2021. április 29. 15:20   |   Autoblog
címkék:  

A nap képe: az egyszer használt, mégis történelmet írt Lexus

Az éppen tíz éve bemutatott LS 600h L Landaulet a kihalófélben lévő limuzin-kabriók egyik utolsó, de nagyon különleges képviselője volt. Készítői a hagyományokat technikai innovációval ötvözték a nagyobb biztonság érdekében. Lenyitható vászontető helyett ugyanis egy különleges megoldással érték el, hogy mindenki láthassa az esküvőjére tartó monacói herceget és választottját, ők mégis védve legyenek az időjárás viszontagságaitól és egyéb külső hatásoktól.

A landaulet karosszériatípus ma már szinte teljesen kihalt. Eredetileg az olyan hintókat hívták így, amelyeken a vászontető csak az utasteret védte, később, az autók elterjedésével egyre inkább az olyan limuzinokra és taxikra használták a kifejezést, amelyek alapvetően zárt karosszériával rendelkeztek, de hiányoztak a hátsó tetőoszlopaik, a hátsó utasok feletti tetőrész pedig vászonból készült és lenyitható volt.

Főleg uralkodók és magas rangú állami vezetők részesítették előnyben ezt az autótípust, mivel a katonai parádékon, nemzeti ünnepeken, esküvőkön és temetéseken ezekből volt a legkönnyebb menet közben üdvözölni a tömeget.

Ezt a hagyományt elevenítette fel éppen tíz éve a Lexus, amikor a Carat Duchatelet karosszériaépítő céggel közösen elkészítette az LS 600h nyújtott változatának landaulet kivitelét II. Albert számára, hogy a monacói herceg a 2011. július 2-án, Monte Carlóban megtartott esküvőjére ezzel vihesse menyasszonyát, Charlene Wittstock dél-afrikai úszónőt. Ez a nem mindennapi jármű lett a világ első nyitható tetejű hibrid autója, egyben a Lexus első nyitható tetejű limuzinja.

A belga Carat Duchatelet ötven éve foglalkozik különleges, reprezentációs célokra átalakított nyújtott, nyitott és páncélozott limuzinok gyártásával, járműveiket jellemzően uralkodó családok, magas rangú állami vezetők és hírességek számára vásárolják. A Lexus-átalakítás volt azonban az első eset a kis manufaktúra történetében, amikor a nagyközönség is megtudhatta, hogy ők állnak egy fontos projekt mögött.

Az egyetlen példányban létező, egyedi tervezésű, kézzel készített LS 600h L Landauletet a hagyományoktól eltérően nem lenyitható vászontetővel látták el a hátsó traktusnál, hanem egy levehető, átlátszó polikarbonát tetővel, amely úgy tette láthatóvá az ifjú párt, hogy egyben védte is őket.

Több mint 2000 munkaórába telt a Carat Duchatelet szakembereinek, hogy a cég brüsszeli központjában átalakítsák a luxusautót, amelyet a munka során szinte teljesen szét kellett szedni. Már a kezdeteknél elhatározták, hogy az esküvői autó nem lehet gyengébb minőségű, műszakilag kevésbé kifinomult, és kisebb teljesítményű, mint ahogy a zárt tetős, alapként használt LS600h L limuzin annak idején kigördült a Lexus-gyárból Japánban.

Számítógépes tervezéssel, szimulációkkal és 3D modellezéssel kezdődött az átalakítás, a karosszéria megerősítésénél méhsejt szerkezetű, kevlár és szénszálas kompozit anyagok széles körű felhasználására volt szükség, hogy a váz szilárdsága és torziós merevsége megmaradhasson a hátsó acéltető és a D-oszlopok eltávolítása után is.

Mivel a kompozit alkatrészek formálása nagyon magas hőmérsékletet igényel, ezeket egy speciálisan elkészített kemencében szó szerint rásütötték a lecsupaszított vázra. Emiatt kellett a Lexus LS 600h L nagy részét szétszedni, összesen mintegy 20 ezer mechanikai és elektromos alkatrészt, belső dekor elemet és kárpitozást távolítottak el belőle.

Azonban a legnagyobb mérnöki kihívást természetesen az egy darabból álló, merevítések nélküli átlátszó tető jelentette, mind tervezési, mind gyártási szempontból. Elkészítését a Lexus egy francia cégre bízta, amely helikopter-szélvédők és vadászrepülő pilótafülke-tetők gyártására szakosodott. Egyetlen, könnyű polikarbonát héjból áll a tető, a vastagsága 8 milliméter, a tömege mindössze 26 kilogramm. Tökéletes kilátást biztosított az autóba és az autóból, a karosszériához két közbülső alkatrész segítségével rögzítették.

Először egy négyrétegű, szénszálból és méhsejt szerkezetből álló, 11 kiló tömegű sablon készült az új tetőelem alakjának és szerkezeti integritásának vizsgálatára. Mindössze egy milliméternél kisebb tűrések voltak megengedve a tökéletes illeszkedés érdekében. Miután befejeződött a tervezés, robotszerszámokat használtak a végleges polikarbonát kupolatető legyártásához és a Landauletre való illesztéséhez egy teljesen automatizált folyamat során.

Még az újraszerelés előtt az autót Midnight Blue színre fújták át kézzel, az elegáns kék fényezés több réteg egyedi, vízbázisú festék felhasználásával készült, fokozva a hibrid Lexus környezetbarát jellegét. Az átalakítás utolsó fázisa, az újra összeszerelés a Lexus mérnökeiből és tíz belga karosszériaépítő szakemberből álló csapatnak több mint két hétig tartott, mert csak így tudták a legmagasabb, gyári minőségben elvégezni az átalakítást.

Az esküvő napján a Lexus LS 600h L Landaulet-vel a hercegi pár bejárta egész Monte Carlót: a sofőrös túra a hercegi palotától először a kikötőig vezetett, majd az I. Albert sugárút mentén felfelé a Sainte-Devote templomig, ahol a hagyományoknak megfelelően a hercegnő a menyasszonyi csokrát eldobta. Az út nagy részében az átlátszó tetejű luxusautó teljesen elektromos üzemmódban működött, nulla károsanyag-kibocsátással.

A mindössze egyetlen alkalommal használt hercegi Lexus az esküvő óta a monacói Oceanográfiai Múzeumban van kiállítva, az autó ötliteres V8-as benzinmotorja a villanymotorral együtt összesen 445 lóerőt képes leadni. Az összkerék-meghajtású luxusautó 6,3 másodperces gyorsulását és a 250 km/órás végsebességét aligha használták ki az esküvőre menet, mint ahogy a több mint 900 kilométeres hatótávolságát sem, az átlagfogyasztása ugyanis csak 9,3 l/100 km.

A 2007 és 2017 között gyártott negyedik Lexus LS generáció, az XF40 nemcsak kategóriája első full hibrid hajtásáról nevezetes, hanem arról is, hogy ez volt az első szériautó, amit LED-es fényszóróval (2007) és adaptív távfénnyel ellátott LED fényszóróval (2012) szereltek fel, de igazán ismertté királyi körökben a monacói esküvő után vált.