2022. február 04. 17:45   |   Autoblog
címkék:  

A világ leggyorsabb SUV-ja

Az Aston Martin DBX707-nek nincsen párja. Megalkotásakor a mérnökök három szempontot tartottak szem előtt: ez legyen a leggyorsabb, a legerősebb és a legjobb kezelhetőségű SUV a piacon. A 707 lóerős szabadidőautó 3,3 másodperc alatt sprintel százra és eléri a 310 km/órás végsebességet is.

Az Aston Martin mérnökei első lépésben megvizsgálták, mennyi tartalék rejtőzik még a 4 literes ikerturbós V8-as aggregátban, és felszabadították azt. Golyóscsapágyas turbófeltöltők alkalmazásával és a motorelektronika módosításával elképesztő 707 lóerőt (6000 ford./percnél) és 900 Nm nyomatékot (4500 ford./percnél) sikerült kisajtolniuk a blokkból. A 4 literes V8-as 157 lóerővel és 200 Nm-rel izmosabb lett, mint a DBX V8 változatban.

S mindezt az erőt hatékonyabban is viszi le az útra. A korábbi nyomatékátalakítós automata váltómű helyére ugyanis egy “nedves” kuplungos, 9-sebességes duplakuplungos szerkezetet építettek, amely nemcsak jobban megbirkózik a tetemes nyomatékkal, de érezhetően fürgébben is váltogat. A 2245 kilogrammos DBX707 mindössze 3,3 másodperc alatt képes elérni a 100 km/órás sebességet és 310 km/óráig tudja fokozni a sebességét, amely a szuper-SUV-ok mezőnyében az élre repíti.

Lassulásban is remekel a DBX707, ugyanis az autóipar legnagyobb átmérőjű tárcsáival felvértezett karbon-kerámia fékrendszert kapott, amelyek horogként kapaszkodnak az aszfaltba. Az elöl 42, hátul 39 centis tárcsákba 6-dugattyús féknyergek harapnak és összesen 40,5 kilogrammot spórolnak a rugózatlan tömegből. Szériafelszerelésként a DBX707 22 colos kerekeken gurul, de extraként 23 colos garnitúra is rendelhető hozzá, elöl 285/35, hátul 325/30 méretű abroncsokkal.

A hátsó tengelybe épített elektronikus önzáró differenciálművet arra tervezték, hogy kezelje a 900 Nm-es nyomatékot, végáttétele pedig rövidebb (3.27), mint a DBX V8-é. Az alacsonyabb sebességfokozatokban a DBX707 így rugalmasabb, ugyanakkor a felsőbb fokozatokban haladva sem vesztett a kifinomultságából. A SUV természetesen összkerékhajtású, a tengelyenkénti nyomatékelosztás pedig automatikus. Bizonyos esetekben a hajtónyomaték akár 100 százaléka is a hátsó tengelyre zúdulhat. Az elektronikus differenciálmű körültekintő kalibrálása miatt a DBX707 olyan agilis és fordulékony, mint egy valódi sportkocsi. Adaptív légrugós felfüggesztése és elektronikus szervokormánya is egyedi hangolást kapott.

A DBX707-en látszik, hogy egy különleges autóval állunk szemben. Nagyobb méretű a hűtőmaszkja, egyedi dizájnú a nappali világítása, emellett hangsúlyosabb első splittert, új légbeömlőket és fékhűtő nyílásokat látunk rajta. Hatalmas hűtőmaszkját hat dupla, selyemfényű króm pálca szeli át, motorháztetőjét szellőzők tarkítják, az ablakkeretei és a tükörházai pedig sötét króm kezelést kaptak. Az első splittert, a küszöbidomokat és a vaskos hátsó diffúzort feketére fényezték. A tetőlégterelő szárny új élspojlerrel gazdagodott és a megnövelt méretű diffúzorral együtt jelentősen csökkenti a felhajtóerőt.

A kabinban motorosan állítható sportülések, átalakított, új funkciógombokkal és vezetési üzemmódválasztó tekerőgombbal kiegészített középkonzol fogadják a beülőket.

Az Aston Martin DBX707 gyártása az idei első negyedévben indul, s az első példányok tavasszal érkeznek meg a tulajdonosokhoz.