2021. július 17. 08:00   |   Kőrössy Balázs
címkék:  

Már 30 éve kitalálta a BMW a földig érő veséket – videóval

Csak talán nem merte megmutatni a világnak… Mindenesetre az eddig sosem látott, egyetlen példányban elkészült ZBF-7er prototípus most előkerült, hogy megmutassa, milyen design irányba mehettek volna a bajorok a ’90-es évek végén.

Aki még mindig nem tudott megbarátkozni a BMW újfajta orrkiképzésével, annak eláruljuk, hogy a bajor márka nem most találta ki a vertikálisan nyújtott, szinte földig érő vesék ötletét, hanem már a ’90-es években.

Igaz, a ZBF-7er örökre csak egyetlen példányszámban elkészült prototípus maradt, ráadásul csak belsős körökben ismerték, mostanáig. Az autót az a Joji Nagashima tervezte, aki az E36 3-as sorozatért és a Z3 Roadster kinézetéért is felelős, és célja a márka jövőbeli arculatának kialakítása volt. Meg kell hagyni, már akkor sem nézett ki jól a márka védjegyének számító hűtőrácskettős lefelé nyújtott változata, a modell kinézetében és technológiailag is megelőzte korát.

Az E38 7-es sorozatot leváltani hivatott elképzelés egészen máshogy néz ki, mint a végül megvalósult, sokak által kritizált Chris Bangle féle E65 7-es sorozat (2001-től), bár az erősen nézőpont kérdése, melyik szebb. Ez a prototípus mindenesetre talán több közös vonást ápol a jelenlegi G22 4-es sorozattal, mint végül befutott alternatívájával. A vesék mellett a vízszintesen elnyújtott fényszórók, alattuk pedig a króm díszlécek, illetve a hatalmas motorháztető jelzi, hogy nem egy átlagos autóval van dolgunk.

Oldalról a visszapillantó tükrök hiánya (ide ugyanis kamerákat álmodott a tervező) mellett a Z4-es és Z8-as modellekről ismerős jelvény-index játéka, és a köréjük álmodott, elnyújtott díszítés tűnik fel elsőre, míg a 20 collos hétküllős felnik meglepő visszafogottságot mutatnak, annyi különlegességgel, hogy méretük miatt külön műhelyben gyártották le őket (akkoriban 19 collos alufelninél nagyobbak nem léteztek). Még egy érdekesség: a kilincsek csak addig kerülnek ki a kasztni síkjából, míg nyitni akarjuk velük az autót, egyébként rejtve maradnak. Sajnos a modellről és tervezőjével készült videón nem láthatjuk hátulról az autót, így az továbbra is titok marad.

Akárhogy is, a ZBF-7er, mint minden 7-es BMW, luxusautónak készült volna, így a belső egészen futurisztikusra sikerült. Még mai szemmel is modernnek néz ki a központi kijelzővel egybe nyitott műszerfal, mely alatt közvetlenül megtalálhatók a fűtést vezérlő gombok, míg a rendszert a könyöklő elején elhelyezett vezérlőkkel (korai iDrive), valamint kormányról lehet irányítani. A fa, bőr, fém és műanyag, némi szövettel kiegészítve ízléses kinézetet kölcsönöz az egész utastérnek, a hátul ülők pedig a prémium repülőgépek fedélzetén tapasztalható luxust élvezhetik – üléstámlából kihajtható laptopokkal.

Habár a Nagashima szerint a BMW akkori vezetősége imádta a koncepciót, valamiért mégsem valósult meg – ezek ellenére az egyetlen elkészült példány motort is kapott, így teljesen járóképes.