2022. augusztus 18. 16:10   |   Autoblog
címkék:  

Elkészült az új Porsche 911 GT3 RS

Az új Porsche 911 GT3 RS nem titkolja küldetését: a maximális teljesítmény jegyében született, kompromisszumokat nem ismerve. Az 525 lóerős, közúti forgalomban is vezethető csúcsteljesítményű sportautó műszaki megoldásai egyenesen a versenysportból származnak.

A szignifikáns menetdinamikai fejlődést elsősorban a központi hűtő alkalmazásával érték el a tervezők. A megoldást első ízben a Le Mans kategóriagyőztes 911 RSR, majd pedig a 911 GT3 R versenyautóban használták. Az eddigi ‘tripla hűtős‘ kialakítással ellentétben az új GT3 RS-ben egyetlen központi hűtő kapott helyet, az autó elejében srégen elfektetve – ott, ahol a többi 911-nek a csomagtartóját találjuk. Az új elrendezés lehetővé tette, hogy a kétoldalt felszabaduló helyre beköltözhessenek az aktív aerodinamika részegységei.

A fokozatmentesen állítható első légterelő-elemek, valamint a speciális, két részre osztott aktív hátsó szárny a számos további aerodinamikai megoldással együtt 409 kg-os leszorítóerőt generál 200 km/órás sebességnél. Ez kétszer nagyobb leszorítóerőt jelent, mint a 991 II GT3 RS elődmodell esetében és háromszor nagyobbat, mint amit az aktuális 911 GT3 produkál. A leszorítóerő 285 km/óránál eléri a 860 kilogrammot.

A sorozatgyártású Porsche modellek között a vadonatúj 911 GT3 RS-ben jelent meg először az ún. DRS (Drag Reduction System) rendszer: a kisebb légellenállásért és ezáltal egyenes pályaszakaszokon a nagyobb végsebesség elérése érdekében a DRS bizonyos körülmények között a szárnyat gombnyomásra lapos szögbe állítja. Nagy sebességről történő teljes fékezéskor az Airbrake funkció aktiválódik: ilyenkor az első és a hátsó szárnyakat a rendszer függőleges szögbe állítja, jelentős aerodinamikai lassító hatással fokozva a sportautó fékteljesítményét.

Az új 911 GT3 RS karosszériájának tervezésekor is az aerodinamika diktált. A legfeltűnőbb példa erre az ún. hattyúnyak-felfüggesztésű hátsó szárny, amely minden irányba nagyot nőtt. Ez egy fixen álló szárnyrészből és egy hidraulikusan állítható felső szárnyelemből áll. A szériagyártású Porsche modellek történelmében először a hátsó szárny felső éle magasabban húzódik, mint az autó teteje. Ezen felül a 911 GT3 RS mostantól nem egy hagyományos első légterelővel, hanem egy úgynevezett első splitterrel van ellátva, amely szétválasztja a felül és az alul áramló levegőt – az oldalsó alsó függőleges légterelők (ún. sideblade-ek) pedig oldalirányba terelik a levegőt.

A kerékjáratok hatékony átszellőztetését a sárvédőíveken elhelyezett speciális nyílásokkal oldották meg a tervezők, a kerékjáratokban uralkodó torlónyomást pedig az első kerekek mögötti levegőbelépők hivatottak mérsékelni, az ikonikus Le Mans győztes 911 GT1 versenyautó stílusában. A légbeömlők mögötti sideblade elemek a levegőt célzottan az autó oldalához irányítják. A központi hűtőtől a forró levegő az első fedél méretes nyílásain keresztül távozik. A sportautó tetején lévő függőleges uszonyok a levegőt oldalra irányítják, ezáltal a motor hátul hűvösebb levegőt szív. A hátulsó oldalelemeken lévő nyílások kizárólag a jobb aerodinamikai tulajdonságokat szolgálják. A hátsó kerékjáratokat a tervezők szintén ellátták egy-egy légbeömlővel és egy-egy függőleges sideblade légterelővel az optimális átszellőzés érdekében. A diffúzor a 911 GT3-tól származik, de kicsit átdolgozták.

Az aerodinamikai részletmegoldások még a futóműre is kiterjednek. Tekintettel arra, hogy a modell kerékjáratainak átszellőzése jelentős, a mérnökök a kettős keresztlengőkaros első futóművek fő elemeit csepp profillal látták el. Ezek az “Aero” lengőkarok, amelyekhez hasonlót csak a magasabb kategóriájú versenyautókban szoktak alkalmazni, az első tengelyre ható leszorítóerőt a maximális sebességnél kereken 40 kg-mal fokozzák. A szélesebb nyomtáv miatt (a 911 GT3-mal összehasonlítva plusz 29 mm) hosszabb első lengőkarokat kapott az autó. A többlengőkaros hátsó futóműben módosították a rugóerőket, továbbá a vezetőt segítő asszisztens rendszerek és a hátsókerék-kormányzás még dinamikusabb beállítást kapott.

A 911 GT3 RS három üzemmódot kínál: Normal, Sport és Track. A legradikálisabb Track módban az alapbeállításokat egyedileg személyre lehet szabni. Egyebek mellett az első és a hátsó tengelynél is több lépcsőben szabályozható a lengéscsillapítók nyomó- és húzófokozati csillapítása, de még az önzáró hátsó differenciálmű is ízlés szerint állítható a kormányon lévő forgókapcsolóval. A beállításokat gyorsan és intuitív módon lehet módosítani a versenysportból származó kezelési és kijelző koncepció révén: a kormánykeréken a Drag Reduction System (DRS) funkció aktiválásához egy gomb, ezen felül pedig négy különálló forgókapcsoló kapott helyet. A forgókapcsolók helyzetét a digitális műszercsoport jól láthatóan megjeleníti. A 911 GT3 RS megörökölte a 911 GT3 Track-Screen műszercsoport-funkcióját is: a vezető a két 7 colos oldalsó képernyő tartalmát gombnyomásra le tudja redukálni a legszükségesebb információk kijelzésére.

Az aktuális 911 GT3 nagy fordulatszámú négyliteres szívómotorját a mérnökök tovább optimalizálták. A magasabb, immár 525 lóerős csúcsteljesítményt elsősorban az új, módosított profilokkal ellátott vezérműtengelyekkel sikerült elérni. A hengerenkénti pillangószelepes szívósor és a merev szelephajtás egyenesen a versenysportból származik. A hétfokozatú PDK váltóműhöz a 911 GT3-énál rövidebb végáttételt illesztettek. A padlólemezen speciális légbeömlők gondoskodnak a fokozott hűtésről, hogy a váltó elviselje az extrém terhelést gyakori versenypályás használat esetén is.

A 911 GT3 RS álló helyzetből 100 km/h-ra 3,2 másodperc alatt képes felgyorsulni, 296 km/órás végsebességét hetedik fokozatban éri el. A lassításról az első tengelyen hatdugattyús alumínium monobloc fix féknyergek és 408 mm átmérőjű féktárcsák gondoskodnak. A GT3-mal összehasonlítva a fékdugattyúk átmérőjét 30-ról 32 mm-re, a féktárcsák vastagságát 34-ről 36 mm-re növelték. A négydugattyús fix féknyergekkel és 380 mm átmérőjű tárcsákkal dolgozó hátsó fékek változatlanul kerültek át a GT3-ból. Az opcionálisan rendelhető kerámia-kompozit fékrendszer elöl 410 mm-es, hátul 390 mm-es tárcsákkal operál. Az új 911 GT3 RS szériában kovácsolt, központi kerékcsavaros könnyűfém keréktárcsákat kapott, amelyeken elöl 275/35 R20, hátul 335/30 R21 méretű sportabroncsok gondoskodnak a rendkívüli mechanikai tapadásról.

Az intelligens könnyűépítés már a legendás Porsche 911 Carrera RS 2.7 bemutatása óta az RS modellek egyik legfőbb alapelvét képezi. A lehető legkisebb tömeget szem előtt tartó számos intézkedésnek és a speciális anyagoknak köszönhetően az új 911 GT3 RS mindössze 1450 kilogrammot (üres tömeg) nyom a mérlegen. Egyebek mellett szénszál-erősítésű műanyagból készülnek az ajtók, az első sárvédő ívek, a tető, valamint az első motorháztető. Mindemellett a belső térben is visszaköszön a CfK, például a szériafelszereltség részét képező kagylóülések vázában.

A GT-részleg legújabb sportautójának belső terét tipikus RS-stílus jellemzi: a puritán, sportos miliőt a fekete bőr, a Racetex és a szénszál határozza meg. A 911 GT3 RS-hez felár nélkül rendelhető a Clubsport csomag, amely egyebek mellett egy acél bukókeretet, egy kézi tűzoltó készüléket, valamint a vezetőülésnél hatpontos biztonsági övet tartalmaz. Az igazán versenyautós megjelenésről a felár ellenében elérhető Weissach csomag gondoskodik: ez esetben az első motorháztető, a tető, a hátsó szárny egyes részei, valamint a külső visszapillantó tükrök felső héja is karbon kinézetű. Továbbá az első-hátsó stabilizátorok, a hátsó kormányösszekötők, valamint a hátsó bölcső is szénszál-erősítésű anyagból készül, még tovább fokozva a menetdinamikát.

Az első alkalommal CfK-ból készített bukókeret az acél változattal összehasonlítva kereken 6 kilót spórol. A Weissach csomag további különlegességét képezik a motorsportból származó mágneses technológiájú PDK kapcsolókarok, amelyekkel a nyomáspont még precízebb, a sportos hangulatot pedig a jóval markánsabb kattanás fokozza. A Weissach csomaghoz felár ellenében speciális kovácsolt magnézium keréktárcsákat is lehet társítani, amelyek 8 kg-ot faragnak le a rugózatlan tömegből.

Az új Porsche 911 GT3 RS máris megrendelhető a Porsche Centrum Budapestnél, alapára nettó 192 872 euró.