2021. március 26. 18:15   |   Autoblog
címkék:  

Újrahasznosított akkumulátorok működtetik a Nissan gyártósori járműveit

Tovább használható és gyorsabban tölthető – a Nissan automatizált gyártósori járművei fejlődnek, azáltal, hogy újrahasznosított Nissan Leaf akkumulátorok működtetik őket.

Nissan AGV

Az automatizált gyártósori járművek (angolul: AGV) alkatrészeket szállítanak a munkások számára egy autógyárban. Képzelje el, hogy ezek a kocsik, amelyek valójában robotikus levélhordók, mágneses síneken sürögnek-forognak, miközben alkatrészeket szállítanak az autók gyártásához. Ez azt jelenti, hogy a dolgozónak nem kell időt fecsérelnie az alkotóelemek keresésére, hanem fókuszálhat az összeszerelésre. Az időmegtakarítás a gyár hatékonyságát növeli.

Az autógyárak igen forgalmas helyek és az AGV-k nélkülözhetetlenné váltak. Tokiótól délre, a Nissan Oppama gyárában több, mint 700 darab ilyen automatizált kocsi dolgozik. Ha bepillantunk a Nissan autógyáraiba világszerte, több mint 4000 AGV-t fogunk munka közben találni. Ez az érzékelők és a jelzések kamaramuzsikája. Tökéletes harmóniában játszanak együtt annak érdekében, hogy elkerüljék a gyárbéli ütközéseket.

A Nissan Leaf értékesítése 11 évvel ezelőtt kezdődött. Ezalatt az idő alatt nemcsak a gyártás tökéletesítése folyt, de a cég az akkumulátorok újrahasznosítására is kereste a lehetőségeket. Így jött létre a Leaf és az AGV világának a találkozása.

Nissan AGV 3

Az első generációs Leaf egy 24 kWh teljesítményű akkumulátorcsomagot kapott. Ezek a lítium-ion csomagok 48 modulból álltak. Körülbelül 8 évvel ezelőtt a Nissan mérnökei megtalálták a módját, hogy hogyan vegyenek ki hármat ezen modulok közül és csomagolják újra ahhoz, hogy beleférjen egy AGV-be. Tavaly új szintre emelték az ötletet azáltal, hogy újrahasznosított akkumulátor modulokat használtak újak helyett az AGV-k működtetésére.

A Nissan a 4R Energy céggel karöltve úttörőnek mondható ezen a területen. Az elektromos autókban már nem használható akkumulátorokat az AGV-kben használja fel. Az autókból az életútjuk végén kiszerelt akkumulátorok már nem eléggé erősek ahhoz, hogy egy autót ellássanak energiával, de tökéletesek egy gyártósoron mozgó jármű működtetéséhez. Ez a módszer még fenntarthatóbbá teszi az akkumulátorok teljes életútra vetített CO2-kibocsátását.

Nissan AGV 2

A korábbi megoldásokhoz képest ez a mostani két dologban is jobb: az AGV-k az új vagy újrahasznosított lítium-ion akkumulátorokkal gyorsabban töltődnek mint a korábban használt akkumulátorokkal, valamint arra sincs többé szükség, hogy a dolgozók kihúzzák belőlük az akkumulátorokat és újratöltsék őket. Az AGV-k időközönként, útjuk közben megállnak a töltőállomásnál és fokozatosan, minden elhaladásnál feltöltődnek. Ez az automatizmus jelentős időt takarít meg.

Az újrahasznosított Leaf akkumulátorok tovább kitartanak. Sokkal tovább. Míg az ólomsav akkumulátorokat egy-két évente cserélni kellett, az újrahasznosított Leaf akkumulátorok használati ideje várhatóan 7-8 év.