címkék: actros, e-mobilitás, e-teherautó, elektromobilitás, fuvarozás, kamion, mercedes-benz
Ez lesz a Mercedes első elektromos teherautója
Hatalmas akkupakkal és tisztességes erővel tervezi piacra dobni első tisztán elektromos meghajtású kamionját a Mercedes-Benz. Az eActros akár 400 km-es hatótávot is képes megtenni, mellyel könnyedén lefedhetők a régiós szállítások.
Felfedte első elektromos meghajtású teherautóját a Mercedes-Benz eActros néven.
A nem titkoltan közeli szállításokra szánt monstrum nem nyerges vontató, de így is bőven 3,5 tonna feletti össztömeggel rendelkezik, tehát nagy teherbírású. A munkagép alatt két elektromotor kapott helyet, méghozzá a hátsó tengelynél. Azért ezt a megoldást választották a németek, hogy több helyet nyerjenek az akkupakknak.
A két darab, folyadékhűtéssel ellátott motor együttesen 330 kW (443 lóerő) teljesítményt tud leadni folyamatos üzemben, ám bizonyos ideig akár 400 kW-ra (536 lóerő) is képesek. Külön érdekesség, hogy egy kétfokozatú váltóhoz kapcsolták őket, mivel így nagy terhelés esetén is megfelelő marad a gyorsulás.
A motorok energiáját a megrendelő igényei szerint három vagy négy darab, egyenként 105 kWh-s akkupakk szolgáltatja, így akár 420 kWh akkukapacitással is elérhető a modell. Csak összehasonlításképp, a személyautók között nagy kapacitásúnak számító Mercedes EQS szedán 90 vagy 107,8 kWh-s csomaggal kapható. Épp ezért, ahogy egy normál kamion viszonyul egy átlagos személyautóhoz fogyasztásban, nem várhatunk csodát ekkora energiatárolótól sem, a gyártó szerint 400 km-re elegendő a nagyobb csomaggal a szufla, amit persze sok tényező befolyásol (szél, tempó, hőmérséklet, cipelt teher, regeneratív fékezés kihasználása…).
Ha lemerülés közeli állapot fenyeget, akkor sincs baj, a feltöltés ugyanis nem tart napokig, sőt… a jármű rendszere lehetővé teszi, hogy akár 160 kW-al pumpáljuk azt DC töltőn keresztül, így 20-ról 80%-ra egy óra töltés elég, ami adott esetben egy telephelyen a le- vagy felpakolási idő.
Emellett a német gyártó olyan extrákkal is igyekszik megmeggyőzni a szállítmányozó cégeket, mint valós idejű vezetési profilok létrehozása és kezelése a jobb utazás tervezhetőségért, a töltési infrastruktúra fejlesztése és a töltőállomások utazásba tervezése, hogy a szükséges állásidőket minél jobban ki lehessen aknázni. Ezek mellett karbantartási- és szervizcsomagokat is kínál a cég a vásárlóknak, így elkerülhetők a nemtervezett vagy nemvárt kiadások és várakozások.
A nyers előnyök között említhető a kibocsátás-mentes üzemen túl a zajszennyezés erőteljes csökkentése, a simább járás, valamint a ritkább és egyszerűbb karbantartás. A zajra visszatérve, nem csak kifelé, hanem a kabinban is sokkal nagyobb csend honol menet közben, mint egy dízelüzemű jármű esetén: a Mercedes mérései alapján épp fele annyi zaj éri a sofőrt az eActrosban. Az akkumulátorok egy külön ütközésbiztos alumínium szerkezetbe kerülnek, hogy baleset esetén ne fordulhasson elő tűz vagy robbanás. A nagyfeszültségű vezetékek is védettek, illetve a sofőr maga is rendelkezhet a teljes rendszer egy gombnyomásos áramtalanításáról. A tolatást kamera, a hirtelen lassításokat vészfékasszisztens segíti alapáron.
A jövő kamionjának első példányai idén ősszel gurulhatnak ki a Wörth am Rhein városánál található gyártóüzemből, a várható vételárak egyelőre sajnos nem ismertek.