Jövőre jön a kötelező sebességkorlátozó funkció az autókba

Az Európai Unió 2019/2144-es rendelete szerint 2022. július 6-ától csak olyan személyautók hozhatók forgalomba az EU-ban, melyek rendelkeznek sebességtúllépést limitáló funkcióval. Elérkezett az önfeledt és szabad kocsikázás vége? Lehet, de nem ilyen egyszerű a dolog.

Öv becsatolására figyelmeztető hang, keresztforgalom figyelő, sávelhagyásra figyelő rendszer, vészfékasszisztens, adaptív tempomat és még sorolhatnánk a közelmúlt autós újdonságait, melyeket kevésbé a gyártók, sokkal inkább a közlekedésbiztonságért felelős szervek igyekeztek mielőbb elérhetővé vagy épp kötelezővé tenni minden újonnan gyártott autóban, hogy a súlyos vagy halálos kimenetelű balesetek száma évről évre egyre csökkenjen.

Azzal eddig azonban kevésbé számoltak, hogy a modern autók egyre gyorsabbá váltak, és manapság már egy városinak mondott kisautóval is olyan tempót lehet elérni, mint régen egy sportmodellel. Ezért hiába lett sok (általában kikapcsolható) biztonsági fícsör a járművekben, ha a nagyobb tempó miatt azok nem tudnak megvédeni minket.

Ezt megelégelve az EU kitalálta, hogy 2022. július 6-ától már csak olyan autókat lehet a tagországok piacain forgalomba helyezni, melyek rendelkeznek sebességkorlátozó funkcióval. És ezúttal nem a sima, kormányról kapcsolható „speed limiter”-re gondolunk, hanem a táblafelismerővel és a GPS-szel kommunikáló rendszerre, mely tudni fogja, hogy hol mennyi a megengedett sebesség, és mindent elkövet majd, hogy betartassa azt velünk – legyünk akár egy teljesen kihalt közútszakaszon.

Persze a sebességhatárok betartása kötelező és amúgy is az érdekeinket szolgálja, de azt is tudjuk, hogy ezek a kamera és lokáció alapján működő dolgok még nem tökéletesek (pl. adott esetben egy kamion hátuljára is azt hiheti, hogy tele van korlátozó táblákkal, vagy rossz jelvétel miatt a gyorsforgalmi út mellett haladó lassú sávon érzékelhez, stb.), no meg innentől mi értelme lenne drága sportmodelleket venni?

A dolog persze nem ennyire egyszerű, ahogy azt a Top Gear egyik műsorvezetője, Rory Reid is elmondja műsorában, hisz a szabály ugyan létezik, de azt még nem mondja ki, milyen módon kell elérni a sebességhatárok betartását, így négyféle eshetőségre kell felkészüljünk:

  • műszerfalon villogó-csipogó jelzés egy bizonyos idő után, ha folyamatosan túl gyorsan megyünk
  • visszatartott gázpedál, ha padlógázt szeretnénk adni, de már a sebességhatárt elérjük, egyszerűen nem enged egy bizonyos szintnél tovább gyorsulni
  • rezgő jelzés: a pedál vibrálni kezd, így jelezve, hogy túl gyorsan megyünk
  • adaptív tempomat alkalmazása mellett az autó pedig maga váalsztja meg az elérhető legnagyobb sebességet helyettünk

Akárhogy is, a korábban jelzett dátum előtt homologizált modellek esetében, melyek akkor is még piacon lesznek, 2024-ig kapnak haladékot, így egy 2022 júliusa előtt bemutatott modell esetében még 2023-ban is vásárolhatunk beépített önlasssítás nélküli darabot, de aztán ennek is vége.

Viszont ezzel még egy lépéssel közelebb kerülhetünk a teljesen önvezető autókhoz, így pedig az egymással kommunikáló és harmóniában közlekedő járművekhez, melyek nagyban segíthetik a dugók és balesetek elkerülését.