesek. Ezzel a lemerült akkumulátor az alapkivitelű hálózati töltőkábellel 3 óra 45 perc alatt újra feltölthető. A myAudi alkalmazás segítségével az ügyfelek a töltést, az időzítőt és az előklimatizálást okostelefonjukról, a távolból is vezérelhetik. A nyilvános AC töltőoszlopokon történő töltéshez a kompakt plug-in hibridek „Mode 3” típusú kábelt használnak.

Mindkét új Q3 modell dinamikus, sportos hatást kelt az utakon. A belső tér tágas és variálható. Az első ülések kényelmes, egyúttal sportos üléspozíciót biztosítanak. A hátsó üléssor alapkivitelben eltolható hosszirányban, hármas osztású támláinak dőlése pedig hét fokozatban állítható. A csomagtér térfogata alaphelyzetben 380 liter, lehajtott üléstámlákkal pedig 1375 liter a Q3 45 TFSI e és 1250 liter a Q3 Sportback 45 TFSI e modell esetében.

A kezelés és a kijelzés koncepciója két kijelzőn alapul: a műszerfal közepén helyezkedik el 10,1”-os átmérőjű MMI touch kijelző, amely többek között a hibrid hajtás energiafolyamatait jeleníti meg. A járművezető előtt vagy digitális kombinált műszeregység vagy a – kétféle méretben rendelhető – Audi virtual cockpit található. A rendszer teljesítményét, a hajtások státuszát, a fékenergia-visszanyerést, az akkumulátor töltöttségi szintjét és a hatótávolságot Powermeter egység mutatja. Számos funkció természetes hangfelismerésen alapuló vezérléssel kezelhető.

Az extraként rendelhető, csúcsszintű MMI Navigation plus infotainment rendszerrel az Audi connect online szolgáltatásai is elérhetők. Ezek közé tartoznak például olyan Car-to-X szolgáltatások, amelyek a különböző objektumok objektum kollektív intelligenciáját hasznosítják: az Audi-flottával megvalósuló adatcsere révén a jármű információkat kap és ad az út mentén található parkolóhelyekről, a veszélyes helyekről, a sebességkorlátozásokról és a jelzőlámpák fázisairól.

Az Audi Q3 45 TFSI e és a Q3 Sportback 45 TFSI e előértékesítése 2020 januárjának második hetében veszi kezdetét. A modellek alapára Németországban 46 000 euró.