2022. május 20. 17:10   |   Autoblog
címkék:  

Ennél már nem lesz komolyabb BMW M4

A fennállása 50. évfordulóját ünneplő eseménysorozat részeként a BMW M GmbH egy limitált szériában kínált különkiadást is bemutatott. A felülmúlhatatlan vezetési élmény érdekében az új BMW M4 CSL a versenyzés iránti szenvedélyt innovatív technológiákkal egyesíti, két alappillérre támaszkodva: a BMW M4 Competition Coupé modellhez képest 40 lóerővel megnövelt teljesítményre és a 100 kilogrammos súlycsökkentésre.

Magasabb szintű maximális teljesítményével, intelligens könnyűszerkezetes járműépítésével, kétüléses kialakításával, típus-specifikus futómű-hangolásával és egyedülálló felszereltségi tételeivel az új BMW M4 CSL a génjeiben hordozza a versenypályás adottságokat. A különkiadás sok mindenben osztozik élvonalbeli futamokra tervezett testvérmodelljével, a BMW M4 GT3 modellel, ez pedig a versenypályán is megmutatkozik: a világpremierje előtti teszteken az M4 CSL megfutotta a Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkján a BMW Group sorozatgyártásban kínált modelljei által mért eddigi leggyorsabb köridőt.

A legendás versenypálya leginkább tesztelésekre és összehasonlításokra használt vonalvezetése a T13 szektor egyenese nélkül is 20,6 kilométer hosszú, itt az új BMW M4 CSL 7 perc 15,677 másodperces köridőt ment. A modell hivatalos, hitelesített ideje a teljes, 20,832 kilométer hosszú versenypályán 7 perc 20,207 másodperc. A különkiadás 3,7 szekundum alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, a nulla-kétszázat pedig 10,7 másodperc alatt teljesíti.

A „CSL” megjelölés a „Competition”, „Sport” és „Lightweight” szavakra utal, kihangsúlyozva a súlycsökkentésre irányuló járműépítési vezérelveket és a motorsportban elért versenysikereket. A BMW Motorsport GmbH által, hasonló elvek mentén tervezett BMW 3.0 CSL már debütálása évében, 1973-ban megnyerte az Európai Túraautó-Bajnokságot, az új BMW M4 CSL pedig a BMW M3 és a BMW M4 összes korábbi generációjának rendkívül sikeres nyomdokain érkezik meg, többek között a 2003-as BMW M3 CSL és a 2016-os BMW M4 GTS után.

A BMW M GmbH 1 625 kilogrammra csökkentette az új M4 CSL saját tömegét, amelyhez megnövelt maximális teljesítmény társul. A végeredmény így lóerőnkénti 2,95 kilogramm, amely tökéletes műszaki alapot kínál a letaglózó vezetési élményhez. A mérnökök a BMW M4 Competition Coupé alapfelszereltségként kínált sportüléseit M Carbon kagylóülésekre cserélték, amellyel mintegy 24 kilogrammot spóroltak. A hátsó üléssor és a hozzájuk tartozó biztonsági övek eltávolítása, az ultrakönnyű hátsó panel beépítése és a csomagtér átalakítása további körülbelül 21 kilogrammos súlycsökkentést jelentett. A speciális könnyűfém keréktárcsák, spirálrugók és lengéscsillapítók mellé extrakönnyű M Carbon kerámia fékrendszer került, amely újabb 21 kilogramm mínusz.

A hangszigetelés módszeres csökkentésével és az ultrakönnyű hangszigetelő anyagok használatával a mérnökök körülbelül 15 kilogrammot, a szénszál-erősítésű műanyagok (CFRP) átfogó alkalmazásával pedig további 11 kilogrammot spóroltak meg. A készítők a szénszál-erősítésű műanyagból készült tető mellett például az M4 CSL motorháztetejét, csomagtérajtaját és középkonzolját is eme csúcstechnológiás alapanyagból formálták meg. A sport kipufogórendszer titán hátsó dobja több mint 4 kilogramm súlycsökkenést eredményez. A BMW hűtőrács, a hátsó lámpák, a szőnyegek és az automata légkondicionáló területén végzett részletes módosítások további 4 kilogrammal csökkentették a különkiadás saját tömegét.

Alapfelszereltségként az új BMW M4 CSL az exkluzív Frozen Brooklyn Grey metál karosszériafényezési árnyalatban ragyog. A modell letisztult sportosságát láthatóan hagyott szénszálak és pirosra fényezett kiegészítők fokozzák. Az alapfelszereltség alternatívájaként a bajor prémiummárka ügyfelei Alpine White akril és Sapphire Black metál karosszériafényezési árnyalattal is megrendelhetik az autót.

Az extraként megrendelhető BMW Laserlight lézerfény-technológia figyelemfelkeltő, szemet gyönyörködtető részletként fokozza az M4 CSL megjelenését. A különleges fényszórók nem fehér, hanem sárga árnyalatban pompáznak, legyen szó akár az ajtók kinyitására aktiválódó fényjátékról, akár a tompított vagy a távolsági fényről. A sárga fényszórókkal a tervezők a sikeres GT versenyautók emlékét idézik. A LED-technológiás hátsó lámpák már alapfelszereltségként olyan technológiát kínálnak, amely a sorozatgyártásban kínált autók történetében világpremierjét ünnepli: a készítők a hátsó lámpák üvegburkolataiba bonyolult fényszálakat szőttek, amelyeket lézertechnológiával világítanak meg, így a lámpák felületének struktúrája szinte életre kel. A technológia olyan egyedi fényjátékot garantál, hogy az sötétben már messziről is felismerhető.

Az új M4 CSL típus-specifikus erőforrásához ugyanaz a magas fordulatszám-tartományig kalibrált soros hathengeres benzinmotor szolgáltatta az alapot, amely a BMW M4 GT3 versenyautó erőforrásának műszaki alapját is adta. A motorban rejlő jelentős teljesítmény-tartalékok lehetővé tették, hogy a mérnökök anélkül fokozzák az erőforrás teljesítményét, hogy stabilitása és tartóssága terén bármiféle kompromisszumot is kötnének. A két darab egycsatornás (mono-scroll) turbófeltöltő maximális töltési nyomását ehhez 1,7 barról 2,1 barra emelték, a motorvezérlő elektronikában pedig módosításokat hajtottak végre. A soros hathengeres erőforrás így 650 Nm csúcs forgatónyomatékot ad le percenkénti 2 750 és 5 950 főtengely-fordulat között, amelyhez percenkénti 6 250 főtengely-fordulatnál 550 lóerő maximális teljesítmény társul. Az elektronikusan vezérelt szelepekkel dolgozó sport kipufogórendszer versenypályás orgánumot garantál. A benzinmotor erejét egy Drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú BMW M Steptronic automataváltó továbbítja a hátsó kerekekhez.

A futóművet ugyancsak részletekbe menően továbbfejlesztették a mérnökök. A motortérben újratervezett merevítések emelik új dimenzióba a futómű stabil bekötéseit. Különböző számítási modellek segítségével a mérnökök a frontrész és a tornyok közötti, alumínium-öntvényből készült toronymerevítő elemek geometriáját pontosan az eltérő vezetési szituációkban fellépő erőkhöz igazították.

A típus-specifikus felfüggesztéseket a BMW M4 Competition Coupé modellhez képest 8 milliméteres hasmagasság-csökkentés egészíti ki. Ráadásul a különkiadás alapfelszereltségének az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű, az M-specifikus Servotronic funkcióval és változó áttétellel dolgozó elektromechanikus szervokormány, valamint az M Carbon kerámia fékrendszer is része. Az M4 CSL alapfelszereltségeként kínált, versenypályára optimalizált M Traction Control tapadás-vezérlés lehetővé teszi, hogy a vezető a saját preferenciái szerint állítsa be a kipörgésgátló rendszer közbeavatkozásának határértékét.

Az új BMW M4 CSL alapfelszereltségének az exkluzív keresztküllő-dizájnú, kovácsolt BMW M könnyűfém keréktárcsák is részei, az első tengelyen 19”, a hátsó tengelyen 20” méretben. Mindegyik keréktárcsán nagyteljesítményű gumiabroncsok feszülnek, elöl 275/35 ZR19, hátul pedig 285/30 ZR20 méretben.

Az M Carbon kagylóüléseket szénszál-erősítésű műanyagból készült, rendkívül erős vázszerkezet és a komfortnövelő funkciók szándékos mellőzése jellemzi: az ülések háttámlái fix szögben állnak, előre-hátra manuálisan mozgathatók, magasságuk pedig csak műhelyben, egy háromfokozatú csavarrögzítés útján állítható. Az M Carbon kagylóülések fejtámlái levehetők és hatpontos biztonságiöv-rendszerrel is felszerelhetők.

A „CSL” emblémával díszített kagylóülések mellett Alcantara-borítású BMW M sportkormány, antracit árnyalatú tetőkárpit, szénszálból készült dekorbetétek, „CSL” emblémával ellátott középkonzol és hátsó panel, valamint M-specifikus kijelzők járulnak hozzá a koncentrált vezetési élményhez. A kibővített Merino bőrkárpitozás és a BMW M biztonsági övek ugyancsak az alapfelszereltség részei. A kagylóülések mögé épített hátsó panelben két bukósisak stabil tárolóhelyét alakították ki a készítők.

Az M-specifikus járművezérlő rendszer a járműbeállítási funkciók közvetlen elérése érdekében „M Setup” gombot, a leginkább kedvelt konfigurációk gyors aktiválása érdekében pedig a kormánykeréken két „M” gombot is tartogat. Az új BMW M4 CSL alapfelszereltségének része továbbá az M Drift Analyser és M Laptimer funkciókkal dolgozó M Drive Professional rendszer, valamint a Road, Sport és Track vezetési üzemmódok aktiválását kínáló „M Mode” gomb is.

A szintén alapfelszereltségként kínált BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés a 12,3” képernyő-átmérőjű digitális műszeregység és a 10,25” képernyő-átmérőjű központi kijelző párosával kecsegtet. Funkciói között a BMW Maps navigációs rendszer, a BMW Intelligent Personal Assistant, az okostelefon-integrálhatóság, a vezeték nélküli okostelefon-töltés és a WiFi csatlakozási lehetőség is megtalálható.

A BMW M4 CSL 2022 júliusától pontosan 1 000 példányban lát napvilágot a BMW Group dingolfingi gyárában.