2022. június 01. 17:10   |   Autoblog
címkék:  

Megérkezett az új generációs Lexus RX

Összetéveszthetetlenül Lexus, bár a felismerhető stíluselemeket minden eddiginél merészebben alkalmazza a Lexus RX most bemutatott, ötödik generációja. Az elődjénél könnyebb és kompaktabb, mégis tágasabb modell soha nem látott vezetőtámogató és online szolgáltatásokkal, továbbá példátlanul széles hibrid hajtáslánc-kínálattal állít új mércét a nagy prémium szabadidőjárművek globális piacán.

Ötödik fejezetéhez érkezett a Lexus műfajteremtő nagy szabadidőjárművének története. A világ első önhordó karosszériás prémium crossovere (Lexus RX 300, 1998) és a világ első prémium hibrid gépkocsija (Lexus RX 400h, 2005) után most itt a világ első olyan prémium szabadidőjárműve, amely három teljesen különböző karakterű (két öntöltő és egy plug-in) hibrid hajtáslánccal kínál minden eddiginél szélesebb választékot ügyfeleinek.

A Lexus villamosítási jövőképe és az RX modellcsalád tradíciói ötvöződnek az ötödik generáció dizájnjában. A hagyományos orsó alakú hűtőmaszk korábbi markáns határvonalait elmosva, a karosszéria szerves részeként válik a típus meghatározó stíluselemévé, a lemez- és rácsfelületek között a hangsúlyos márkalogó biztosít kézzel fogható kapcsolatot. Az egységesebb megjelenést szélesebb nyomtáv, kisebb, mégis hangsúlyosabb rajzolatú lámpatestek, illetve az optikai és fizikai tömegközéppontot egyaránt mélyebbre helyező, alacsonyabb tetővonal teremti meg.

A közelmúltban bevezetett, tisztán elektromos Lexus RZ, valamint a márka hamarosan érkező további akkumulátoros elektromos típusai újraértelmezik mindazt, amit a Lexusok formatervéről tudunk. A vadonatúj Lexus RX ezekhez a módosított arányokhoz igazodva 60 mm-rel hosszabb tengelytávot társít a változatlan karosszériahosszhoz (2850 mm). Ez a hátratolt A-oszlop ellenére tágasabb férőhelyet biztosít az utasok számára, míg a hosszú motorházfedél és az alacsonyabban húzódó tetővonal szinte kupés eleganciával ruházza fel a 489 centiméteres szabadidőjárművet.

A dinamikus vonalvezetést a korábbinál lendületesebb, lebegő tetőgrafika, az akár 21 colos keréktárcsák, valamint a hátsó tengelyre nehezedő optikai tömeg erősíti. Ehhez járul hozzá a 60 mm-rel csökkentett hátsó túlnyúlás is. A hátul még határozottabban kiszélesített nyomtáv, a hátsó rész teljes szélességét kitöltő, az oldalfalakban megkapaszkodó lámpatestek, valamint az alsó lökhárító terepjárókat és sportautókat egyaránt idéző rajzolata egyértelművé teszi a kupés hivatkozást. A magasság 10 mm-rel csökkent (1710 mm) és a tömegközéppont 15 mm-rel lejjebb került. A jármű tömegét is sikerült 90 kilogrammal csökkenteni.

A Lexus RX egyik legfontosabb újdonsága, hogy háromféle hibrid hajtáslánccal rendelhető. A negyedik generációs öntöltő hibrid technológiát alkalmazó RX 350h a márka más, új generációs típusaiból ismert konfigurációt alkalmazza. A 2,5 literes, soros négyhengeres motort alkalmazó konfiguráció 245 lóerős csúcsteljesítményt, 8,0 mp-es gyorsulást és akár 6,4 l/100 km-es átlagfogyasztást biztosít.

Fontos újdonság az RX 450h+, amely a modell történetnek első plug-in hibrid változata. Az NX 450h+ modellből ismerős, 2,5 literes benzinmotorra és 18,1 kWh kapacitású akkumulátorra épülő hajtáslánc rendszerteljesítménye 306 lóerő, az akár 65 kilométeres tisztán elektromos hatótávolság jóvoltából pedig rendkívül kedvező, 1,2 l/100km átlagfogyasztással számolhatunk vegyes használatban.

Míg a plug-in hibrid modell 7,0 másodperces százas gyorsulása elismerésre méltó, a széria sportfelelőse a vadonatúj RX 500h modell. A Lexus első turbómotoros öntöltő hibrid modelljeként kiemelkedő menetdinamikát kínál: a 371 lóerős motorteljesítmény álló helyzetből 6,0 másodperc körül gyorsítja 100 km/órára az autót, a szabványos átlagfogyasztás 8,2-8,8 l/100km körül alakul. A modell dinamizmusának a titka az RZ 450e modellnél bevezetett, intelligens Direct4 összkerékhajtás.

A 80 kW teljesítményű hátsó villanymotort alkalmazó rendszer minden menethelyzetben villámgyorsan képes módosítani a két tengely közötti nyomatékmegosztást, amivel nem csak állandó, optimális erőátvitelt biztosít, de a karosszéria hosszirányú billenését is képes ellensúlyozni. Az RX 500h menetdinamikáját nagyteljesítményű első fékek, valamint aktív hátsókerék-kormányzás emeli még magasabb szintre.

Míg a háromféle hibrid hajtáslánc maradéktalanul lefedi a globális kereslet oroszlánrészét, egyes piacokon, így Kelet-Európában a 2,5 literes turbómotor megnövelt teljesítményű változatával szerelt benzines sportmodell, az RX 350 is elérhető lesz. A 279 lóerős négyhengeres erőforrás 7,1 másodperces gyorsulást ígér nulláról 100 km/órára, fejlett összkerékhajtása a bármely pillanatban a nyomaték 25-50 százalékát juttatja a hátsó tengelyre.

A Lexustól megszokhattuk, hogy értő módon kombinálja a legmodernebb funkciókat és anyagokat a japán kézműves hagyományokkal. Ez az új generációs RX esetében sincs másképp. A műszerfalat folytatólagos kárpitbetét köti össze az ajtókkal, optikailag kiszélesítve a teret. A műszeregység és a kezelőszervek kiválóan kezelhetők; a funkciók működtetéséhez, az információk leolvasásához a vezetőnek minimális erőfeszítést kell csupán tennie.

Az ergonómiát az ülések különleges deréktáji kialakítása javítja tovább: a konkáv felület határozottabb, természetesebb megtámasztást biztosít az utasok testének. A bőr és nyersbőr kárpitozás mellett immár vegán belső térrel is rendelhető a Lexus RX, így az ügyfelek még szélesebb köre számára biztosít személyre szabott megoldásokat a modell. A már említett, megnövelt tengelytáv nem csak az autó kiállásának, de helykínálatának is jót tett. Ennek hatásait új kialakítású ülésekkel és az átgondolt helykihasználással fokozta a Lexus: az első és második üléssoron utazók csípőpontja közötti távolság (tandem távolság) a korábbi 100-ról 110 cm-re nőtt. A csomagtartó rakodóperem 30 mm-rel alacsonyabb, padlója 50 mm-rel hosszabb, kihasználását 40:20:40 arányban osztva dönthető hátsó ülés könnyíti meg. Az ajtókat elektronikus zárszerkezet nyitja, illetve reteszeli.

Az új generációs Lexus RX a legfrissebb online technológiákat hasznosítva minden eddiginél stabilabb és sokoldalúbb internetes kapcsolódást, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissíthető fedélzeti funkciókat, valamint felhő alapú multimédiás és navigációs szolgáltatásokat biztosít. Mindezek kezelésére egy kiemelkedően nagy, 14 colos képátlójú érintőképernyő szolgál. A legfontosabb fedélzeti funkciók fizikai kezelőszervet kaptak. Nem hiányzik a teljes körű okostelefon-integráció, a vezeték nélküli, nagy teljesítményű telefontöltő rendszer, vagy a fejlett hangvezérelt asszisztens sem.

Az új RX elsőként alkalmazza a harmadik generációs Lexus Safety System+ aktív biztonsági és vezetőtámogató csomagot, amely minden eddiginél fejlettebb balesetelkerülő képességekkel vértezi fel a szabadidőjárművet. Az előre tekintő ütközéselkerülő rendszer a szokásos akadályok mellett a keresztező forgalmat, illetve a kereszteződésen átkelő gyalogosokat is pontosabban, gyorsabban érzékeli, hatékonyságát aktív akadályelkerülő kormányzás javítja. A Lexus mérnökei továbbfejlesztették az adaptív tempomat és a sávkövető rendszer képességeit; az RX képes például önállóan megállni, ha stoptáblához ér.

A manőverezést digitális belső visszapillantó tükörrel, valamint a jármű környezetét 360 fokos tartományban megjelenítő kamerarendszerrel támogatja az új RX, de rendelkezésre áll a Lexus LS luxuslimuzinból átemelt, továbbfejlesztett parkolórobot is, amelyet egyedülálló módon memóriával is felszereltek.