2021. február 04. 20:15   |   Autoblog
címkék:  

A saját autó és a környezettudatos közlekedés ma az első

A koronavírus-járvány okozta lezárások, a távmunkára való átállás és egyéb, a mozgásterünket korlátozó intézkedések a világ legtöbb városában átalakították a közlekedési szokásokat. A statisztikák szerint tavaly 416 vizsgált város közül 318-ban csökkent jelentősen az autóforgalom a 2019-es adatokhoz képest, a legnagyobb visszaesés pedig áprilisban volt.

Ugyanakkor a pandémia hatására a járművezetők többsége inkább saját autójának biztonságát és kényelmét részesíti előnyben a tömegközlekedéssel szemben – derül ki a flottakezelésben piacvezető LeasePlan éves Mobility Insights Report tanulmányából. A felmérés többek között arra is rámutatott, hogy az autóvezetők közel fele zéró kibocsátású járműre váltana, illetve szerepet vállalna az éghajlatváltozás kezelésében, valamint a világjárvány elején tapasztalt jobb levegőminőség fenntartásában.

A 22 országban, több mint 5 000 fő részvételével készült Mobility Insights Report „új normálissal” foglalkozó anyagában a LeasePlan az Ipsos kutatóintézet közreműködésével azt vizsgálta, hogy a koronavírus-járvány hogyan változtatta meg a mobilitással kapcsolatos gondolkodásmódunkat. Például, hogy milyen közlekedési eszközt részesítenek most előnyben a válaszadók, mennyire tartják fontosnak a saját szerepüket a klímaváltozás elleni küzdelemben, továbbá mit gondolnak az online vásárlási boom és a házhozszállítás elterjedésével tömegesen megjelenő kishaszongépjárművek ökológiai lábnyomáról.

A felmérés legfontosabb megállapításai a következők:

A Covid-19 járvány kezdete óta mind a 22 ország válaszadói lényegesen kevesebbszer használják a tömegközlekedést (a válaszadók 65%-a), és inkább saját személygépkocsival utaznak (a válaszadók 76%-a).

A legtöbb válaszadóban (79%) a pandémia jobban tudatosította a saját jármű biztonságának és kényelmének fontosságát, előnyeit.

A megkérdezettek több mint fele (53%) a vírus elterjedése óta komolyabban veszi az éghajlatváltozás globális hatásait. Ezért közel ugyanennyien (47%) váltanának szívesebben zéró emissziós járműre, hogy csökkentsék saját széndioxid-kibocsátásukat, és fenntartsák a járvány kezdetén tapasztalt jobb levegőminőséget.

A pandémia kezdete óta a megkérdezettek szívesebben vásárolnak online, és a nem alapvető termékeket házhoz szállítással rendelik meg (a válaszadók 47%-a), ami növeli a hagyományos és az elektromos meghajtású kishaszonjárművek (LCV és eLCV) iránti keresletet.

A kutatásban részt vevők közel fele (47%) aggódik amiatt, hogy a kiszállítást végző járművek növelik a forgalmat és a légszennyezést a közvetlen környezetükben, közülük is legnagyobb részben a fiatalok (57%) és a nagyvárosban élők (52%) érzik komoly veszélynek a növekvő kibocsátást. Azonban a kézbesítéssel foglalkozó járművezetők döntő többsége (61%) hajlandó lenne együttműködni más vállalkozásokkal, hogy csökkentse a forgalmi dugókat, és szívesen váltana zéró kibocsátású eLCV-re (75%) a légszennyezés mérséklése érdekében.

A kutatás alapján tehát a lakosság félelmei és igényei, valamint a gyártói oldal felkészültsége és az egyre növekvő kínálat is aktívan támogatja a kiszállítással foglalkozó cégeket az elektromos haszonjármű-flották kialakításában, mindemellett azonban folyamatos ösztönzésre van szükség.