2021. augusztus 16. 15:50   |   Autoblog
címkék:  

Alakváltó luxus kétülésest mutatott az Audi

Skysphere tanulmányával az Audi azt mutatja be, hogyan képzeli el a jövő luxusát. Már korántsem csupán a vezetésről van szó, a koncepciómodell ugyanis azon egyértelmű céllal született, hogy magával ragadó és színvonalas élményekkel szolgáljon utasainak.

A bennülők lehető legnagyobb szabadsága szolgálatában az Audi skysphere tanulmányt az autózás kétféle élménye – a Grand Touring Experience és a Sports Experience – jegyében alkották meg, mégpedig egy látványos műszaki részletmegoldás, az állítható tengelytáv segítségével. Elektromos léptetőmotorok, kifinomult mechanizmus, valamint egymásba tolható karosszéria- és vázszerkezet-elemek teszik lehetővé a tengelytáv és a külső hosszúság 250 milliméteres változtatását, miközben a hasmagasság is 10 milliméterrel módosul – a további kényelem vagy épp a menetdinamika javára.

A vezető egyetlen érintéssel élhet a lehetőséggel, hogy igény szerint válassza meg a kívánt vezetési élményt. A rövidebb tengelytávval, a Sports üzemmódban maga vezetheti 4,94 méter hosszú roadsterét, amelynek kiegészítő hátsókerék-kormányzása a tekintélyes méretek ellenére is kiemelkedő agilitást kölcsönöz. Az 5,19 méter hosszú GT-állásban ezzel szemben az automatizált Grand Touring üzemmódban szállíttathatja magát és társát, a szabad ég és a táj látványát, a maximális lábteret és az integrált digitális ökoszisztéma szolgáltatásait élvezve.

A kormánykerék és a pedálok ebben az üzemmódban nem is láthatók, a koncepcióautó által kínált térérzet pedig új dimenziókat nyit a sportos kabriók előtt. Mindeközben érzékelőrendszerével az Audi skysphere concept automatikusan figyelemmel kíséri az útvonalat és a forgalmat, biztonságosan juttatva el utasait úticéljukhoz. Az utazás élménye a beltérben és a környékről készült felvételekkel a közösségi médián keresztül menet közben is megosztható a barátokkal és ismerősökkel, de a mindennapok az utazáson túlmutató feladatai is elvégezhetők. Az automatizált Audi skysphere concept így már eleve az aktuális úticélra vonatkozó információk birtokában veheti fel utasait, s a parkolásról és a töltésről is önállóan gondoskodik.

A skysphere tanulmányhoz az inspirációt érdekes módon a vállalat történelmének legendás klasszikusa, a Horch 853 roadster szolgáltatta. A hasonlóképpen mintegy 5,20 méter hosszú reprezentatív kabrió nem csupán a harmincas évek modern luxusának meghatározó képviselője, de 2009-ben a Pebble Beach-i Concours d’Elegance alkalmával is diadalmaskodott.

A nagy elődtől származó vizuális inspiráció azonban csak a méretekre, illetve a meglehetősen kompakt utastér és hosszú orrkialakítás jellemezte arányokra korlátozódik. A Horch motorházfedele alá pillantva ugyanis egy ötliteres soros nyolchengeres motor fogad, az Audi skysphere concept első „tengelye” és szélvédője között azonban elsősorban elektromos hajtásrendszerének komponensei sorakoznak. Mindezt az állítható tengelytáv léptetőmotorjai, elektronikája és mechanikája, illetve egy tágas csomagtartó egészíti ki, utóbbi kifejezetten e koncepciómodell számára tervezett két golfzsákkal megtöltve.

Az Audi skysphere concept hajtásáról a hátsó „tengelyén” elhelyezett villanymotor gondoskodik, amelynek 465 kW/632 LE teljesítménye és 750 newtonméter forgatónyomatéka könnyedén mozgatja a nagyjából 1800 kilogrammos roadstert. A 60 százalékban a hajtott hátsó tengely javára kialakított tömegeloszlás hatékony vonóerő-átadási képességeket és álló helyzetből igény szerint akár 4 másodperc alatti százas gyorsítást is lehetővé tesz. Az akkumulátormodulok többsége az utastér mögött helyezkedik el. További modulok találhatók az ülések között a középső alagútban. Az akkumulátor energiatároló képessége várhatóan a 80 kilowattórát, a hatótáv pedig az 500 kilométert is meghaladja a WLTP-szabvány szerint.

A kormányzás tisztán elektronikus jelátvitellel működik (steer-by-wire), s mind az első, mind a hátsó kerekekre kiterjed. Az első „tengellyel” semmilyen mechanikus kapcsolatban nem álló kormányberendezés különböző áttételeket és karakterisztikákat állíthat elő, mégpedig egyszerű gombnyomásra. Ennek során a különösen közvetlentől egészen a hangsúlyosan kényelmes áttételig éppúgy választhatók beállítások, mint az intenzívtől a minimális visszatérítő erőig. A hátsótengely-kormányzás és az állítható tengelytáv egyaránt csökkenti a fordulókör-átmérőt.

Fejlett futóműtechnika gondoskodik a kellő sokoldalúságról, mégpedig a legújabb fejlesztések szerint. A három független légkamrával kialakított adaptív légrugózás különösen kényelmes alapkarakterisztikával bizonyul meggyőzőnek. Sportos vezetés során az egyes kamrák deaktiválhatók, az így adódó progresszívebb rugókarakterisztikával pedig a lehető legkisebbre mérsékelhetők a karosszéria oldalirányú billenő, illetve hosszirányú bólintó mozgásai. Kényelmes haladás során a rendszer célzottan emeli, illetve süllyeszti az egyes kerekeket az útfelület egyenetlenségeinek és hullámainak kiegyenlítésére.

Az Audi skysphere concept orrkialakításán egyértelműen felismerhető a márkára jellemző Singleframe motívum, valamint a megvilágított négykarikás embléma. A teljes Singleframe elem és a környező felületek fehér LED-egységeikkel különböző vizuális effektusok sajátos színpadaként szolgálnak. A lágy tompítások és a strukturált, lüktető fényritmus elegáns hatást kelt, az orr oldalsó részein kialakított nappali menetfény pedig szintén határozott, az útra összpontosító „tekintetet” kölcsönöz a világítóegységeknek. A tengelytáv változására az első és hátsó LED-egységek sajátosan megkomponált, dinamikus fényanimációt produkálnak. Az Audi skysphere concept hátulját szintén digitálisan vezérelt LED-felület határozza meg, amely a far teljes szélességében ível, s amelyen rubintkövek hatását keltve számtalan vörös LED-egység oszlik el. A tengelytáv állításával a világítási kép is megváltozik.

Három érkező koncepciómodelljével a márka egyaránt a bennülőket körülölelő teret állítja a formatervezés középpontjába, amely egyfajta élménytérként is szolgál számukra. Mindhárom modell ugyanis már a 4-es szintű automatizált vezetés jegyében készül, azaz meghatározott útszakaszokon és forgalmi területeken a sofőr teljes egészében az autóra ruházhatja át a vezetés felelősségét és feladatát, amibe már nem kell beavatkoznia. Ennek megfelelően a kezelőelemek, mint a kormánykerék és a pedálok, teljesen egészében eltávolíthatók az utastérből és egyáltalán nem látható pozícióba hajthatók be. Az utasok ekkor a szabadság egészen újszerű formáját élvezhetik: a táj és a friss levegő élvezete, vagy éppen kommunikáció az internettel és a külvilággal.

Kezelőelemek nélkül a beltér világos és tágas, számos tekintetben az Art Deco univerzum ihlette térként jelenik meg. A kényelmes foteleket a dizájnerbútorok vizuális eleganciája jellemzi, menet közben azonban maradéktalanul betöltik az autóülés feladatát, legyen szó oldaltartásról vagy biztonsági funkciókról. Hosszú távon fenntartható módon előállított mikroszálas szövet borítja őket és igény szerint változtatható pozíciójuknak köszönhetően olyan mozgásszabadságot és lábteret kínálnak, amihez hasonló csak a repülőgépek első osztályán tapasztalható. A környezetvédelmi tanúsítvánnyal rendelkező eukaliptuszfa és a szintetikusan előállított bőr a beltér további hosszú távon fenntartható módon előállított anyagai.

Manuális vezetés üzemmódban az Audi skysphere concept beltere ergonómiailag tökéletes sportgép-cockpittá alakul. A futómű és a karosszéria mellett a műszerfal és a középkonzol monitorpanelje is hátrafelé mozdul, s az összes kezelőelem, beleértve a kormányt és a pedálokat is, személyre szabott pozícióban áll ismét a vezető rendelkezésére. A járműrendszerek és az infotainment-funkciók működtetésére a vezető előtt és a középkonzol felső részén húzódó nagyfelületű – szélessége 1415, magassága 180 milliméter – érintőképernyő szolgál. A Grand Touring üzemmódban internetes tartalmak, videokonferenciák vagy film-streamek tekinthetők meg rajta.

Három koncepciómodelljével – az Audi skysphere, az Audi grandsphere és 2022-ben az Audi urbansphere – a négykarikás márka a progresszív luxusról alkotott vízióját szemlélteti, olyan élményvilágot tárva fel, amely messze túlmutat az utazás során szükségszerűen a fedélzeten töltött időn, de még a vezetés élményén is.