2021. március 03. 12:35   |   Autoblog
címkék:  

A nap képe: a Toyota bigfoot pickup

Sokan érezték úgy annak idején, hogy a Toyota nem hozta ki a maximumot az FJ Cruiser terepjáróból. Egy amerikai tulajdonos most betekintést engedett a típus egy lehetséges alternatív valóságába.

A 2006-tól gyártott Toyota FJ Cruiser korának egyik legeredetibb konstrukciója volt: egy célszerűtlen, de annál játékosabb karosszéria és egy milliószor bizonyított, robusztus mechanika párosítása. A tesztelők szerint létezése teljesen ellent mondott a józan észnek, bevezetésére sem a hely, sem az idő nem volt megfelelő. Ez azonban nem izgatta azokat, akik mindezek ellenére rajongtak az óriásért.

Amikor Eric Lively 2018 márciusában megvette FJ Cruiserét, az autó többé-kevésbé gyári állapotában volt. Ez néhány héten át így is maradt, aztán elkezdődtek az átalakítások: emelt futómű, nagyobb kerekek, tovább módosított felfüggesztés, még nagyobb kerekek, levágott lökhárítók, új lámpatestek majd még nagyobb kerekek kerültek az autóra. Az átépítés legalább annyira volt hobbi, mint munka, hiszen Eric másodállásban terepjáró-alkatrészek és -tartozékok fejlesztésével és gyártásával foglalkozik – a Toyota tehát egyfajta mozgó tesztpad szerepét is betöltötte.

Aztán két év elteltével jött a koronavírus, és Amerika bezárkózott. A kényszerű szünet pedig lehetőséget teremtett arra az átalakításra, amit már régóta fontolgatott a benzinvérű családapa.

Terepen is érvényes az alapigazság: minél könnyebb egy autó, annál jobban kezelhető. Eric és barátai rendszeresen szerelték le az oldalajtókat és a csomagtérajtót, mielőtt nekivágtak Utah hatalmas sziklaformációinak; a három nyílászáró együtt mintegy 115 kilogrammal csökkentette a nehéz FJ Cruiser tömegét. Eric azonban ennél is többre vágyott, ezért fogott egy sarokcsiszolót (!), és a B-oszlopig levágta a tetőt, nem törődve azzal a ténnyel, hogy az FJ Cruisernek voltaképpen nincs is B-oszlopa. Az első oldalajtók a hátrafelé nyíló hátsó ajtókhoz rögzülnek, így ezeket lehegesztve meg is volt a szükséges merevítés.

Az utastér így kétszemélyesre csökkent, de az utasszállítás egyébként sem tartozott az autó elsődleges feladatai közé. Eric saját maga gyártotta le a hátsó szélvédő keretét. Ennek sarkaiba is ablakokat tervezett, így megoldva az FJ Cruiser egyik legkomolyabb problémáját, a hatalmas holtteret. A nyílásokba kiemelhető plexilapok beépítését tervezi a tömegcsökkentés jegyében, ezek azonban még nem kerültek a helyükre.

Kétségkívül rengeteg munka vár még a tulajdonosra. Építenie kell egy hátfalat, és egyelőre a plató sem több egy nyers acélteknőnél. Az igazi kérdés azonban nem is az, hogyan fejezi be a homokszínű pickupot, hanem hogy mihez kezd ezután: ezt a fajta kreativitást igazán kár volna parlagon hagyni.