2022. augusztus 24. 16:10   |   Autoblog
címkék:  

Négy villanymotoros hajtásláncot kap a jövő M-es BMW-je

A BMW M GmbH egy új, jövőbe mutató hajtáslánc- és futómű-technológiát tesztel egy i4 M50 alapú prototípusban. A megméretés középpontjában a négy elektromos motorral dolgozó összkerékhajtás és az integrált menetdinamikai vezérlőrendszer áll, amelyek együttműködése példátlan szintű teljesítményt és vezetési élményt ígér.

P90474971_highRes_ultimate-driving-dyn

A zéró emissziójú sportkupéhoz a műszaki alapot a BMW i4 M50 modell szolgáltatta, némileg módosított karosszériával és széles kerékjárati ívekkel. A modell frontrészének kimagasló torziós merevségéről a BMW M3 és a BMW M4 módosított karosszériamerevítő koncepciója gondoskodik. A hűtőrendszer egységeit ugyancsak a nagyteljesítményű sportautó-párosban alkalmazott irányelvek szerint rendezték el.

A forradalmian új hajtáslánc-technológia legnagyobb újítása a négy elektromos motorral dolgozó M xDrive elektromos összkerékhajtás, amelyet a bajor márka fejlesztőmérnökei e prototípusba építettek be először. A kerekenkénti egy-egy villanymotor teljesen új lehetőségeket nyit a forgatónyomaték végtelenül hatékony, nagyon precíz és rendkívül gyors elosztása terén. Az azonnal reagáló villanymotorok ereje és forgatónyomatéka így a másodperc ezredrésze alatt érkezik meg a kerekekhez. Mindez olyan agilis és olyan lendületes vezetési élménnyel kecsegtet, amely belsőégésű erőforrással hajtott autók esetében elképzelhetetlen.

A merőben új technológiai megoldás egyúttal azt is jelenti, hogy a bajor prémiummárka ügyfelei a menetteljesítmény eddig ismeretlen dimenzióját élhetik át, extrém vezetési szituációkban és kedvezőtlen időjárási körülmények közepette egyaránt.

Az M xDrive elektromos összkerékhajtás egyik legnagyobb előnye az egyes kerekek közötti, végtelenül precíz forgatónyomaték-elosztás. A négy elektromos motor együttműködését egy központi, integrált vezérlőrendszer koordinálja, amely folyamatosan figyeli az útviszonyokat, az adott vezetési szituáció sajátosságait és a vezető kívánságait. A rendszer a gázpedál állását, a kormányszöget, a hosszirányú és az oldalirányú gyorsulást, a kerekek forgási sebességét és számos más paramétert elemezve, a másodperc ezredrésze alatt számítja ki az egyes kerekeknél szükséges és az adott vezetési szituációhoz legideálisabb erőket, amelyekhez a jelzéseket a lehető leggyorsabban és a legközvetlenebb módon, egy többtárcsás tengelykapcsolón és differenciálműveken keresztül továbbítja a négy villanymotorhoz.

A forgatónyomaték különösen finom adagolhatóságának és az azonnali, késlekedés nélkül megérkező teljesítménynek köszönhetően jelentősen nagyobb kanyarsebességek érhetők el, például esős időben és hóval borított utakon is. A prototípus ilyenkor könnyedén és az alulkormányzottság eshetősége nélkül kormányoz, hiszen a technológia az ívkülső hátsó kerék forgatónyomatékát a kormányszöggel párhuzamosan növeli.

A forradalmian új hajtáslánc-technológia kimagasló teljesítménye a fékezési energia visszatáplálásakor is előtérbe kerül. A négy elektromos motor egészen a menetdinamikai határokig képes betölteni a generátor funkcióját, például kanyar előtti fékezéskor, áramot táplálva vissza a nagyfeszültségű akkumulátorba.