2022. február 08. 18:15   |   Autoblog
címkék:  

Bemutatták az új Alfa Romeót

Az Alfa Romeo büszkén mutatja be a Tonalét, a márka metamorfózisát útjára indító modellt. Miközben az Alfa Romeo hű marad hagyományaihoz, a Tonale bemutatásával egy radikális evolúciós átalakulás veszi kezdetét a márkánál, amely felkészülten várja a kapcsolódás és a villamosítás új korszakát.

Az Alfa Romeo Tonale egy magával ragadó autó, amely az Alfa Romeo stílusjegyeit a modernizmus jegyében, az olasz formatervezés jellegzetességei szerint értelmezi újra. Az oldalsó panelek hosszan ívelve domborodnak az Alfa Romeo tervezői által GT-vonalnak nevezett övvonal alatt. Ez az autó farától egészen a fényszórókig húzódik, meghatározva a modell sziluettjét, a karosszéria karakterét. Az oldalfal alsó részén különleges felületkialakítás teszi érzékivé és sportossá az autó megjelenését. Mindezek a jellegzetességek mélyen a márka génjeiben gyökereznek. A Tonale telt idomaiban és érzéki vonalaiban olyan történelmi jelentőségű Alfa Romeo modellek is visszaköszönnek, mint a 8C Competizione.

Elöl szembeötlő az új, „lebegő” pajzs, amely mostantól nem a lökhárító részeként, hanem különálló stíluselemként jelenik meg. Alul, kétoldalt helyezkednek el az elsődleges légbevezető nyílások, amelyek a hűtőmaszkkal együtt kirajzolják az Alfa Romeo megjelenését generációk óta meghatározó „trilobo” mintát. Az orr felső részén fontos szerep jut a fényszóróknak, amelyek a „3+3” elvét követve tisztelegnek olyan legendás elődök előtt, mint az SZ Zagato vagy a Proteo tanulmányautó.

Hátul szintén a lámpatest áll a figyelem középpontjában. Az eredeti tanulmányautóhoz híven a far egészét betöltő szinuszgörbét ír le, és ezzel egyértelműen meghatározza a Tonale fénykarakterét. A Tonale másik meghatározó stíluseleme a „telefontárcsa” könnyűfém keréktárcsák. A 17, 18, 19 és 20 colos méretben egyaránt elérhető keréktárcsák a dizájn szerves részeként teszik még erőteljesebbé a Tonale sziluettjét.

A Tonale belső kialakítása az Alfa Romeo motorsport-hagyományaiból építkezve, dinamikus, erőteljes formai elemekkel idézi fel a márka szenvedélyes múltját. Minden megoldás középpontjában a vezető áll, ugyanakkor a beltér az utasok kényelmét is messzemenőkig kiszolgálja. A sportos, modern hangvételű környezet, amit a hűvös és kemény alumínium, valamint a meleg és lágy bőr, illetve Alcantara találkozása határoz meg, a nagyvárosi fiatal, dinamikus ügyfélkör személyisége tükröződik.

Az új modell legjellegzetesebb formai elemei közé tartozik az Alfa Romeo stílustárából építkező, „teleszkópos” műszerfal, valamint a sportos vonalvezetésű, kompakt kormánykerék. A kormány megjelenését alumínium váltófülek teszik teljessé. A padlókonzolon kapott helyet az Alfa Romeók elmaradhatatlan eleme, az új DNA üzemmód-választó. A vezető felé forduló műszerfalon középen keskeny rostélyok szállítják a friss levegőt, míg a két szélen a legendás ‘turbina’ kialakítással találkozhatunk. Mindezeket a részleteket rombuszmintázattal díszíti az Alfa Romeo. Ugyanez a 3D hatás érvényesül az ülések kárpitozásán, az alapkiviteltől egészen a csúcsverzió Alcantara és vegán bőr üléskárpitozásának kontrasztos háttérszínű, átmenetes megoldásáig.

A Tonale a világon először alkalmaz nem helyettesíthető token (NFT) technológiát, és ezzel forradalmasítja az autóipart. Az Alfa Romeo az autógyártók közül elsőként állított ki NFT digitális tanúsítványt egy típusa számára. A technológia a „blokklánc kártya” koncepcióját követi, és védett, nem módosítható feljegyzéseket tartalmaz az adott jármű életciklusának fő mozzanatairól. Ez a meghatározó, haladéktalanul felhasználható és végletekig fenntartható funkció is kihangsúlyozza az Alfa Romeo innovatív természetét. Amennyiben az ügyfél beleegyezik, az NFT feljegyzi a jármű adatait. Az így létrehozott tanúsítvány alkalmas annak igazolására, hogy a gépkocsit az előírások szerint tartották karban, és ezzel kedvezően befolyásolhatja annak értéktartását. A használtautó-piacon az NFT tanúsítvány még hitelesebbé és megbízhatóbbá teszi az adatokat, a tulajdonosok és a kereskedők számára egyaránt.

A Tonale egyik legfontosabb újdonsága az integrált Amazon Alexa hangvezérelt személyi titkár funkció, amivel az autó vezetője „mindig otthonosan” érezheti magát. A szolgáltatás egyszerűbbé és praktikusabbá teszi az autóhasználat mindennapi élményét. A biztonságos házhoz szállítási szolgáltatás keretében a Tonale-tulajdonosok akár autójukat is megadhatják a várt küldemény kézbesítési címeként. A rendszer kinyitja az ajtókat, így a futár elhelyezheti az autóban a csomagot. Emellett otthonában folyamatos tájékoztatást kaphat járműve státuszáról, lekérdezheti az üzemanyag- és/vagy töltöttségi szintet, rákereshet navigációs célpontokra, megtekintheti autója tartózkodási helyét, a távolból működtetheti a központi zárat, és így tovább. Az Amazon Alexa arra is alkalmas, hogy tételeket adjon hozzá a bevásárló listához, rákeressen a közeli éttermekre, vagy módosítsa otthona automatizált világítási vagy fűtési rendszerének beállításait.

Az Alfa Romeo Tonale alapfelszerelésként kínált, új infotainment rendszere két nagy kijelzőt (összesen kategóriaelső 22,5 colos méretben), valamint kifinomult, ösztönösen működő, gyors HMI kezelőfelületet alkalmazva biztosít gondtalan felhasználói élményt. A testre szabható Android operációs rendszernek, valamint a vezeték nélküli frissítéseket (OTA) kínáló 4G mobil adatkapcsolatnak köszönhetően az új infotainment rendszer mindig a létező legfrissebb tartalmakat, funkcionalitást és szolgáltatásokat kínálja. A műszerfal közepén kiemelkedő elem egy új, teljesen digitális 12,3 colos TFT kijelző, amelyen keresztül a jármű adatai és az autonóm mobilitási rendszerek beállításai is hozzáférhetők. A Tonale rendelkezik az Alfa Connect szolgáltatásokkal, amely funkciók széles skáláját kínálja, a fejlett fedélzeti online csatlakozástól kezdve a biztonsági és kényelmi rendszerekig. Alapfelszerelés a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráció is.

A Tonale az Alfa Romeo fejlett vezetőtámogató rendszerei (ADAS) segítségével 2. szintű autonóm haladást kínál: a rendszer képes önállóan szabályozni a gyorsítást, a lassítást, valamint a sávon belüli pozíció megtartását. Igény szerint rendelkezésre álló funkciók a holttér-felügyelet, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő és a 360° panoráma kamera. Félautomata parkolás funkció is elérhető.

A továbbfejlesztett DNA üzemmódválasztó rendszer külön funkciókkal támogatja a villamosított hajtásláncokat. A Tonale esetén a „dinamikus” üzemmód egyedi gázpedál-kalibrációt alkalmaz, ami hatékonyabb fékezést és közvetlenebb kormányreakciókat eredményez. A „természetes” üzemmód változatlanul optimális teljesítményt kínál, automatikusan váltogatva a villanymotor és a belső égésű motor használatát. A „fejlett takarékosság” üzemmód célja a hibrid hajtáslánc esetén a minél kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás, míg a plug-in hibrid modellnél ilyenkor tisztán elektromos üzemben fut a jármű.

A Tonale a villamosítás két szintjét (hibrid és plug-in hibrid) kínálja, és ezzel az Alfa Romeo megtette első lépését modellkínálatának villamosítása felé. A 160 lóerős Hybrid VGT motor a Tonale fedélzetén debütál, és csak ehhez a típushoz lesz elérhető. A motor elsőkerék-hajtással és új hibrid technológiával párosul. Az 1,5 literes turbómotorhoz hétfokozatú Alfa Romeo TCT duplakuplungos sebességváltó, valamint 48 voltos, 15 kW-os, 55 Nm-es villanymotor társul. A hajtáslánc álló helyzetből elindulva, parkolás során, illetve csekély vagy állandó sebességgel haladva elektromosan üzemel.

A Tonale belépő motorja a 130 lóerős hibrid. Ebben az új négyhengeres, 1,5 literes benzines turbómotor 130 lóerős, 240 Nm forgatónyomatékú változata a hétfokozatú duplakuplungos sebességváltóval, valamint a 48 voltos, 15 kW teljesítményű, 55 Nm forgatónyomatékú villanymotorral társul. A teljesítményskála másik végén az exkluzív, 275 lóerős plug-in hibrid Q4, a modellcsalád legnagyobb motorteljesítményű, legmagasabb szinten villamosított tagja áll. Ennek fejlett hibrid rendszere az 1,3 literes MultiAir benzines turbómotort társítja villanymotorral – az első kerekeket az előbbi, míg a hátsókat az utóbbi hajtja. Az akkumulátor kapacitása 15,5 kWh, a rendszerteljesítmény 275 LE. Ez a Tonalét kategóriájának egyik legsportosabb tagjává teszi: a modell mindössze 6,2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára.

A plug-in hibrid variáns Q4 összkerékhajtási rendszerében az első kerekeket a belső égésű, míg a hátsókat a villanymotor hajtja, ami a biztonság és a vezetési élmény magas szintjét biztosítja. A Tonale Q4 tisztán elektromos üzemben haladva, városban akár 80, vegyes ciklus szerint akár 60 kilométert képes megtenni. Az akkumulátor 7,4 kW-os gyorstöltő használatával mindössze 2,5 óra alatt feltölthető.

A Tonale a kategóriában elsőként alkalmazza az integrált fékrendszert (IBS): egy innovatív elektromechanikus fékrendszert, amely a stabilitásvezérlést a hagyományos szervofék teljesítményével kombinálja. A felfüggesztés elektronikus vezérlésű lengéscsillapítókat alkalmaz, a rendszer kétféle üzemmódban, komfort és sport állásban használható. A hibrid (130 LE és 160 LE) kiviteleken, illetve a 130 lóerős dízelmotoros verzión (mind elsőkerék-hajtással) alapfelszerelés az Alfa Romeo elektronikus önzáró differenciálműve.

A futómű elöl MacPherson rugóstagokat alkalmaz, hátul exkluzív három lengőkaros felfüggesztést találunk. A Tonale futóművét emellett frekvencia-szelektív csillapítással (FSD) látták el. A Konival közösen kifejlesztett technológia tökéletes úttartást biztosít, valamint minden menethelyzetben javítja a komfortérzetet, és ezáltal tökéletes úttartást garantál.