2022. október 07. 16:10   |   Autoblog
címkék:  

Hogyan vegyünk használt motorkerékpárt?

Mindenki szeretne mielőbb hozzájutni álmai motorkerékpárjához, ám a rendkívül magas árak és a kínálat szűkössége gyakran megnehezíti, hogy azonnal megvalósítsuk az elképzeléseinket. Mit tehetünk hát, hogy a lehető legtöbbet és legjobbat kapjuk a pénzünkért a motorkerékpár-piacon? Melyik évszakban érdemes motort venni? Olvassa el tippjeinket és trükkjeinket, hogy valóban jó vételt csináljon.

Vásároljon szezonon kívül

Autót bátran használhatunk egész évben anélkül, hogy aggódnunk kellene a változó időjárási viszonyok és az ebből fakadó nehézségek miatt. Ugyanez azonban nem igaz a motorkerékpárokra – télen ugyanis ezek a járművek a világ nagy részén pihennek. A vásárlóknak ezt az időszakot kell kihasználniuk, ugyanis a szezonon kívül meghirdetett motorkerékpárok általában olcsóbbak.

„A használtmotor-kínálat többnyire tavasszal a legnagyobb. A motorozási szezon kezdete azonban egyértelműen az árak emelkedésével jár, így azok, akik abban bíznak, hogy pénzt takaríthatnak meg, inkább késő ősszel vagy kora télen böngésszék a választékot” – mondja Matas Buzelis, a carVertical cég kommunikációs vezetője.

Egy használt motorkerékpár átlagára októbertől februárig a legalacsonyabb. A motorkerékpár-árak ezzel szemben március elején elkezdenek emelkedni, és májusra elérik a csúcsot.

Új motor helyett vegyen használtat

A motorkerékpár-gyártók az elmúlt néhány évben ugyanazokkal a problémákkal szembesültek, mint a személygépkocsikat gyártó vállalatok. Az ellátási láncot érintő nehézségek, valamint az alkatrészhiányok megemelték az árakat és megnövelték a szállítási időt. Van azonban egy másik érv is amellett, hogy miért érdemes használt járművet vásárolni – túl azon, hogy eleve pénzt takaríthatunk meg, elkerülhető a járművek drasztikus értékcsökkenése is.

A járműtörténeti platformon ellenőrzött motorkerékpárok átlagos életkora 10,7 év. Ebből arra is következtethetünk, hogy azok, akik először vásárolnak motort, inkább használt járművet választanak egy vadonatúj helyett. Egyes tanulmányok szerint a motorkerékpárok értékcsökkenése az utakon megtett első néhány évben következik be. A későbbiekben az amortizáció mértéke fokozatosan csökken. Így ha használt motort vásárol, pár évvel később lényegesen kisebb veszteséggel értékesítheti majd a járművet.

Az új motorok esetében annak is nagyobb a valószínűsége, hogy gyártási vagy tervezési hibák merülnek fel – a régebbi, már használt motoroknál ezek a problémák jellemzően már megoldódtak. Bár egy használt motorkerékpár vásárlása remek megtakarítási lehetőség, természetesen jelentős kockázattal is jár.

Alkudhat az árból, ha ellenőrizte a jármű sérüléseit és futásteljesítményét

Csakúgy, mint a használt autók esetében, a használt motorkerékpárok piacán is adódnak szép számmal átláthatósági problémák. Az eladók gyakran úgy próbálják maximalizálni a profitjukat, hogy eltitkolják az eladásra kínált járművek rejtett hibáit, sérüléseit, esetleg manipulálják a kilométer-számlálót.

A motorkerékpár-történeti jelentések adatai alapján a platformon ellenőrzött motorkerékpárok 50,38%-ánál derülnek ki balesetre utaló sérülések. A kárrekordot a Yamaha motorkerékpárok tartják, míg a legmagasabb becsült javítási költség, átlagosan 9315 euró, a Triumph motorkerékpárokra jellemző.

Az ellenőrzött motorok 16,7%-a hamisított futásteljesítménnyel van forgalomban. Ha megnézzük a használt motorkerékpár hirdetéseket az interneten, azt látjuk, hogy a legtöbbjük esetében a futott kilométer 10 000-20 000 között van. A valóságban azonban a járművek által ténylegesen megtett távolság ennek tízszerese is lehet. Jelentős futásteljesítményű motorkerékpárt vezetni viszont kifejezetten veszélyes.

A vásárlóknak egyrészt biztonsági okok miatt kerülniük kell a sérült motorkerékpárokat – egy motor esetében egy egyszerű mechanikai meghibásodás is súlyos sérülést okozhat. Másrészt, ha ön felhívja az eladó figyelmét azokra a problémákra, melyek a hirdetésből kimaradtak, lehetősége adódik jelentősen alkudni a meghirdetett árból.

„Motorkerékpár-vásárláskor nagyon fontos, hogy bizonyítani tudjuk a kilométer-számláló manipulálását vagy a sérülések tényét. Az előzményjelentés beszerzése ehhez kiváló kiindulópont – így hozzájuthatunk a biztosítótársaságok és más források adataihoz, értesülünk a sérülésekről, a kilométeróra adatairól és egyéb hasznos információkról” – magyarázza Matas Buzelis.

Azt is fontos ellenőrizni, hogy a jármű nem lopott-e. A carVertical adatai szerint Ukrajnában, az Egyesült Királyságban, Lengyelországban, illetve Romániában a leggyakoribbak a motorkerékpár lopások. A kinézett motor történetének feltárásán túl mindenképpen javasolt még vásárlás előtt elvinni a járművet műszaki ellenőrzésre is.