2021. szeptember 06. 18:45   |   Autoblog
címkék:  

Nagysebességű elektromos kerékpárt fejlesztett a BMW

A metropoliszok első nagysebességű elektromos kerékpárjaként megtervezett BMW i Vision AMBY tanulmány képében a BMW Csoport a nagyvárosi mobilitás jövőképének egy lehetséges kétkerekű megoldását mutatja be. Kívülről a BMW i Vision AMBY tanulmány megszólalásig hasonlít egy elektromos kerékpárra, miközben lényegesen több lehetőséget kínál.

A BMW i Vision AMBY egyike azon öt különböző járműkoncepciónak, amelyekkel a BMW Group a Müncheni Nemzetközi Autószalon reflektorfényébe gurítja a nagyvárosok és agglomerációik személyes mobilitásával kapcsolatos jövőbeni elképzeléseit.

A BMW Group a BMW i Vision AMBY tanulmányra a közeljövő egyik vonzó nagyvárosi közlekedési eszközeként tekint. A BMW i Vision AMBY a család második járműveként vagy az elektromos hajtáslánc-technológiával szerelt kétkerekűek világába való belépőként kínál rendkívül változatos felhasználási lehetőségeket. A három hajtási üzemmódhoz kapcsolódó okos technológiák révén a tanulmány rendkívüli mértékben bővíti ki a hagyományos elektromos kerékpárok felhasználási körét. A hajtáslánc kerékpárutakon maximum 25 km/órás, belvárosi útszakaszokon legfeljebb 45 km/órás, többsávos utakon és városhatáron kívül húzódó utakon pedig akár 60 km/órás utazósebesség elérését is lehetővé teszi.

A kétkerekű tanulmány minden részlete azt sugallja, hogy a technológia sokkal többre képes, mint egy hagyományos elektromos kerékpár. A vázszerkezet masszívabb, amely nagyobb szilárdságot és stabilitást garantál. A modern vázgeometria a versenykerékpárok és a sportos elektromos kerékpárok egységét idézi. A négy önálló alumíniumprofilból készült felső vázszerkezet kifejező és modern benyomást kelt. Az alumíniumprofilok közötti hely egy hátizsáknak vagy laptoptáskának is kiváló tárolóhelyet kínál. Közvetlenül a kormány előtt található az okostelefon-integráló pad, amely mágnesek segítségével tartja biztonságos pozícióban a csatlakoztatott készüléket, miközben garantálja annak jó láthatóságát is.

Az akkumulátort a vázszerkezet közepére építették be a mérnökök. A 2 000 Wh kapacitás egyetlen feltöltéssel akár 300 kilométeres hatótávolságot is lehetővé tesz, a hajtási üzemmódtól függően. Az energiatároló egység a gyorstöltési technológiának köszönhetően mindössze három óra alatt feltölthető. A pedálok közelében elhelyezett, szintén feketére fényezett elektromos hajtáslánc csak akkor kapcsolódik be a hajtásba, ha a pedálok is forognak. Az erőátvitelt alacsony karbantartást igénylő fogasszíj végzi, a sebességváltó pedig a hajtásláncba lett integrálva. A hátsó kereket egy kifinomult, egyoldalú lengőkar köti össze a vázzal, amely egyébként kizárólag a BMW Motorrad járműveire jellemző. Az első és hátsó, egyaránt 120 milliméteres rugóút minden városi és város körüli használatra ideális, akár 60 km/órás sebességgel. A 27,5” méretű kerekekre a szokásosnál nagyobb és szélesebb gumiabroncsok kerültek, hogy még nagyobb sebességnél is kivételes kényelmet és biztonságot nyújtsanak.

A váz részeként kialakított kormányszár rendkívül fejlett, prémium minőségű benyomást kelt. A tervezők a széles kormányszárba egy vékony, vízszintes LED-fénycsíkot integráltak, amely a vázrész modern technológiáját nyomatékosítja – akárcsak a teljesen integrált fékrendszer és a vázszerkezetben húzott kábelek. A függőlegesen húzott, LED-technológiás hátsó lámpát a nyeregcsőbe integrálták. Alatta egy típus-specifikus kijelző mutatja az éppen aktuális hajtási üzemmódot. Az optimális szállíthatóság érdekében a központi rögzítésű hátsó kerék könnyedén kioldható és kiemelhető. Az első villába fogott első kerék a klasszikus módon, egy csavarral távolítható el. Az eredmény egy kompakt konstrukció, miközben az akkumulátor is kivehető és külön tárolható, csökkentve a tanulmány terhelési súlyát.

A BMW i Vision AMBY tanulmány felhasználói a csatlakoztatott okostelefon speciálisan kifejlesztett alkalmazásán keresztül készíthetik elő és aktiválhatják a járművet. Az alkalmazás így átveszi a hagyományos járműkulcsok szerepét. Az alkalmazás az okostelefonok jól ismert azonosítási funkcióit használja és a BMW Group által elsőként bevezetett BMW Digital Key digitális kulcshoz hasonlóan használható. A technológia a kompatibilis Apple iPhone okostelefont digitális autókulccsá alakítja, lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy biztonságosan és egyszerűen kinyissák, bezárják és beindítsák BMW modelljüket.

A kétkerekű tanulmány elektromosan állítható nyeregcsöve biometrikusan alkalmazkodik az alkalmazásban eltárolt profilhoz, ezeket a beállításokat pedig az előre megadott adatok – például a felhasználó magassága és lábmérete – mentén adhatják meg indulás előtt az ügyfelek. A távolról is feltelepíthető, online frissítések lehetővé teszik, hogy a felhasználók bármikor új szoftverfrissítéseket és beállításokat tölthessenek le. A tanulmány indukciós módon tölti a csatlakoztatott okostelefont a mágneses konzolon, a felhasználó látómezejének alsó felében elhelyezve. Az intelligens járműkapcsolati lehetőségek alapfunkcióként tartalmazzák a lopásvédelmet és az ingyenesen programozható indításgátlót is. A „Where is my BMW i Vision AMBY” keresési funkció pedig mindössze egy koppintásra van.

Ahelyett, hogy a felhasználó saját maga választaná ki a haladáshoz szükséges hajtási üzemmódot, a tanulmány geofencing technológiája – a részletes HERE térképszolgáltatással együttműködve – képes a megfelelő paraméterekből automatikusan kiszámítani a lehető legoptimálisabb üzemmódot. A geofencing technológia lehetővé teszi, hogy a jármű magától felismerje az aktuális út típusát és ennek megfelelően állítsa be a megengedett maximális sebességet. A manuális üzemmódválasztás természetesen mindvégig elérhető, hogy a felhasználó a különböző útvonaltípusokon maximális szabadságot élvezzen. Az intelligens technológia ugyanakkor garantálja, hogy automatizált üzemmódban az összes vonatkozó közlekedési és biztonsági szabályt betartja.

A BMW i Vision AMBY tanulmány technológiai funkcióinak sorát színesíti még a kerékpárokra optimalizált ABS-rendszer, az automatikus távolsági fényszóró- és féklámpa-asszisztens, valamint a nappali menetfény, amelyek a biztonság növelését szolgálják. A BMW Group motorkerékpárokhoz kifejlesztett gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszere is elérhető opció. Az akár 140 méteres hatótávolságig működő biztonsági radar eközben fény- és hangjelzésekkel egyaránt képes figyelmeztetni a felhasználót, ha hátulról közeledő járművet érzékel.