2021. szeptember 08. 13:45   |   Autoblog
címkék:  

Porsche Mission R, az ügyfélversenyzés jövője

A Porsche a müncheni IAA Mobility 2021 autókiállításon tárta a közönség elé a Mission R koncepcióautót, amely modern technológiák és fenntartható anyagok kombinációjával a jövő versenyautójaként száll harcba.

A modern formatervű, alacsony építésű, teljesen elektromos versenyautó a zuffenhauseni gyártó sportautóitól merít ihletet, lábnyomát pedig természetes forrásból származó műanyagokkal csökkenti. A Porsche Mission R két új fejlesztésű elektromotorja az úgynevezett időmérő üzemmódban akár 1088 lóerő leadására is képes. A körülbelül 80 kWh-s akkumulátor és az innovatív rekuperációs rendszer teljesítményvesztés nélküli sprintversenyeket tesz lehetővé.

Az ügyfélversenyzésnek komoly hagyománya van a Porschénál. A Porsche Carrera Cup Németország immár 31 éves múltra tekint vissza, azóta pedig a sportautó-gyártó több mint 4400 kupás autót készített és szállított le Weissach-ból. Világszerte összesen 30 egymárkás bajnokság zajlik jelenleg ezekkel a megbízható nagyteljesítményű versenyautókkal.

A 911 GT3 Cup legújabb kiadása az idei, 2021-es motorsport szezon elején mutatkozott be, és immár a 992-es modellgenerációra alapul. A Porsche Mission R pedig azt vetíti előre, hogy milyen lehet a jövő egymárkás, teljesen elektromos versenyautója.

Az időmérő módban közel 1100 lóerős, összkerékhajtású versenyautó álló helyzetből csupán 2,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet. A végsebessége 300 km/óra feletti. Versenypályán az elektromos modell ugyanolyan köridőre képes, mint a jelenlegi Porsche 911 GT3 Cup.

Az új tervezésű elektromotoroknak és akkumulátorcelláknak köszönhetően – amelyek közvetlen olajhűtéssel rendelkeznek – a Porsche Mission R tanulmány verseny üzemmódban állandó 680 lóerős teljesítményre képes. Vagyis az akkumulátorok túlmelegedése miatti teljesítménycsökkenés a technológia továbbfejlődésével megszűnt. Az első tengelyt egy akár 435 lóerős elektromotor hajtja, a hátsó tengelyre pedig akár 653 lóerő is érkezhet. A fejlett 900 V-os technológia és a Porsche Turbo Charging révén mindössze jó 15 perces szünetre van szükség ahhoz, hogy az akkumulátor 5 százalékról 80 százalékra feltöltődjön. A töltés akár 340 kW-tal is történhet.

A Mission R a márka továbbfejlesztett Porsche Active Aerodynamics (PAA) aerodinamikai rendszerét használja speciális Drag Reduction System (DRS) légellenállás-csökkentő rendszerrel az orrnál és a hátsó légterelő környékén, amely az első lökhárító mindkét oldalán három-három légterelő, valamint a hátsó szárny két részének állítására is képes.

Az innovatív, akkumulátoros elektromos hajtás mellett a koncepció karosszériája is a széndioxid-kibocsátás csökkentése és a fenntarthatóság mellett tette le a voksát: nagymértékben természetes forrásból származó szálakkal erősített műanyagot (NFRP) használ, amelynek nyersanyagát a termeszthető len adja. Ebből a kis ökológiai lábnyomú anyagból készül az első lökhárító légterelőajka, a diffúzor és az oldalsó küszöbök is. Az NFRP visszaköszön a Mission R belső terében is, például az ajtópaneleken, a hátsó falon és az ülésen.

A belső tér kialakítása a pilótára koncentrál. A kormánykerék vezérlői között elhelyezkedő kijelző a legfontosabb adatokat mutatja verseny közben. A kormányoszlop feletti monitoron a visszapillantó kamerák képe látható. A jobbra található érintőképernyőn például a vezető biometrikus adatait lehet elérni. Számos kiegészítő kamera helyezhető el a belső térben, amelyek látványos videóképet biztosítanak a közvetítések során. A Mission R projekttel a Porsche szeretné minden eddiginél közelebb hozni a valós és a virtuális versenyzést. A pilótafülke ugyanilyen formában esport szimulátorként is szolgál.

A szénszálas kompozit biztonsági struktúra alacsony súly és fokozott látvány mellett kínál kimagasló biztonságot a pilóta számára. A Porsche mérnökei és formatervezői az új fejlesztésű, szénszálas tetőkiképzést „exoskeletonnak” nevezték el, ugyanis a bukókeretet és magát a tetőt egy elemként egyesíti. A Porsche Mission R a maga 4326 milliméteres hosszúságával valamivel rövidebb, mint a jelenlegi 718 Cayman sorozat, de egyúttal jóval szélesebb annál (1990 mm), miközben 1190 milliméteres magassága is sokkal alacsonyabb.

Az elmúlt években a Mission E (2015) és a Mission E Cross Turismo (2018) tanulmányokkal a Porsche kézzelfogható előzetessel szolgált az érkező elektromos sportmodellekhez. Az ezek alapján megvalósult, sorozatgyártású Porsche Taycan sportlimuzin (2019) és a többcélú Taycan Cross Turismo (2021) technológiáját és megjelenését tekintve is nagymértékben hasonlít az őket megelőző koncepcióra. Mindkét modell sikeresen mutatkozott be világszerte – a küldetés teljesítve. Most a Mission R következik, amellyel a Porsche az ügyfélversenyzés jövőbeli vízióját tárja elénk.