2021. február 04. 19:05   |   Autoblog
címkék:  

A BMW napenergia felhasználásával előállított alumíniummal csökkenti tovább emisszióját

A müncheni központú vállalatcsoport idén százmillió euró összértékben vásárol az Egyesült Arab Emírségekből kizárólag napenergia felhasználásával előállított alumíniumot. Az így beszerzett 43 000 tonna alumínium kiteszi a Landshutban működő könnyűfém-öntöde egész évben szükséges anyagmennyiségének mintegy felét, amely több százezer tonnányi káros anyag kibocsátását előzi meg.

A BMW Csoport több tízezer tonna, kizárólag napenergia felhasználásával előállított alumínium azonnali beszerzéséről döntött, amely kulcsfontosságú lépés a vállalatcsoport beszállítói hálózatának azon átfogó károsanyagkibocsátás-csökkentési stratégiájában, amely 2030-ra 20 százalékkal alacsonyabb összemissziót céloz meg. Tekintve, hogy az alumínium előállítása rendkívül energiaigényes folyamat, a zöld energia felhasználása kimagasló lehetőségeket kínál az eljárás károsanyag-kibocsátásának csökkentésére. A BMW Csoport ezért hosszú távon tervez a kizárólag zöld energia felhasználásával előállított alumíniummal, amelynek beszállításával a következő tíz évben hozzávetőlegesen 2,5 millió tonna káros anyag levegőbe bocsátását előzi meg. Ez megegyezik a célul kitűzött emissziós érték körülbelül 3 százalékával, melyet a vállalat beszállítóitól kért.

Az elektromos mobilitás térnyerésével párhuzamosan a sorozatgyártásban kínált autók teljes életciklusára vetített károsanyag-kibocsátási értékek egyre nagyobb százalékát a beszállítói hálózatban jelentkező emisszió fogja kitenni. Az egyre több tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid modell következtében folyamatosan csökken a használat során kibocsátott káros anyag mennyisége, a hálózatról tölthető hajtásláncokhoz szükséges akkumulátorcellák és alumínium-alapanyagok előállítása azonban rendkívül energiaigényes. Olyannyira, hogy megelőző intézkedések nélkül a BMW beszállítói hálózatában jelentkező, egy autóra vetített emissziós érték 2030-ra több mint megháromszorozódna. A vállalatcsoport ugyanakkor nem csupán azt tűzte ki célul, hogy megállítsa ezt a folyamatot, de hogy visszájára is fordítsa és a sorozatgyártásban kínált autók teljes életciklusára vetített 2019-es károsanyag-kibocsátási értéket további 20 százalékkal csökkentse.

Az elektromos mobilitás terjedésével az alumínium egyre fontosabb alapanyaggá válik, hiszen alacsony saját tömegével hatékonyan képes ellensúlyozni a hálózatról tölthető autók nagyfeszültségű akkumulátorainak súlyát. Az elsődleges alapanyagként használt alumínium előállítása ugyanakkor rendkívül energiaigényes folyamat: csak az alumíniumhoz szükséges timföld megmunkálása a globális alumíniumipar károsanyag-kibocsátási összértékének mintegy 60 százalékát teszi ki. A napenergia hasznosítása így kiváltképp hatékony eszköz az alumínium előállítása során keletkező káros anyagok csökkentésére.

A BMW Csoport évek óta ápol gyümölcsöző beszállítói kapcsolatot az elsődleges alumíniumot előállító Emirates Global Aluminium (EGA) vállalattal, amely a világon elsőként termel kereskedelmi célból kizárólag napenergia felhasználásával előállított alumíniumot, az így előállított alapanyagot ráadásul kezdetben kizárólag a BMW Csoport vásárolhatja meg. A müncheni központú vállalatcsoport számára előkészített alumínium előállításához az EGA a Dubaj mellett elterülő Mohammed Bin Rashid Al Maktoum napelem-parkban gyűjti össze a napenergiát. Ez a napelem-park hamarosan a világ legnagyobb napenergia-összpontosító létesítményévé válik.

A könnyűfém-öntöde a BMW landshuti üzemének legnagyobb részlege, egyúttal a vállalatcsoport egyetlen könnyűfém-öntödéje Európában. Tavaly a részleg több mint 1 600 munkatársa 2,9 millió könnyűfém alkatrészt gyártott le, többek között hengerfejeket, forgattyúházakat, a hálózatról tölthető modellek számos hajtáslánc-alkatrészét és különböző vázszerkezeti-, illetve karosszériaelemet.

A könnyűfém-öntöde a világ egyik legfejlettebb üzeme, amelynek innovatív, hosszú távon fenntartható folyamatait számos díjjal ismerték el. A könnyűfém alkatrészek előállításához az öntöde többek között homokmagok megformálását is végzi, a folyamatot pedig szervetlen kötőanyagok alkalmazása teszi gyakorlatilag emisszió-mentessé. A könnyűfém alkatrészek szabványosított előállításához a részleg ötféle eljárási folyamatot alkalmazhat, egy adott alkatrésznél így ezen öt megoldás közül választanak ki egyet az alkatrész felhasználási területe, technológiai követelményei és gyártási mennyisége szerint.