2021. november 04. 16:45   |   Autoblog
címkék:  

Szabadidős variációk Toyota pickupokra

Három érdekfeszítő tanulmányautót mutatott be az idei SEMA tuningkiállításon a Toyota. Mindháromnak platós kisteherautó adta az alapját, ám egyik sem áruszállításra szolgál.

Az észak-amerikai tuningipar legnagyobb éves kiállítása, a SEMA alapvetően zártkörű, szigorúan szakmai rendezvény. Az utóbbi években azonban felfedezték maguknak a rendezvényt az autógyártók, akik látványosabbnál látványosabb átépítésekkel találnak helyet maguknak a kiállításon, hatásosan népszerűsítve ezzel újdonságaikat.

A Toyota hagyományosan az egyik húzónév a tuningexpón: egyrészt közkedvelt márka a független átépítő, teljesítménynövelő műhelyek körében, másrészt évről évre gondoskodik arról, hogy emlékezetes koncepciójárművekkel hívja fel magára a figyelmet. Nem véletlenül nyerte el idén a Toyota két típusa: a GR Supra sportautó és a Tacoma pickup is a SEMA Év Autója címet, amelyet a szervezők a legnépszerűbb átépítési alapoknak ítélnek oda öt kategóriában.

Miután tavaly kívánatos kabriót épített a GR Suprából, idén az offroad vonulatra koncentrált a Toyota: mindkét észak-amerikai pickupjából, a Tacomából és a vadonatúj Tundrából is két-két átépítést mutatott be.

Toyota TRD Desert Chase Tundra

Ez a Tundra-átépítés nem egyszerűen az Észak-Amerikában is igen népszerű sivatagi ralik világát idézi, hanem valódi terep-versenyautó, amelyet a Toyota Racing Development (TRD) partnerszervezetével, a Toyota Motorsports Garage-zsal együttműködésben épített. A TRD Desert Chase Tundra alapját az új generációs Tundra TRD Pro hibrid verziója adja. A hajtáslánc villanymotorját a 3,5 literes V6-os benzinmotor és a tízfokozatú automata sebességváltó közé építették be, a rendszerteljesítmény 443 lóerő, a kombinált forgatónyomaték 790 Nm.

A biztos alapokat hosszabb rugóutakkal rendelkező TRD futóművel, valamint karosszéria-szélesítéssel egészítették ki; mindkettő a TRD által fejlesztett és gyártott komponens. A gyári rögzítési pontokon bekötött futóművet 18 colos kovácsolt könnyűfém keréktárcsákkal és vegyes használatú abroncsokkal egészítették ki, a terepalkalmasságot egyedi lökhárítók is javítják. Hogy a verseny naplemente után is folytatódhasson, a Desert Chase Tundra oldalsó és hátulsó kiegészítő fényszórókat, valamint a szélvédőkeret fölé erősített, nyolc fényforrás befogadására alkalmas lámpaidomot kapott. Ez utóbbi motorosan emelhető és süllyeszthető, így nagy sebességnél csökkenthető a légellenállás és a szélzaj.

A felszerelést egyedi bukókeret, valamint arra erősített pótkerekek, emelő, CO2-palack, étel- és víztartályok, továbbá egy, az elakadt jármű mentését lehetővé tevő homokvas teszi teljessé; ezeket a platón kialakított gyári lekötőpontok segítségével rögzítették. Szintén része a csomagnak a kétirányú csapatrádió, amin keresztül a versenyautó legénysége a szervizkocsival tarthatja a kapcsolatot.

Toyota Tacoma Overlanding Concept

Szintén terepre, ám egészen más jellegű felhasználásra tervezték a Toyota Tacoma Overlanding tanulmányautót. Az overlanding rekreációs célú terepexpedíció, magyarul hosszú távú kalandozás úttalan utakon, ahol a terepjáró nem csak közlekedési eszköz, de szállás is egyben.

A Toyota régi partnerét, a Cruiser Outfitters csapatát kérte fel az átalakításra. A TRD Tacoma ideális alapot adott volna a munkához, ám az alkotók tudatosan a megfizethetőbb SR5 modellből építkeztek, és a felhasznált komponensek kiválasztásánál is törekedtek a költséghatékonyságra. Állítható Old Man Emu felfüggesztést építettek például be, hátulra versenylaprugókat szereltek; mindez 75 mm-rel növelte meg a Tacoma szabad hasmagasságát. Kiegészítő világítótestek, valamint masszív fenéklemez- és küszöbvédelem segíti az előrejutást, ha eldurvulna a terep. Ha pedig itt az ideje tábort verni, a Tacoma Overlanding Concept az egész környékét képes fénybe borítani.

Egy overlanding jármű esetében persze a plató tartalma legalább olyan fontos, mint a mechanika. Itt kihúzható fiókokat találunk – az egyik egy 60 literes hűtőszekrényt rejt –, elhelyeztek egy fedélzeti kompresszort, valamint a platóra szerelt felépítmény tetejére egy sátrat emeltek. A konstrukció megalkotásánál nem csak az ár volt fontos szempont, hanem az is, hogy gyorsan tábort lehessen verni, illetve bontani.

Toyota Tacozilla

Funkcióját tekintve a Tacozilla is az overlanding műfajába sorolható, ám elég egyetlen pillantást vetni rá, hogy lássuk: egészen más fából – pontosabban alumíniumból – faragták. A színeiben és lágy vonalaiban egyaránt erőteljesen retro hatású lakófelépítményt ugyanaz a csapat valósította meg, akik a Desert Chase Tundrát is jegyezték.

Alapvető követelmény volt, hogy elkerüljék a hasonló konstrukciók unalmas szögletességét, ez viszont egy sor komoly kihívást eredményezett. Az éles törésvonalak helyett lekerekített hajtásokat kellett alkalmazniuk, ami különösen nehéz feladatnak bizonyult a hátsó ajtónál – csak a bejárat kialakítására több mint 100 munkaórát fordítottak.

A projekt igényességére jellemző, hogy a kecses felépítményben akár egy 180 centiméteres felnőtt is kényelmesen felegyenesedhet; ehhez persze a padlót a létraváznál is mélyebbre kellett süllyeszteni, ami a konstrukció alapvető átalakítását tette szükségessé. Ha ez nem lett volna elég, a kétszemélyesre átalakított kabin és a lakórész között átjárót nyitottak, ami a szerkezeti szilárdság nagyfokú növelését tette szükségessé.

A mérnököknek egy másodlagos akkumulátort is el kellett helyezniük a motortérben (ez szolgál a fedélzeti fogyasztók működtetésére), valamint úgy kellett kialakítaniuk az üzemanyagtöltő nyílást, hogy onnan véletlenül se párologhasson benzin a beltérbe. Amilyen kompakt, olyan tágas lett végül a hetvenes éveket idéző színekben pompázó Tacozilla: fapadló, illemhely, forró vizes zuhany, tűzhely és kézmosó is helyet kapott a kocsiban.