2021. július 18. 08:00   |   Kőrössy Balázs
címkék:  

Megérkezett az első tisztán elektromos Lamborghini

Igaz, négy helyett csak két keréken gurul, ráadásul egy embert tud szállítani, ugyanis egy rollerről van szó. A járgány elektromos rolleres szemmel átlagos tulajdonságokkal bír, még ára is kedvezőnek mondható egy Lamborghinihez képest.

Amíg lehet, az olasz sportautó márka kitart üvöltő V10-es és V12-es benzinmotorjai mellett, de a szigorodó emissziós normák miatt még az évtizedben számíthatunk az első teljesen elektromos bikajelvényes modellre, sőt, valójában már meg is érkezett.

Habár autónak közel sem nevezhetjük, már kapható az első tisztán elektromos (valójában inkább hibrid, hisz emberi erővel is hajtható) Lamborghini. Az AL1 névre keresztelt modell egy magnéziumvázas roller, mely mindent tud, amit egy ilyen eszköztől manapság elvárnánk.

Az első kerék agyába került beépítésre a szénkefe nélküli, 350W-os motor, melyet a taposóba épített 280 wattórás akkupakk lát el energiával. A háromféle vezetési mód lehetővé teszi a sportos vagy spórolós haladást: ECO módban a végsebesség körülbelül sétatempónak megfelelő 6 km/óra, D-ben 20, míg S-ben 25 km/órás maximális sebesség elérésére képes. Ha nem kínozzák nagyon, akkor 25-30 kilométert is képes egy töltéssel megtenni, a valós táv maximális kihasználtsággal persze inkább ennek a fele.

Maga az eszköz mindössze 13 kilogramm, és képes egy 100 kilós felnőttet szállítani. Az utazási komfortért az első felfüggesztés mellett a lyuggatott, de tömlőt nélkülöző (nem kell tartani a defekttől) 8 collos kerekek felelnek. Ha meg szeretnénk állni, az első fék regeneratív módon lassít, míg a hátsó mechanikusan nyeli el a mozgási energiát.

A központi kijelzőn keresztül követhetjük nyomon sebességünket, a megtett távot és az akku töltöttségi szintjét, valamint innen kapcsolhatjuk a LED fényszórót és hátsó lámpákat, de egy telefonos alkalmazás segítségével szintén megtehetjük ezeket. Ha teljesen lemerítjük a masinát, maximum 5 óra alatt újra teljes töltöttségen foghatjuk hadrendbe. Jó hír, hogy a többi olasz bikával ellentétben ez a példány egész olcsón beszerezhető: ára mindössze 499 euró (~180 ezer Ft). Ennyiért még egy két kerekén épen maradt, leamortizált Lambo se jönne ki.

Talán nem ezt a modellt vette alapul a Lamborghini vezérigazgatója, Stephan Winkelmann, amikor májusban bejelentette a cég következő években várható EV stratégiáját: mint az elhangzott, 2024-re a teljes modellpaletta hibrid hajtásláncot kap, az évtized második felére pedig számítani lehet az első teljesen elektromos Lamborghini autóra. Addig marad a rollerezés, ha kibocsátásmentesen szeretnénk olasz bikát megülni.