2021. február 26. 14:50   |   Autoblog
címkék:  

Itt az első plug-in hibrid McLaren

A McLaren bemutatta az Artura modellt, amely új fejezetet nyit a sportkocsi-gyártó történetében. A teljesen új tervezésű szupersportkocsi új könnyűszerkezetes karbon vázat kapott és tömve van korszakalkotó innovációkkal; hibrid hajtása csupán 130 kilogrammot nyom. Az Artura 3 másodperc alatt sprintel százra és eléri a 330 km/órás végsebességet, ugyanakkor 30 kilométert is meg tud tenni tisztán elektromos módban.

A McLaren Artura a márka első sorozatgyártású, nagyteljesítményű hálózatról tölthető hibrid modellje, és tele van bravúros mérnöki megoldásokkal. Egyedi tervezésű kocsi, új Carbon Lightweight Architecture (MCLA) szerkezetét nagyteljesítményű hibrid meghajtórendszerekre optimalizálták; például külön, az akkumulátort befogadó rekesz van benne. Az Artura hibrid rendszere az akkumulátorral (88 kg) és a villanymotorral (15,4 kg) együtt mindössze 130 kilogrammot tesz ki, így a sportkocsi menetkész tömege 1498 kilogramm, ami a nem hibrid szupersportkocsikéval egy szinten van.

Az Artura szíve egy vadonatúj fejlesztésű, 3 literes V6-os ikerturbós motor, amely 585 lóerőt és 585 Nm forgatónyomatékot ad le. A csaknem 200 LE/liter fajlagos teljesítményű, száraz karteres alumínium erőforrás kompakt méretű és könnyű; 160 kilogrammos tömegével 50 kilóval könnyebb, mint a McLaren V8-asa. A korszerű, tiszta üzemű, benzines részecskeszűrővel ellátott blokk 120 fokos hengerszögű, a hengerek közti V-térben két turbófeltöltővel. Maximális fordulatszáma 8500.

A hathengeres erőforráshoz egy kisméretű villanymotor kapcsolódik, amelyet a váltó házába építettek. Ez 95 lóerőt és 225 Nm nyomatékot képes kifejteni. Az Artura mindössze 3 másodperc alatt letudja a százas sprintet, 8,3 másodperc alatt megfutja a kétszázat és 21,5 másodperc elegendő neki a 300-as tempó eléréséhez. A csúcssebessége 330 km/óra. Az Arturába egy új fejlesztésű duplakuplungos váltóművet szereltek, amely nem rendelkezik hátrameneti fokozattal. Ezt a funkciót a villanymotor látja el, amely ilyenkor egyszerűen az ellentétes irányban kezd el forogni. Az elektromos motort egy 7,4 kWh kapacitású akkumulátor látja el energiával, és sztenderd kábellel 2,5 óra alatt 80 százalékra tölthető. Elektromos üzemmódban az Artura akár 30 kilométert is meg tud tenni emissziómentesen.

A sofőr egyébként négy vezetési üzemmód közül választhat. A tisztán elektromos mellett rendelkezésre áll a Comfort üzemmód, amely a lehető legmagasabb hatékonyságra törekszik. A kiterjesztett start-stop rendszer például 40 km/órás sebesség alatt lekapcsolja a belsőégésű motort. A Sport és Track (pálya) üzemmódokban a villanymotor aktívan részt vesz a hajtásban, fokozva a reakciókat és a gyorsulást. Az egyes kiválasztott menetmódok hatással vannak a lengéscsillapítás keménységére és az elektronikus menetstabilizáló rendszer működésére is. A vezetési élményt nagy mértékben fokozza a McLaren először alkalmazott hátsó elektronikus differenciálzárja (E-diff), amely kerekenként szabályozza a hátsó tengelyre zúduló forgatónyomatékot, javítva a tapadást a kanyarokból kigyorsítva. A Pirelli abroncsokban chipeket helyeztek el (Pirelli Cyber Tyre technology), amelyek valós idejű adatokat osztanak meg az autó menetstabilizáló rendszereivel. A roppant hatékony lassításról karbon-kerámia fékrendszer gondoskodik.

Az Arturába vadonatúj McLaren infotainment rendszert (MIS II) szereltek, amely két nagyfelbontású képernyőt használ és képes az okostelefon tükrözésre. A MIS II az ismert applikációk, mint a McLaren Track Telemetry és a Variable Drift Control korszerűsített verzióit is tartalmazza. Emellett az Artura számos korszerű vezetői asszisztens rendszert is kapott, mint az intelligens tempomat Stop/Go funkcióval, a sávelhagyás figyelmeztetés, az automata távfényszóró és a táblafelismerő rendszer.

A McLaren Artura már megrendelhető, a kiszállítások az év harmadik negyedévében indulnak majd. Az Egyesült Királyságban a modell alapára 185 500 font lesz. Az autóra 5, az karosszériára 10, az akkumulátorra pedig 6 év garanciát vállal a gyártó.