2021. október 08. 16:00   |   Autoblog
címkék:  

Önvezető gördeszkát fejlesztett a Citroën

A The Urban Collëctif egy egészen egyedülálló kezdeményezés, amely három francia nagyvállalat, a Citroën, az Accor és a JCDecaux együttműködésére épül. Közös céljuk olyan optimális mobilitási megoldás kidolgozása, amely mindenki számára elérhetővé és élvezhetővé teszi a városi területeket, és javítani tudja a városlakók életminőségét.

A közös törekvések alapjául egy Citroën Autonomous Mobility Vision névre keresztelt innovatív megoldás szolgál, amely egy univerzális, high-tech platform és három egészen újszerű felépítmény, más szóval pod kombinációjával háromféle különleges élményt kínál azoknak, akik újszerű városi létformákra vágynak.

Az autonóm, elektromos és főként leleményes Citroën technológián alapuló formabontó, szabadon fejleszthető (open-source) kezdeményezés igyekszik folyamatossá és dugómentessé tenni a városi közlekedést, illetve kielégíteni a mobilitás, a szolgáltatások, a biztonság és a kényelem terén városainkban folyamatosan növekvő igényeket.

A környezettudatos és rugalmas kezdeményezés a nyílt forráskódú programok mintájára nyitva áll további közösségi fejlesztések előtt: a The Citroën Skate platform bármely egyéb partner által kifejlesztett mobil kapszula azaz pod fogadására alkalmas, utat nyitva ezzel újabb és újabb mobilitási megoldások és szolgáltatások előtt.

A Citroën Autonomous Mobility Vision elnevezésű, nyílt fejlesztésű modellen alapuló koncepció a következőkre épül: egy önvezető elektromos járműalap, a Citroën Skate, és különböző rendeltetésű mobil kapszulák, azaz podok. A Citroën Skate bármilyen podot képes előre meghatározott útvonalon, igény szerint, a lehető legnagyobb kényelem biztosításával mozgatni.

A The Urban Collëctif projekt keretében tervezett podok jól illusztrálják a szabad fejlesztésben rejlő lehetőségeket azáltal, hogy három egyformán innovatív, de nagyon különböző mobilitási szolgáltatást kínálnak: ezek a városi mobilitás exkluzív élményét nyújtó Sofitel En Voyage, a közlekedés közben végzett sportolás újfajta módját kínáló Pullman Power Fitness és a JCDecaux City Provider névre hallgató, innovatív on demand mobilitási szolgáltatás.

Ennek a számos felhasználási lehetőséget kínáló csúcstechnológiás megoldásnak az alapja egy egymással összeköttetésben álló, sofőr nélküli, önvezető Citroën Skate-ekből és podokból álló flotta, mely stresszmentes közlekedést biztosít és minimum 35%-kal mérsékli a torlódást. Ennek érdekében a külön sávban közlekedő Citroën Skate-ek úgy vannak felszerelve, hogy a lehető leghatékonyabb és leggazdaságosabb módon illeszkedjenek a városi környezetbe.

Egy nyílt pályán közlekedő, 100%-ig önvezető személyautó a technikai kihíváson túlmenően rendkívül költséges is lenne. A Citroën Autonomous Mobility Vision koncepcióban viszont a podok, a Citroën Skate-ek és a közlekedési útvonalak teljes összhangja valósul meg. A felhasználási feltételek így hozzájárulnak az egész rendszer optimalizálásához. Ráadásul az intelligens flottavezérlés maximális kihasználást tesz lehetővé. E megközelítés tehát az erőforrások optimális felhasználásán és egy komplett rendszeren nyugszik.

Sofitel En Voyage

Miközben a legjobb éttermek, a legszebb üzletek, a vasútállomás vagy a repülőtér felé tartanak, vagy egyszerűen csak várost néznek vagy munkába mennek, az ügyfelek saját ritmusukban és saját igényeiknek megfelelően élhetik át a személyre szóló mobil Sofitel-élményt, a „The French Way”-t. A rendkívül látványos és szoborszerű Sofitel En Voyage egy félig intarziamintás, félig üvegből készült kabin, melyben meghitt, bensőséges hangulat uralkodik, ugyanakkor kifelé, a világra is nyitott.

Az automatikusan működtetett tolóajtókkal ellátott kabinban két vagy három személy fér el kényelmesen. A csomagok elhelyezése egy külön erre a célra kialakított rekeszben történik. A jármű belsejében LED-es futószövegként valós idejű információk olvashatók, pl. személyes üzenetek, hírek, időjárás-jelentés, érkezési idő, menetidő. Minden úgy lett kialakítva, hogy az utasok személyes ízléséhez igazodjon: az érintésre virágként kinyíló bárszekrényben italok, finomságok, magazinok, friss virág, audiorendszer, indukciós töltők és személyre szabható hangulatvilágítás várja az ügyfeleket.

A Sofitel nyújtotta szolgáltatások betetőzéseként egy tableten keresztül bármikor kapcsolatba lehet lépni egy Sofiteles ügyintézővel, aki kérésre éttermi asztalt vagy színházjegyet foglal számunkra.

Pullman Power Fitness

Szintén az Accor és a Citroën közötti együttműködés eredményeként jött létre a Pullman Power Fitness. A Pullman hotelekben világszerte fokozatosan bevezetett fitneszprogram új életre kel az egyénileg igényelhető mobil Pullman Power Fitness podban, melynek fedélzetén a mobilitás modern felfogásához hűen testedzésre fordíthatjuk az utazási időt.

Az önjáró Pullman Power Fitness a Pullman edzőtermekből ismert energetizáló élményben részesíti utasát, aki a beépített evezőpad és kerékpár jóvoltából a városban közlekedve is hódolhat edzőszenvedélyének. A Pullman Power Fitness egy színjátszó zsalugátermintával díszített különleges üvegkapszula, melyen visszaköszönnek a Pullman jellegzetes grafikus megoldásai és színei, azaz a kék, lila, rózsaszín és zöld irizáló árnyalatai. Az utas a rendhagyó testedzés során így végig rejtve van a kíváncsi szemek elől, ő maga viszont kilát a járműből.

A hangtechnika és a szabadon konfigurálható LED-es fénysor teljesen egyedi összhatást biztosít: a választott edzésnek megfelelően három, különböző színekkel és megvilágítással operáló módozat áll rendelkezésre, melyek felvillanyozó vagy a kikapcsolódást szolgáló egyedi hangulatot biztosítanak a sportoló körül. A holografikus képernyőn keresztül elérhető digitális személyi edző hol buzdítja, hol utazási információkkal látja el a sportolót, de a kardiógyakorlatok közbeni szórakozásáról is gondoskodik. A kerékpáron vagy az evezőpadon kifejtett erő sem megy kárba, hiszen többek között a Citroën Skate akkumulátorait tölti.

JCDecaux City Provider

A JCDecaux City Provider a Citroën és a kültéri reklámok terén világelső JCDecaux közös munkájának gyümölcse. A médiavállalat utcabútorai innováció, minőség, esztétikum és funkcionalitás tekintetében világszerte referenciának számítanak, 2003-ban bevezetett önkiszolgáló kerékpárjai pedig egyenesen forradalmasították a környezetbarát városi mobilitást.

A JCDecaux City Provider a félig növényekkel borított tető alatt két egymással szemben lévő boxot kínál: az egyik nyitott, és az időjárás viszontagságaitól egy előtető védi, a másik egy eredeti hangulatvilágítással rendelkező zárt üvegkalitka. A kiváló kilátást biztosító világos és barátságos környezetben 5 személy utazhat. A belső térben a hordozható készülékek töltésére alkalmas USB-csatlakozókat alakítottak ki.

A mobilitási élményt két interaktív képernyő teszi teljessé, melyeken az utazás megtervezéséhez és nyomon követéséhez szükséges információk és hasznos szolgáltatások érhetők el, valamint a kulturális és közösségi élettel, illetve a turisztikai látványosságokkal kapcsolatos tudnivalók olvashatók. Az egység az utasok kérésére egy adott hely vagy esemény irányába kalauzolható.

Citroën Skate

A Citroën Skate egy városi mobilitási eszköz, melyet arra találtak ki, hogy a városközpontokban saját védett sávban közlekedjen, és ezzel hozzájáruljon a közlekedés folyamatossá és dugómentessé tételéhez. Az indukciós elven töltődő, önjáró elektromos Citroën Skate gyakorlatilag folyamatosan tud működni, és amikor szükség van rá, az erre kialakított töltőbázisokon automatikusan feltölti magát.

A Citroën Skate maga egy mobil platform, mely a különböző ráhelyezett podok igény szerinti mozgatását végzi, lehetővé téve ezzel az adott szolgáltatást. A podok felszerelése kevesebb mint 10 másodpercet vesz igénybe. A Citroën Skate univerzális platformként rengetegféle pod fogadására alkalmas, ami a technológia maximális kiaknázását teszi lehetővé a mindennapokban.

Egyfajta high-tech gördeszkaként a Citroën Skate az önvezető és elektromos módban való közlekedéshez szükséges teljes technológiai arzenállal és intelligens megoldásokkal rendelkezik: akkumulátorok, villanymotor, jeladók… Sebességét a tervezők 25 km/órában maximálták, ami egyes városi zónákban a felhasználók biztonsága érdekében 5 km/h-ra csökkenhet. A sebesség az igények maximális kielégítése érdekében mindig az adott pod használatához igazítható. A Citroën Skate alapterülete kimondottan kicsi, kompakt méreteivel – 2,60 m hosszú, 1,60 m széles és 51 cm magas – nem foglal sok helyet az utakon.

A Citroën Skate platformon körben, a Citroën logók mögé rejtve különböző fedélzeti rendszerek gondoskodnak a biztonságos és autonóm közlekedésről: az egység így az úttesten tartózkodó minden gyalogost, gépjárművet, biciklist, elektromos rollert vagy egyéb tárgyat érzékel. Mivel a platform eleje és hátulja teljesen egyforma, az előírásoknak megfelelően a forgalom irányát a hátulról megvilágított Citroën-emblémák jelzik a többi közlekedő számára.

A Citroën Skate-hez a Goodyear sajátos Eagle 360 kerekeket tervezett: a Goodyear-logóval és a jól ismert szárnyas lábbal díszített gömb alakú gumiabroncsok tetszőleges irányban képesek elmozdulni. A kerék részét képező kis villanymotoroknak köszönhetően a robotjármű 360°-ban bármilyen irányban szabadon tud mozogni, helyben meg tud fordulni, és forgalmi irányra való tekintet nélkül a legszűkebb helyekre is befér.