2021. szeptember 08. 19:05   |   Autoblog
címkék:  

Chiphiány miatt késő cégautók? Így hidalhatók át a problémák

A koronavírus-járvány továbbra is érezteti hatását az autóiparban. Az elektronikai termékek, valamint az autók iránt megnövekedett hirtelen kereslet következtében egyre növekvő félvezető-, illetve mikrochiphiány alakult ki a világ különböző elektronikaialkatrész-beszállítóinál az elmúlt időszakban.

Mivel a chipekben megtalálható félvezetők fontos alkotóelemei az új járműveknek, ezek globális hiánya korlátozza az új autók gyártási kapacitását, és ezáltal számos személygépkocsi-, illetve kisteherautó-modell szállítási határideje jelentősen kitolódott, átlagosan 8-12 hónapra. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan az alábbiakban foglalja össze a félvezetőhiánnyal kapcsolatos autópiaci tudnivalókat, és tanácsokat ad a céges autókkal kapcsolatos várakozási idő áthidalására.

A félvezetők az alapjai azoknak a jelfeldolgozó és memóriachipeknek, amelyeket ma már szinte minden technológiai eszközben megtalálunk, és egyre gyakoribb tartozékai mind a személy-, mind a kishaszongépjárműveknek. A félvezetők teszik ugyanis lehetővé a járművekben lévő információs és szórakoztatóelektronikai rendszerek, az elektronikus biztonsági funkciók vagy a vezetéstámogató rendszerek működését. Ezen speciális alkatrészek hiánya így jelentősen befolyásolja a járműgyártást, ami egyre több időt vesz igénybe, és hatására az egyes autómárkák aktuálisan elérhető modellválasztéka folyamatosan változik. A chiphiány azonban nemcsak az újonnan gyártott autókat érinti, hanem a már forgalomban lévő járművek javítását is, amelynek ideje szintén megnövekedhet az alkatrészek elérhetetlensége miatt.

Miért van hiány félvezetőkből és hogyan befolyásolja ez a járműellátást?

A félvezetőipart 2020 eleje óta az alábbi események befolyásolták:

Változó kereslet
Az autóipari szereplők ideiglenesen csökkentették a félvezető-megrendeléseiket, mivel tavaly tavasszal bezárták a bemutatótermeket és a gyárakat. Mire a járműgyártás ismét beindult, a chipszállítók átálltak a laptopok és szórakoztatóelektronikai eszközök gyártásának kiszolgálására, amire a járvány miatt egyre nagyobb igény merült fel.

Lecsökkent kínálat
A járványhelyzet okozta leállások után a félvezetőgyártók csökkentett létszámmal és fizikai távolságtartással kezdték újra a termelést a gyárakban, ezért nem működtek teljes kapacitással.

Váratlan kihívások
Az autóipar számára chipeket gyártó mindössze öt vállalat közül kettőnek, az NXP-nek és az Infineon Technologies-nak fel kellett függesztenie a gyártást texasi üzemeiben a februári viharok idején. A Japán egyik legnagyobb félvezetőgyárában bekövetkezett tűz, valamint az elmúlt évtizedek legsúlyosabb aszálya Tajvanon, – amely alapvetően befolyásolja a félvezetők vízigényes gyártási folyamatát – további nyomást gyakorolt az ellátásra.

A chiphiány következményei gyártótól, modelltől és beszállítótól függően eltérők. Ezek egyike, hogy a félvezetőhiány miatt egyes berendezések ideiglenesen nem elérhetők. Ez azonban a gyártás szüneteléséhez is vezethet, ami miatt bizonyos modellek elérhetetlenné válnak. A megrendelt autók esetében továbbra is érdemes a szokásosnál két-háromszor hosszabb, akár egyéves szállítási időkkel számolni.

Hogyan hidalhatók át a csúszásból adódó kellemetlenségek?

A járvány okozta kiszámíthatatlan piaci helyzet és az autóárak folyamatos emelkedése nemcsak a magán-, hanem az üzleti szektor számára is problémát okoz, ezért a vállalatok számára még jobban felértékelődött a tervezhetőség és a rugalmasság a céges autók terén.

A megnövekedett szállítási határidők áthidalására többféle átmeneti megoldás létezik. A LeasPlan szerint a cégeknek az alábbi tanácsokat érdemes megfogadniuk:

Tervezzünk előre: Mérjük fel, mely járműveket kell cserélni a következő 12 hónapban, és kezdjük el a beszerzési folyamatot a szokásos ütemezés előtt.

Válasszunk rugalmasan lízingelhető, raktárról elérhető autókat: A hosszú szállítási idők jól kiválthatók a FlexiPlan konstrukcióval, amellyel akár már egy hónapra is bérelhető autó, és amely a vállalati flottákra optimalizált kompakt és középkategóriás autókból, elektromos járművekből, valamint 3,5 tonnánál könnyebb kisteherautókból áll. A flottakezelőnek saját raktárkészlete is van a legnépszerűbb cégautókból, így teljes körű szolgáltatás mellett gyorsan tudja teljesíteni a különféle megrendeléseket. Ezenkívül a LeasPlan a belvárosi kiszállítás és a közúti fuvarozás iránti megnövekedett igényekre reagálva is kínál járműveket és szolgáltatásokat az ilyen profilú vállalatok számára.

Használjunk használtat: A LeasePlan saját lízingflottájából visszaérkező, 3-4 éves, kevés kilométert futott használt autói már operatív lízing formájában is elérhetők 2-3 éves időszakra, teljes körű szolgáltatás mellett. A kiváló állapoton felül az ilyen autók előnye, hogy ismert előélettel, illetve garantált szerviz- és kártörténettel rendelkeznek. Az adatok hitelességét egy független szakértő partner által elvégzett állapotfelmérés biztosítja, melynek során számos ponton vizsgálják át a kínálatba kerülő járműveket.

Fontoljuk meg az alternatívákat: Mivel az autógyártók az EU széndioxid-kibocsátási célkitűzéseinek megvalósítása miatt idén a tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművekre fókuszálnak, az ilyen típusú autók szállítási ideje rövidebb lehet, mint a hagyományos meghajtásúaké. Célszerű ezért opcióként ezek beszerzését is mérlegelni abban az esetben, ha az általunk választott dízeles vagy benzines modellre sokat kell várni.