2021. október 09. 14:30   |   Autoblog
címkék:  

Ugrásszerűen nő az érdeklődés az elektromos kisáruszállítók iránt

Közel 80 százalékkal többen teszteltek idén elektromos kisáruszállító járműveket az előző évhez képest a Wallis Automotive Europe adatai szerint. Számos szállítmányozó cég és vállalkozó 2022-re részben vagy teljes mértékben villanyautókra kívánja cserélni haszongépjárműveit.

dodo_opelvivaro-e

A következő év fordulópontot hozhat a kisáruszállítási célokat szolgáló hazai járműpark összetételében. Erre utal, hogy látványosan, közel négyötödével megnőtt idén az elektromos furgonok tesztelése iránti érdeklődés a gépjármű-nagykereskedelemmel foglalkozó Wallis Automotive Europe statisztikái alapján.

A pozitív trend okai összetettek. Egyrészt évről évre fontosabbá válnak a szállítmányozó cégek számára is a fenntarthatósági szempontok. A károsanyag-kibocsátás visszaszorítása a nagyvárosokban kiemelt elvárást jelent, ezért elsőként az áruszállítással foglalkozó társaságok kezdték meg Magyarországon is széles körben a zéró emissziós járművek kipróbálását.

A szállítmányozás ökolábnyomának csökkentése iránti igény fokozódását jól mutatja, hogy Hollandiában például már több település bejelentette a hagyományos, belsőégésű motorral rendelkező tehergépkocsik kitiltását egyes területekről. Az üzemanyagárak emelkedése is hozzájárul az elektromos haszonjárművek iránti kereslet növekedéséhez, hiszen ennek nyomán ezek üzemeltetése hosszabb távon egyre inkább költséghatékony megoldást jelent. Ösztönzőleg hat a kereslet növekedésére emellett a piacon elérhető elektromos furgonok hatótávolságának növekedése is: már hazánkban is elérhető olyan modell, amely egy töltéssel akár 330 kilométer megtételére képes, s akár 48 perc alatt újratölthető.

A járványhelyzet következtében jelentősen fellendülő e-kereskedelem hatására a kiszállítások iránti igény is jelentősen megnőtt, a DoDo saját adatai szerint például a koronavírus harmadik hulláma idején Magyarországon megduplázódott a házhoz rendelések száma. Ez számos futárcég számára a járműflotta bővítését teszi szükségessé, s az új gépkocsik beszerzésének tervezésekor egyre többen veszik fontolóra az elektromos kisáruszállítók beszerzését.

A zöld szempontokat a kezdetektől kiemelt prioritásként kezelő cseh startup, a DoDo számos olyan innovatív megoldással járult hozzá az áruszállítás zöld megújításához, amelyeknek köszönhetően számottevő mértékben csökkenthető a házhoz szállítások környezeti hatása. Ehhez a cég olyan adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló platformot fejlesztett, amely egyaránt lehetővé teszi az aktuális forgalmi adatok figyelembevételét és a különböző szállítási feladatok összehangolását. Így megelőzhetővé váltak a feleslegesen, sok esetben több futár által párhuzamosan megtett utak. Ez nemcsak a környezetterhelés de a kiszállítási idő csökkentéséhez is hozzájárul.

A „Nemzetközi Év Haszonjárműve 2021“ díjat elnyerő Opel Vivaro-e tesztelése során kiderült, hogy a szállítási feladatok ellátásának üzemanyagköltsége az elektromos átállással a hagyományos járművekhez képest mindössze a negyedére szorítható vissza. A nagyjából 350-400 kilogrammnyi rakományt szállító járművek fogyasztása a teszt során átlagosan 24 kilowattóra volt 100 km-en.

Az elektromos szállítójárművek használatának leglátványosabb pozitív hatása természetesen a károsanyag-kibocsátás visszaszorításában, vagyis a környezetvédelmi szempontok érvényesítésében mutatkozik meg. A belsőégésű motorral rendelkező autókat elektromosra cserélve napi 200 km megtétele esetén járművenként havonta akár 1,1 tonnával csökkenthető a károsanyag-kibocsátás. Az átállás egy akkora, 80 gépkocsiból álló flotta esetén, mint amekkorával a DoDo Magyarországon rendelkezik, havi 88 tonnával csökkentheti a szállítmányozással járó CO2-emissziót.