2022. november 28. 16:05   |   Autoblog
címkék:  

Visszatért a BMW 3.0 CSL

Ahogy fennállása 50. évfordulóját ünneplő, jubileumi éve a végéhez közeledik, a BMW M GmbH a valaha készült legexkluzívabb limitált kiadását is bemutatja – egy mérnöki remekművet, amely az elmúlt 50 esztendő versenyzés iránti szenvedélyének esszenciájaként ölt testet, történelmi gyökereit legendás típusnév alatt megmutatva.

A versenypályák és a közutak legendás sportautójának reinkarnációjaként a BMW 3.0 CSL egy vérpezsdítő sportautó minden adottságával rendelkezik. A modell a vezetés klasszikus élményének és a BMW M GmbH tradicionális gyökereinek exkluzív megtestesítője. Névadójára már a maga korában az első olyan autóként tekintettek, amely génjeiben hordozta a maximális vezetési élmény és a motorsportok élvonala iránti szenvedély esszenciáját – azon értékrendet, amely a BMW M modelleket mind a mai napig meghatározza.

Az első BMW 3.0 CSL modellt a BMW Motorsport GmbH alapításának évében, túraautó-versenyeken való részvételre fejlesztették ki, amelyeken korának legsikeresebb versenyautójává érett. A BMW 3.0 CSL legendás versenyautó-változata már bemutatkozó évében, 1973-ban megnyerte az Európai Túraautó-Bajnokságot – majd ezt a sikert 1975 és 1979 között sorozatban öt alkalommal is megismételte. A Nürburgringen és más versenypályákon olyan pilóták hagyták maguk mögött vele a mezőnyt, mint Toine Hezemans, Hans-Joachim Stuck, Chris Amon és Niki Lauda. A BMW ezzel a versenyautóval aratta első egyesült államokbeli győzelmeit is, 1975-től.

A versenyautó homologizációs céllal kifejlesztett, közútra engedett változata a lényegre összpontosító, vérpezsdítő vezetési élmény négykerekű szimbólumává vált. Az ikonikus „CSL” típusnév a kupé (Coupe), a sport (Sport) és a könnyűszerkezetes (Leichtbau) szavakra utal, a kétajtós sportautó sikerhez vezető receptjének összetevőit hirdetve.

A BMW 3.0 CSL nem csupán széles kerékjárati íveket, de látványos aerodinamikai elemekkel felvértezett, kupé karosszériát is kapott, első légterelőkkel, oldalsó légterelő lapokkal és tetőre szerelt légterelő szárnnyal. A sorozatgyártásban kínált BMW kupékhoz képest jelentős eltérés volt továbbá a csomagtérajtóra szerelt, nagyméretű légterelő szárny is, amely a hátsó kerekek tapadását optimalizálta. Utóbbi nem kapott közúti engedélyt, szállítás közben így le kellett szerelni és a csomagtérbe helyezni. A modell a közönség részéről mégis akkora rajongásnak örvendett, hogy kiérdemelte a „Batmobile” becenevet. A 3.0 CSL-t egy 3153 köbcentis, közvetlen befecskendezéses, 206 lóerős soros hathengeres motor vitte, mégpedig igen fürgén, hiszen a kocsi csupán 1 270 kilogrammot nyomott.

Klasszikusan kupés karosszériaarányaival, frontmotorjával, manuális váltójával és hátsókerék-meghajtásával a BMW 3.0 CSL a történelmi előd nyomdokait követi. Az összetéveszthetetlen légterelő elemek, az erőteljes kerékjárati ívek, a látványos légterelő szárnyak és még a gondosan megtervezett, legapróbb részletek is a ’70-es években készült legendás kupé formanyelvét idézik.

A BMW 3.0 CSL mélyre húzott frontrésze az erő és a sportosság kettősét hirdeti. Középpontjában a jellegzetes alakú BMW hűtőrács-pár áll, amelynek függőleges kialakítása a történelmi előd frontrészét idézi. Az oldalsó ablaksáv és a hűtőrács kerete egyaránt matt alumínium árnyalatot kapott. A limitált széria első lökhárítójának két oldalán hangsúlyos légbevezető nyílások utalnak az 1970-es években bemutatott előd légbeömlőire.

A modell első fényszóróit keskeny formában, BMW Laserlight lézerfény-technológiával álmodták meg a tervezők. A limitált széria menetfényeként szolgáló, dupla ikergyűrű-motívum sárga színben világít, amellyel a készítők a sikeres GT versenyautók előtt hajtanak fejet. A szokatlanul széles, átlós vonalvezetéssel megfűszerezett kerékjárati ívek már álló helyzetben is a kupé extrém sportos kvalitásait hirdetik, akárcsak az elegánsan lejtő tetőív ékeként pózoló légterelő szárny.

A kerékjárati íveket elöl 20”, hátul pedig 21” méretű, kovácsolt, Y küllődizájnú könnyűfém keréktárcsák töltik ki. Az arany árnyalatúra fényezett, vékony küllők a ’70-es évek legendás elődjére emlékeztetnek. A kovácsolt könnyűfém keréktárcsákra a Michelin egyedülálló gumiabroncsokat készített. Oldalfalukon büszkén domborodik az 50-es szám, amely a BMW M GmbH jubileumi évfordulójára utal. Hátul a leginkább szembetűnő elem a mindkét oldalról zárt légterelő szárny, amely az ikonikus „Batmobile” modern formanyelvbe csomagolt megfelelője.

A hátsó lámpák innovatív technológiát képviselnek, lélegzetelállító éjszakai fénydizájnt és kiváltképp élénk fényerőt garantálva. A technológia rendkívül vékony lézerfény-szálakkal dolgozik, amelyek olyan hatást keltenek, mintha lebegnének a lámpák belsejében és elrendezésükkel látványos háromdimenziós hatást eredményeznek.

A BMW Motorsport GmbH már az 1970-es évek elejétől kezdve mélyen beivódott a rajongók emlékezetébe. A versenyautókhoz hasonlóan a pilóták overálljai, a kamionok és a csapat számos apró felszerelése is egységes kék, lila és piros csíkokat viselt, fehér alapon. A BMW 3.0 CSL ezen hagyományt viszi tovább egyszínű, Alpine white karosszériafényezésével, amelyet a BMW M GmbH trikolor árnyalatának versenycsíkjai díszítenek.

A bázisfényt és a trikolor árnyalat színeit egyaránt kézzel, aprólékos munkával vitték fel a fényezők, rendkívül sok munkaóra alatt. A karosszéria Alpine white árnyalatú elemeinek nagy része szénszálból készült, ezeket a szakemberek kézzel fényezték le. A csúcstechnológiás anyag mindössze a tetőn és a légterelő szárnyon olvasható feliratokon látható. A BMW M GmbH színeiben pompázó csíkokat lézervetítéssel támogatott maszkolási eljárással, valamint egyedi kontúrfóliák segítségével vitték fel a fényezők.

A BMW 3.0 CSL motorházteteje alatt a közútra engedett BMW M modellek eddigi legerősebb soros hathengeres erőforrása dolgozik. A 3.0 liter hengerűrtartalmú erőforrás 560 lóerő maximális teljesítményre képes, csúcsnyomatéka pedig 550 Nm, amelyet egészen a maximális, percenkénti 7 200 főtengely-fordulatig egyenletesen képes leadni. A limitált széria soros hathengeres benzinmotorjához egy hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik, amelynek fokozatkiosztása és áttételezése tökéletesen passzol a modell teljesítmény-karakterisztikájához. A váltógombot a készítők a középkonzol luxus minőségű kiegészítőjeként, kifejezetten a BMW 3.0 CSL számára álmodták meg.

A benzinmotor forgatónyomatéka hagyományos módon, kizárólag a hátsó tengelyre érkezik meg. A hátsó tengelyen dolgozó aktív M differenciálmű ugyancsak letaglózó menetteljesítményt ígér. Szükség esetén a technológia megakadályozza a két hátsó kerék közötti nyomatékkiegyenlítést, ugyanakkor képes akár 100 százalékos záró hatást is folyamatosan fenntartani, illetve váltakozva aktiválni. Az aktív M differenciálmű szorosan együttműködik a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel, amely minden egyes vezetési szituációban tökéletesen alkalmazkodik a differenciálmű aktuális záró funkciójához.

Az adaptív M futómű elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozik, az M Servotronic sport kormánymű változó áttételű, a lassításról pedig M karbon-kerámia fékrendszer gondoskodik. Utóbbit az első tengely végeire hatdugattyús féknyergekkel és 400×38 milliméter méretű féktárcsákkal, a hátsó tengely végeire pedig egydugattyús féknyergekkel és 380×28 milliméteres tárcsákkal szerelték fel. A vörösre fényezett féknyergekkel dolgozó integrált fékrendszer kétféle pedálérzet-beállítást is kínál, amelyek az operációs rendszer M Setup menüpontjában aktiválhatók.

Az M Traction Control tapadásvezérléssel a vezető tíz fokozatban, saját preferenciái szerint állíthatja be a kipörgésgátló rendszer beavatkozási határértékét, az M Dinamikus Mód pedig arra is lehetőséget biztosít, hogy teljes mértékben kikapcsolja a menetstabilizáló rendszert.

A BMW 3.0 CSL esetében már gyakorlatilag az összes karosszériaelem tartalmaz szénszál-erősítésű műanyagot. A tető, a motorháztető, a csomagtérajtó, az első lökhárító és a hátsó lökhárító teljes egészében szénszálból készült, ahogyan az első és hátsó kerékjárati ívek, a küszöbtoldatok, a diffúzor és a légterelő szárny is. Mindegyik elemet kisszériában, túlnyomó többségében kézzel állították elő, kizárólag a BMW 3.0 CSL számára.

A BMW 3.0 CSL utasterében is szénszálból készült elemek, illetve számos könnyűszerkezetes intézkedés nyomatékosítja a limitált széria sportautós letisztultságát. A hátsó üléssor helyét a két bukósisak tárolóegysége foglalja el. A karbon ajtókárpitok és a jelentős mértékben csökkentett hangszigetelés ugyancsak a modell extrém sportosságát erősíti. A vezető és utasa M Carbon kagylóülésekben foglal helyet. Az ülések magassága és háttámláik dőlésszöge három fokozatban állítható, azonban kizárólag műhelyben. A hosszanti állítás manuálisan is megoldható, az ülőlap alatt található kar segítségével.

A fekete Alcantara ülésekhez BMW M biztonsági övek, Alcantara borítású BMW M sportkormány, antracit színű tetőkárpit, valamint fekete Alcantara és matt felületű, szénszálból készült dekorbetétek társulnak. A karosszéria Alpine white fényezésével fehér kontrasztvarrások és fehér kiegészítések harmonizálnak. A műszerfal matt felületű, utasülés előtti, szénszálból készült dekorbetétje büszkén viseli az 50 darabban limitált széria sorozatszámát.

A BMW 3.0 CSL szigorúan limitált példányszámban lát napvilágot. A jubileumi esztendő apropóján a modellből pontosan 50 darab, egyenként sorszámozott autó válik elérhetővé. A BMW 3.0 CSL így már piaci bevezetésekor valódi ritkaságként ünnepli világpremierjét és kizárólag a BMW M divízió azon hűséges rajongóinak garázsába gurulhat be, akik a márka legendáinak szenvedélyes gyűjtői. Az 50 modell körülbelül három hónap alatt készül el, egytől egyig gondos odafigyeléssel, aprólékos kézi munkával.