2022. január 14. 17:05   |   Autoblog
címkék:  

Még brutálisabb GR Yarist készítettek

A Tokiói Autószalonon mutatta be a GR Yaris még dinamikusabb változatát a Toyota Gazoo Racing. A limitált példányban gyártandó utcai versenyautó mellett két másik izgalmas újdonság is látható az autógyártó standján.

Szinte napra pontosan két évvel a Toyota GR Yaris világpremierje után a Toyota Gazoo Racing (TGR) bemutatta a rettenthetetlen városi sportautó még tüzesebb változatát. A korábban bevezetett nevezéktant alkalmazta GRMN Yaris típusjelzéssel bemutatott változat fokozott vezetési élményt ígér – igaz, csak nagyon keveseknek.

A Toyota-csoport motorsport-specialista leányvállalata az élesben szerzett versenytapasztalatok és a pilótáktól kapott közvetlen visszajelzések alapján fejlesztette tovább a modellt. Nem elméleti támogatásról volt szó, hiszen a gyári kivitelében 261 lóerős turbómotorral és hangolható nyomatékelosztású összkerékhajtással szerelt modell alapjaira épülő versenyautók számos japán bajnokságban részt vettek.

Ezen tapasztalatok alapján a TGR úgy ítélte meg, hogy nincs szükség nagyobb motorteljesítményre, radikálisan áthangolta azonban a modell minden más komponensét. A motorházfedél, a tetőlemez és a hátsó légterelő szénszálas kompozitból készült, a hátsó üléseket pedig kiszerelték. A módosítások nyomán körülbelül 20 kilogrammal csökkent a jármű menetkész tömege. A tömegközéppontot a futómű 10 mm-es ültetésével vitték még lejjebb.

Ezenkívül a gyártásnál 545 extra hegesztési varratot és 12 méterrel több szerkezeti ragasztót alkalmaztak, ami érezhetően merevebb karosszériát eredményezett. A jobb aerodinamikai adottságok érdekében 10 mm-rel kiszélesítették a karosszériát.

A hajtásláncban módosított sebességváltó-áttételeket alkalmaztak: a jobb gyorsítóképesség érdekében szűkebbre vették az első négy fokozatot, valamint rövidebb végáttételt alkalmaztak. A pontos áttételeket, illetve anyaghasználatot a versenypályákon szerzett tapasztalatok vezérelték. Emellett átdolgozták a szériamodellben is megtalálható, első és hátsó részlegesen önzáró differenciálműveket.

A GRMN Yaris a Toyota-csoport legkülönlegesebb típusai számára fenntartott Motomachi üzemben készül majd, alapvetően kézi munkával. A forgalmazás 2022 nyarán indul, a várhatóan jelentős érdeklődés miatt azonban nem érkezési sorrendben fogadják a megrendeléseket: a regisztrált érdeklődők között március 9-én sorsolással osztják el a rendelkezésre álló autókat.

Aki az 500 darabos szériánál is ritkább kivitelre vágyik, megrendelheti a pályacsomagos kivitelt (Circuit Package), amelyből mindössze 50 darabot gyártanak. Ez többek között egyedi 18 colos BBS keréktárcsákat, 18 colos féktárcsákat, állítható Bilstein lengéscsillapítókat, szénszálas hátsó légterelőt, valamint oldalsó szoknyát és első légterelő kötényt tartalmaz. Darabszám-korlátozás nélkül rendelhető meg egy másik csomag, a Rally Package, amely speciális Gazoo Racing lengéscsillapítókat, rövidebb kanyarstabilizátorokat, alsó védőlemezeket, valamint bukókeretet tartalmaz.

Két másik, izgalmas újdonságáról egyelőre minimális információkat közölt a Toyota Gazoo Racing. Az egyik egy versenyautó-tanulmány, a GR GT3 Concept egy később bevezetendő ügyfél-versenyautó előfutára; a másik a Toyota első kifejezetten elektromos üzemre fejlesztett típusának a sportos változata, a nagyobb kerekekkel és sportülésekkel szerelt, matt fekete fényezésű bZ4X GR Sport Concept. Ezekről a tanulmányautókról egyelőre nem közölt további részleteket a TGR.