2021. március 30. 18:15   |   Autoblog
címkék:  

Íme a Lexus új korszakának előhírnöke

A Lexus bemutatta az LF-Z Electrified elektromos hajtású tanulmányautót, amely megmutatja a Lexus márka jövőképét, és a vállalat villamosítással kapcsolatos terveit.

2025-ig a Lexus húsz új, vagy továbbfejlesztett modellt mutat be, köztük több mint tíz tisztán elektromos (BEV), plug-in hibrid (PHEV) és öntöltő hibrid (HEV) modellt, hogy megfeleljen a világ különböző országaiban és régióiban megjelenő igényeknek. A vállalat tovább erősíti szedán- és SUV-palettáját, és kihasználja az új modellek bemutatásában rejlő lehetőségeket, például sportautókkal, önvezetésre is alkalmas járművekkel és teljesen új kategóriákat teremtő modellekkel.

A Lexus szándéka szerint valamennyi modelljéhez kínál majd valamilyen elektromos hajtásláncot 2025-ig, amikorra tervei szerint globális eladásainak már több mint felét ilyen autók teszik majd ki (Európában ez már most 98%). A vállalat tovább dolgozik azon, hogy 2050-re valamennyi autója teljes életciklusán keresztül megvalósuljon a karbonsemleges működés; ezt a gyártás és felhasználás, az alkatrész- és járműlogisztika, a hulladékgazdálkodás, a feldolgozás és az újrahasznosítás segítségével fogják elérni.

Az LF-Z Electrified előrevetíti a Lexus jövőjét, a formatervezését, vezetési és egyéb fejlett technológiáit, amelyek a 2025-től megjelenő új modellekben elérhetőek lesznek. A külön erre a célra tervezett EV platform használata alapvető lépés a Lexus azon céljának elérésében, hogy „az elektromos technológiát oly módon használja fel, hogy az a járművek teljesítményében jelentős fejlődést eredményezzen.”

A Lexus új DIRECT4 rendszere mind a négy keréknél külön szabályozza a nagy nyomatékú motor teljesítmény-leadását. A rendszer az adott vezetési szituációhoz alkalmazkodva első-, hátsó-, vagy összkerékhajtásra is alkalmas. Érzékenyen reagál a vezető minden beavatkozására, erőteljes gyorsulást és kiváló kanyartulajdonságokat nyújt, tökéletes összhangban a vezető szándékaival. Az autóban fizikai kapcsolat nélküli by-wire kormányzás működik. Ez közvetlenebb kapcsolatot eredményez a kormány és a kerekek között, így a jármű kisebb kormányelfordítással kanyarodik.

Az LF-Z Electrified tanulmány előrevetíti, merre halad a márka: a formavilág célja a letisztult és magával ragadó formák kialakítása, amelyek egyedi arányokban és látványban öltenek testet. A megjelenés fontos eleme a sallangmentes utastéri rész, mélyre húzott első és emelkedő hátsó résszel – vagyis az elektromos autókra jellemző formai megjelenéssel. A nagy átmérőjű kerekeket az autó sarkaiba tolták, ezzel is segítve az alacsony súlypont kialakítását, és feldobva a megjelenést.

A formatervezők az orsó formájú Lexus-hűtőmaszk továbbfejlesztésével létrehozták az „orsó karosszériát”, új jelentést adva ezzel az autó felépítésének. A dizájn visszautal a DIRECT4 rendszer működésére, az ajtókon elölről hátrafelé húzódó, finoman egymásba kapcsolódó, mégis dinamikus felületváltásokkal és a kerékjáratok látványos kidolgozásával. A kecses vízszintes hátsó lámpák kiemelik az új Lexus emblémát.

Az új Tazuna műszerfal-koncepció magasabb szintre emeli a Lexus emberközpontú filozófiájának megvalósítását. Az elképzelést a ló és lovasa közötti kapcsolat inspirálta, ahol a kommunikáció alapja a gyeplő; az autóban ezt a kormányra épített kapcsolók és a head-up kijelző koordinációja valósítja meg. A vezetői információs központ elemei – a kiterjesztett valóság (AR) head-up kijelző, a multimédia érintőképernyő és egyéb elemek – egy központi modulban, a vezetési rendszer szabályozói pedig a kormánykerék körül helyezkednek el. Ez az elrendezés előrevetíti a következő generációs Lexus modellek utasterének stílusát, amelyben a vezető természetes szögben tekinthet előre.

Az LF-Z Electrified mesterséges intelligenciája (AI) folyamatos támogatást nyújt és aktív szerepet játszik, megismerve a vezető preferenciáit és vezetési szokásait. Az egyszerű vezethetőséghez a beszédalapú kommunikáció is hozzájárul. A hangfelismerő funkció a legújabb AI technológiát használja, megtanulja és alkalmazkodik a vezető szokásaihoz és preferenciáihoz, így segítséget nyújthat például az útvonaltervezésben, vagy információt adhat a célállomásról. Digitális kulcs ad hozzáférést az autóhoz a családtagoknak és a barátoknak, így nem szükséges a valódi kulcs átadása. Bizonyos funkciók okostelefonon keresztül is működtethetők.

A Lexus LF-Z Electrified 4880 mm hosszú, 1960 mm széles, 1600 mm magas, a tengelytávja pedig 2950 mm-es. A tömege 2,1 tonna, azonban a 400 kW teljesítményű és 700 Nm nyomatékú villanymotor 3 másodperc alatt gyorsítja százra és 200 km/órás maximális sebességet is lehetővé tesz. A 90 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor 600 kilométeres hatótávolságot szavatol (WLTP).